Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1548 ggr
[GeeGee]
0

Chinchilla och Guldhamster

Jag har själv en guldhamster och börjar fundera lite på hur Chinchillor är.

Så då undrar jag om någon har både Chinchilla och guldhamster och då kan säga olikheterna. Alltså till sättet, inte att buren är annoslunda mm för det förstår jag.

Är de sällskapliga, lätt att bli tama, keliga, självständiga mm?

Minitassen
0

Ja-a, inte för att jag vet så mycket om dessa men jag har hört att chinchillor ( spec. unga ) inte "gosar" som guldisar gör :)

[Nalle-]
0

Har hört samma som #1, att chinchillor är väldigt osociala och inte särskilt kelsjuka. Men å andra sidan var det intrycket jag hade av hamstrar också innan jag började kolla runt mer :) Kanske beror det på, likt hamstrar, var de kommer ifrån? Aja, jag har aldrig haft chinchilla så jag vet inte.

Finns det inget chinchilla iFokus som du kan kika i?

Mexxie
0

Jag tycker du ska PM:a UlrikaD.

UlrikaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Chinchillarågor kan man ställa inne på exotiska. Finns en del trådar där.

Jag föder upp chillor sedan 6 år tillbaka och är det något särskilt du är intresserad av att få reda på så får du gärna fråga mig. Om du vill såklart.

Rent generellt kan man väl säga att det skiljer otroligt mycket på en chilla som kommer från djuraffär och en som kommer från uppfödare. Om man tar skillnaden på guldhamster och tar det gånger hundra ungefär.

En chilla från en bra och seriös uppfödare är trygg, lugn, gosig, kontaksökande, sällskapssjuk och allmänt mysig. Den har dock sällan tid att sitta stilla lika länge som t.ex ett marsvin, det har den alldeles för mycket spring i benen för. Den sitter en stund i knät sen vill den springa vidare, men sitter du då kvar på golvet så kommer den tillbaka upp i knät om några minuter igen.

Chillor ska till skillnad från guldhamstrar sitta två och två (av samma kön) för att må bra.

Så här tycker t.ex en av mina tjejer, Brisiris om att bli omkringburen och kika runt.

Du kan kika in på min hemsida (länken nedan) ifall du vill kika på mina chillor.Skrattande

CherryIce
0

#0 Jag har EXAKT samma tanke som du! Skrattande

Jag har också en guldis och tänker skaffa en chinchilla, snart … hoppas jag. Tungan ute

UlrikaD
0

#5 Inte en chilla hoppas jag, de ska bo i par.

CherryIce
0

# OJ!! JAG SKRIVER ALLTID ETT!Tungan uteTungan uteTystTungan uteTungan uteOskyldig

dumma mig .. Men ja, jag menar par Skrattande

UlrikaD
0

#7 Skrattande

[GeeGee]
0

Ja, jag har lite fler frågor och min PM funktion vill inte fungera (har inte gjort det på länge). Om du har tid UlrikaD får du gärna svara annars skriver jag på exotiska.

Jag har läst att det är den så kallade lilla chinchillan som man har som sällskapsdjur. Men när jag tittar runt på bilder så ser chillorna VÄLDIGT olika ut. Vissa har lång nos, andra är mer ludna än andra, vissa är lite smalare medan andra ser ut som riktiga bolltussar. Är det en och samma ras alla dessa chillor? ;)

UlrikaD
0

Det finns olika "raser" på chillor. Men den vi har som sällskapschilla är av samma ras.

Det du ser skillnaden på är djur som är framavlade till utställning och avel, samt de som kommer från zoo-djur, grossistavel och annan oplanerad avel.

Uppfödare nu avlar på den runda (boll-liknande) varianten. Gärna på vikter runt 800g och över. De ska vara runda i ansiktet, ha tjock tät päls och vara ganska kraftiga. De får absolut inte vara feta. Får man en chilla i en kull som kanske har ett smalare ansikte så avlar man troligtvis inte vidare på den, men en del kan försöka para ihop den med en partner som har det runda ansiktet och se vad som slår igenom.

Zoo-handeln osv avlar på det som finns. Man tar två chillor med taskig päls och smala näsor och parar dem. Barnen ärver ju anlagen från sina föräldrar och ser alltså i stort sett likadana ut. Har man otur är föräldrarna även syskon.

Dessa säljs sedan till någon som tycker det vore roligt med en kull, och parar den med en annan smalnäsan chilla med taskig päls. Resultatet blir ju återigen den sortens chilla.

Sjukdomar är då sen en helt annat historia…

Hoppas det svarade lite på din fråga.