Sår på trampdynan
Min hamster Knäckebröd har sår på sina baktassar. Dem är ganska stora och det är svullet.
Jag var hos vetrinären för drygt 1,5 månad sedan och fick då en hudsalva och koksaltlösning att tvätta med. Men det har inte blivit bättre. Innan jag var hos vetrinären provade jag med att byta ut spånet mot toa-lätt och sedan Stl-strö…
Han har heller inget han kan skada sig på i buren och hjulet åkte bort den första dagen jag såg såren.
Min mamma föreslog att jag skulle ta på Fucidin salva, men jag vet inte om det kan vara farligt för han slickar så fort jag tar på hudsalvan…
Självklart åker jag till vetrinären igen om det behövs men jag kollar om det finns någon här som vet först.
Någon som vet om Fucidin kan funka?
Den andra tassen är lite värre än den på bilden:-/
Man kan prova med idominsalva, fucidin låter bekant men kan just nu inte placera salvan
Är inte det ögonsalva kanske ?
Man kan prova med att göra rent med kamomillte oxå.
Min en hane hade samma problem, jag testade oxå allt, inget hjälpte, så till slut när jag ändå hade ett annat ärenede med en annan hamster så tog jag med hanen och talade om som det var , att jag hade testat allt som jag kunde komma på, vi kom fram till att han behövde antibiotika, han fick detta i 7 dgr tror jag, vips var det borta och har inte kommit tillbaka efter det heller 
Fucidin är en supersalva, kan nästan garantera att den hjälper, om det inte är som Be-bopz skriver att han behöver antibiotika.
MEN jag vet inte om du törs smörja när han kan slicka tassarna, det är ju en ganska kraftig salva.. Bör nog rådfråga vet. eftersom tassarna inte blivit bättre på så lång tid…
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Min förra hamster fick också sår på baktassarna och det berodde på att han hade sandlådedand i toalätten och det var för vasst för just hans tassar.
Jag smöjde med idominsalva och efter ett tag gick det bort. Sen fick han inte gå på varken spån eller toalätt utan han fick en stor hög med toapapper rivet i strimlor.

Tack för tipsen:)
Jag ringde vetrinären och hon sa att jag kunde prova med fucidin och att det inte var farligt om han slickade på det. Ska prova med det i några dagar annars får jag åka in med honom..
Om jag inte hörde fel så sa vetrinären att det finns antibiotika i Fucidinsalvan.
För att göra det lite mer hygieniskt så gör jag nog som Royaltz och tar bort ströet helt och lägger i en massa toapapper
Så nu får vi hoppas på att det hjälper.
Håller tummarna att det funkar för din vän, här funkade det tyvärr inte, det ville helt enkelt inte gå över, det bästa är ju om man såklart slipper att ge medicin, men ibland har man inget val…
Hittade detta :
Fucidin är ett antibiotikum med effekt mot vissa bakterier. Fucidin används vid hudinfektioner infekterade av bakterier känsliga för fusidinsyra, t.ex. Staphylococcus aureus .
Vettesjutton var jag fick det ifrån att det var till ögonen, jag var nog trött 
Ser nästan ut som "klumpfot" som råttor kan drabbas av, men det är dock inget som går över med salva så förhoppningsvis blir det bättre! Håller tummarna, måste ju va hemskt att se dem med såna pass tydliga öppna sår :(
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Trampdynan svullnade upp även på min kille.
vet att hamstrar kan få sår av för lite Bottenmaterial och för grov Sand.
Mvh
Mig

Bara på en dag ser det lite bättre ut! Hoppsa det fortsätter så :)
#7 Mm.. Ja det påmminner ju om det (har bara läst lite), dock så är det på främre delen av tassen. Och orsakerna stämmer inte direkt in… Om detta nu kan förekomma på hanstrar?
Det ser inte ut som han har ont men det behöver ju inte betyda att det inte gör ont :-/
#9 Ja, jag har också hört det men han har alltid haft gott om bottenmatreal och finkornig chinchillasand..
#10 har ingen erfarenhet av detta själv, men jag tror att klumpfot hör mer till råttor än hamstrar :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_