Fjäril & Adolfens barn
Blivande bildtråd på Exentrion's D-kull… å näe, det är ingen planerad parning. Det är resultatet av en brunstande Fjäril med vingar och en (uppenbarligen) inte tillräckligt säker rasthage. Adolfen är dock Mycket nöjd med sin prestation! 
Är fortfarande inte hundra på om han är Offwhite gul eller Silverpearl, men det lutar åt det sistnämnda iom att han ändå har svart tippning.. hur som helst så är han uppfödd av mig och är Långhår. Mamma Fjäril är choklad korthår, men bär på långhår.
Det är alltså 7 svarta små ungar födda den 2 juni;
3 honor och 5 hanar som alla är tjocka, friska och glada. 1 vecka gamla idag och jag har just gjort en liten koll på könen. Grattis små barn på eran 1 veckas dag! Ni var inte planerade från min sida, men ack så välkomna ändå 
Såhär ser det ut nu iaf _(de blir kort-och långhår)
_
**flickor:
**1 silversvart sköldpadd
1 svart sköldpadd
1 svart
pojkar:
5 svarta, en av dem är rex
Bilden nedan; Mamma Fjäril!
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Å stolt pappa, Exentrion's Adolfen Von Schnöö!
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Grattis!! Men då måste ju pappa adolfen vara en silverpearl om nu det blivit skp bebisar.
#2 tänkte så jag också, men han är reggad som offhite gul…. ? Hans pappa är dove och mamma Silversvart sköldpadd. Å hans syster är konstigt nog albino trots att de inte borde kunnat bli det 
Genetik gah,, men jag har honom iaf som Silverpearl för det är mest logiskt!
_
Om inget syskon blev creme (fast det vet man ju inte med albinos) och mamman är skp så kan han mycket väl vara silverpearl. Och om han har svärta i tippingen.
Vad roligt med bebbar, trots att de var lite oplanerade. Det blir nog riktiga pärlor! Fjäril måste ha haft någon bra plan där tror jag :P En snygg kille hittade hon iaf!
Men e det 7 eller 8 bebisar?
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Klart som tusan att du inte alltid ska bestämma vem man snuskar sig med;)
Hehe grattis!
// Pabblo
#5 hahaha… är jag sämst eller, jag tyckte jag räknade så noga när jag skrev. Å ändå blev det fel, mina fingrar antingen dubblerar sig eller tappas bort! Kass på matte hihi..
Men det är 7 bäbisar! Jag rättar mig själv; det är 4 hanar- å en av dem är rex.
Tack för att du påpekade det… själv hade jag nog aldrig märkt att jag skrivit fel- å rätt ska va rätt! 
#6 haha… nä min mamma får då inte bestämma vem jag ska snuska mig med så, jag har inte så mycke å säga till om här känns de som *tihi*
Skämt och sido.. Det finns ingen fördel med att råka ut för tjuvparningar, det är första och förhoppningsvis sista gången det händer. Varit med om det förut då jag hade råttor men då var jag inte ens hemma… inte roligt alls ;(
Nackdelen med denna kull, varför jag över huvudtaget inte hade tänkt ha bäbisar efter Adolfen är att hans pappa, Novas Pysen "Blake", fick sternumkrok..
Det är första gången för mig som jag själv känner denna bröstdefekt (sternumkrok är en bröstdefekt som kan vara ärftlig och därmed bör man ej avla vidare på en hamster som har detta! Jag använde Blake innan han utvecklat det.. så jag visste ju inte då att han skulle få det!)
Adolfen är nu 11 månader - han fyller 1 år i Augusti och varken han eller hans syskon har uppvisat detta vad jag vet! De jag kan garantera inte har sternumkrok i hans kull är Malakai, Lakrits, och Navelkrumelur- då jag haft/har dem hemma hos mig. (Det blev 7 st i kullen så det är tre st jag inte kunnat känna på själv..)
Så "faran/oron" ligger lite grann i att Adolfen kan bära på defekten, trots att han inte uppvisar det. Inte hela världen. MEN. Hans valda fiancé- Fjäril har ju ingen dokumenterad bakgrund iom att hon ursprungligen är från zoo (jag fick ta henne av Paradisgårdens/Cindy).
Men hur som haver så måste jag ändå säga, att jag är såå himla glad…. hade hur mycket panik som helst först. Ville verkligen bara lägga mig ner och dö! Men, det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att dessa barn kommer att utveckla det :)
Men sånt här händer- jag hoppas andra slipper det, men hur det än ligger till så är jag iaf glad och lycklig!!!
För Fjäril har iaf en bra ålder för sin andra kull, å hon har överlevt å mår bra! 
Hon är minst lika social å go nu som innan… å hennes liv är viktigt för mig.. Det hade lugnt kunnat vara värre, om det blivit en tjuvparning på en hona som bara var några veckor gammal *vill inte ens tänka tanken*
Så med "korten på bordet" så Välkomnar jag iaf dessa små skrövel, de är otingade hela hopen iom att jag inte velat annonsera alls… haft lite ont i magen/överbeskyddande känsla i och med att jag vill att dom kommer till sällskaps-hem först å främst. Men ärligt talat är jag skeptiskt till om detta är rätt forum för sällskapsgrisar som kommer att bli till salu, fast detta ska ju ändå bara bli en bildtråd sen när jag babblat klart å dom är gamla nog att fotas
Men bilder kommer ju vilket som- för det vet jag att ni uppskattar !! 
Världens längsta biktning? hahaha kanske slår jag rekord- men det bjuder jag på! 
_
Kommer bli så söta tjuvungar
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Rättelse:
De är säkert söta redan nu, men jag har ju inte sett dem ännu, hihi
--------------
#9 dom är söta redan nu… jag har redan kärat ner mig i den svarta sköldpadds honan som har en liten sne-bläs.. å rex killen *geeeeah*

_
Vilmer hälsar att det är roligt o få småssyskon, ja halv småsyskon men ändå även om de inte var planerade
#11 ja, dom är faktiskt mycket välkomna trots allt, huur söta som helst 
Men en sak som jag inte begriper, är att det verkar vara en hona som är svart.. alltså, om Adolfen är "gul" och då Fjäril inte är det så borde ju alla honor bli skp.. så antingen har jag kanske sett fel? Att det bara är två honor?
Gul hane - Ej gul hona
0% gula hanar
100% skp honor
Då kan de väl inte bli en helfärgad svart tös ? 
_
Honan kan vara skp men det kanske bara är ett gult strå…en dold skp.
#13 iofs… jag får titta lite noggrannare sen. Antingen är det en pojke eller en doldis 
_
#14 Jag hade en hona som uppenbarligen var en dold skp, fick skp bebisar.
Alltså guuud så söta dem är.. de har börjat knata runt i buren nu å letar sig duktigt fram till matskålen.. de kan äta mat- heeeelt själva å dom är mycket stolta över det. Jag å mamma hamster med så klart !
Kommer bilder sen i veckan, när de öppnat ögonen 
_
#16 Längtar! :P
// Pabblo
Barnen mår bara fint, jag har förälskat mig totalt i den svarta sköldpaddshonan *suck*
Alla är så nedrans gulliga, tjocka, friska å glada- fullt upp för söta mamsen ^^
Hon är så fulsöt så man tror man ska spricka, en helt underbar mamma är hon. Inga problem att servera henne ägg och annat direkt från händerna under tiden hon diar de små, hon är bara glad att hon slipper resa sig då barna sugit sig fast som bäst ^^
Slänger in två bilder på mamma Fjäril så länge, så väntar vi på att de små ska börja öppna ögonen… kring Onsdag.. Spännande ^^
_
Älskar verkligen denna tjej.. är så himla glad att hon klarat sin andra kull helt utan komplikationer, hon är en klippa min lilla flygande butterflye 
_
Hon är så söt! :D
// Sofia
#20 jaa, jag gillar hennes "lite för långa" nos *hihi*
_

Åhh, så roligt :D Och skp också, jag dööör 

Ungarna har öppnat ögonen idag, dom är så söta att jag bara vill slå mig i skallen 
Tänk om man varit lika söt själv!!
Är helt förälskad i denna tjej, å det stööör mig att jag egentligen inte vill hålla på med svart. För HON är ju såå fin. Lägger upp lite bilder, börjar med henne 
Fotad igår, dagen innan de öppnade ögonen;
Nu idag; Lilla flickan kan äntligen see mig.. å jag kan pussa pussa pussa 
_
Enda rexen i kullen- svarta hanen som jag ev. kommer att kalla Diever X, han e ju en liten tuffing ^^
Han igen.. 
Värsta bästa stilen- med fokus på lilla fossingen 
_
Men så söta! förstår fullständigt att du har kärat ner dig i skp
// Pabblo
#23 ja men eller hur! jag får nog kidnappa henne från mig själv å låtsas som ingenting 
Diever X igen, en riktig tjockis-bäbis-mage bild! *gillar*
_
Grattis! Vilka sötisar 
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Men guuud skp flickan var ju så bedårande med sin lilla bläs!
haha blir ju helt tokig, vet inte vad det är men skp och choklad har på nått sätt börjat tilltala mig alltså
Undra vad (VEM) det kan bero på
hahaha :D Näe, men ärligt talat, den lilla flickan du har där är verkligen bedårande, bläsen är så himla söt! 
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Pluttar ^^
#28 mouhahaha…!! ;) Nä men visst är det charmigt med bläsar, helt oemotståndligt 
Tack Ninni & carjos, fler bilder kommer så småningom !
_
#30 Oh ja.. men jag får hålla mig tillbaka lite, dregla över dina bilder och sen få hem en en chokladis istället *som jag mycket mer längtar efter* sådeså! :3 
/Matilda
#31 ja det gör du rätt i hihi ^^
_
#24 Där är han ju, den omtalade
Nope, bilden gjorde det inte bättre, som jag misstänkte
--------------
Den där lilla sköldpaddan… Jag ska nog undvika den här tråden känner jag. Gillar hennes teckning skarpt om man säger så 
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Nameen, så stora de blivit!
Oh skp'en var ju bara för söt! (: Ska bli så kul att få se dessa små :D.
Tycker alla kan ha åtminstone ett öga- liite på glänt, för de vill ju visa upp sig hur stora de blivit 
**såå fin**
_
Familjen igår kväll.. lite utspridda men 
äta me mamsen :')
_
Alla 7 bäbisar nu ikväll- köttfärs på menyn !
Den Silversvarta sköldpaddan på språng 
*nom nom*
Ta det lugnt nu barn, sakta in i kurvorna å kom ihåg höger-regeln!

_
haha… sälis-bäbis glider ner…
en riktig liten svartis ^^
_
Sista bilden för den här gången.. en liten flick-mage.. lilla tjocke pröpa 
_
aaaaww.. :')
Dme är ju så otroligt söta dem små :') sen blir man så puttig nuttig när man ser bebisar.. *hihi* Funderat på fler namn ännu? ;D 
/Matilda
#44 hehe, de namn jag kan avslöja är väl hanarna; Dungeon Dust (homozygot silversvart hane), Deezrion Davaj, Denothico Trail och så Diever X= rexpöjken 
_
#45 Men ohhh så fina namn!
Dungeon Dust är ett klart favvis namn ! 

/Matilda
åh så söta :)
#24 rexpäls är så underbart ^^
Åhh, de små "sköldpaddorna" är ju bara för underbara! *ge mig* 
#48 hihi, ja de är ju landsköldpaddor så du behöver iaf inget akvarium fullt med vatten till dem 
_
#49, Haha! ;D Precis, det är ju helt perfekt! (;
Lagt upp lite bilder på hemsidan nu, det kommer mer allt eftersom.. just nu ligger de å diar för fullt. Så goa 
Här är direktlänken till deras bildgalleri -> http://exentrions.weebly.com/d--babygallery.html
_

Åh så söta dom är ^^
Mumsisar
Diever X fortfarande stilig, men han passar inte att heta S*****R, det måste man ha en annan hårfärg för
--------------
Åh vad stora de blivit, så söta 
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Tittar på din hemsida nu, åhh så söööta bebisarna är! Deras små glittrande ögon och små svansar.. så söta! :3 
/Matilda
#55 jaa.. de växer ju så det knakar , å lite förvånad blir man varje gång- över att det går så fort 
#54 du är så hemlighetsfull, talar till och med i koder här ser jag *fniss*
Jag slänger upp lite fler bilder på en liten stund 
_
#57 Jag har ju sagt att jag har tråkigt på dagarna
--------------

#57 Ja! Fler bilder! ^^ 
#57 här kommer sköldpaddshonan som jag inte fick någon bild på förut 
_
i en stooor stor sackosäck !
_
Här är iaf namnen till dem, väldigt nöjd. De passar dem som individer, å det är ett måste hihi.
Min pröpa sambo har ju kärat ner sig i den svarta skp honan (han är inte den enda..), så hon stannar. Jag är inte ledsen för det trots att det inte var tänkt att vi skulle behålla någon ur denna kull.. men hon är gullig juuuue 
Det är även min sambo som gett henne namnet Myo, lite svårt att förklara.. men vi har en massa massa konstiga ljud för oss här hemma. Ett är just det.. Myo.. fast jag har inte tänkt lägga ut en ljudfil på hur det låter haha, man går liksom upp i falsett i en båge *hmm*
Men tycker det passar henne & oss 
**Aja, här är namnen på de små grisegnuttarna;
**
Exentrion's Dark Eyed Pea of Daylee, silversvart skp
Exentrion's Discovered Wings, svart _(dold skp)
_Exentrion's Deezrion Davaj, svart/silversvart
Exentrion's Denothico Trail, silversvart
Exentrion's Dungeon Dust, silversvart
Exentrion's Diever X, svart/silversvart, rex
_

De är supersöta hela högen, men tjejen som stannar är en klar favorit. Vi verkar ha samma smak i hampisar.
Men du….menar du att du har en sambo….som är lika knäpp….som du? Är det verkligen möjligt.

#64 Blev också helt kär i henne, men jag är minst lika kär i hennes syster som också är skp ^^
#64 eh.. ja.. alltså, jag menar nog det
han brukar ju ta ut Malakai å låta henne springa hejvilt runt hela lägenheten som en vettvilling.. å själv kryper han på alla fyra å lockar på henne som om hon vore en hund. Så ja, jag tror på det här förhållandet faktiskt *skrattar* 
#65 ja men eller hur, hon är ju gullig hon med, å jag hoppas ju att dom blir minst lika gulliga i temperamentet också *ler*
_

#66 Vadå? Är dom inte lika gulliga i temperament? Eller har du inte märkt det än bara? För att dom är så små? Eller vad menar du..?
#67 dom är ju bara lite drygt 2 veckor gamla så lite svårt att avgöra temperament nu. Menade att man kan ju alltid hoppas att dom blir lika goa som dom är söta 
_

#67 Jaha ^^ Vad bra, ja det hoppas jag också :)
#63 Du ska få en present av mig, kallas miniräknare
7 ungarn men bara 6 namn, hihi. Stackars Myo heeelt bortglömd
--------------
#70 jag kanske lämnade henne för att ingen ska dregla över henne.. men namnet kan jag iofs lägga in 
Exentrion's Duoleihn Myo 
_
#71 Var namnet jag tänkte på, bilder bör du vara sparsam med annars finns det stor stöldrisk av söt ungen
--------------
Daylee på promenad.. tralala..
(klicka på bilden för att se den i större format)
_

Åh hon är så otroligt söt ^^
Längtar efter henne ^^
Fotboll & Bröllop på tv.. vi myser med en skål chips.. eller, hur var det nu, det verkar som chipset är slut och skålen blivit ersatt med något annat 
haha.. tydligen full aktivitet där i bakgrunden 
En flock bäbisar på utflykt, dock blev picknicken inställd pga. regn
Sitta hos husse e inte helt fel, dock är han är lite luden så det kittlas på magen…" 
_
Lilla locki-totten 
*Både jag & sambo vill hålla- ge mig, ge mig- nä jag vill hålla!!*
Våran pröpa! Hon har kissat på mig två gånger idag.. aldrig på husse, bara på mig, undra om hon försöker säga mig något 
Fem av de 7.. helt och fullt tillräckligt i mys-soffan hihi, full rulle!
_
Grattis till söta ungar
Rexhanen min favorit.
#78 Tackar! Dom är ena riktiga sötnosingar 
_
Så går det när du försöker stjäla hans hamster, hon vet var hon hör hemma
--------------

#80 Hahaha! Jag instämmer! 
Full rulle nu på eftermiddagen.. mamma Fjäril flydde fältet 
två…
tre…
fyra… 
ja, ni förstår själva… de vaknar till liv en efter en 
Såå söta… å alldeles sandiga efter deras badande 
Sandig liten Diever! 
Får nog snart göra en nyy tråd.. hmm
_
Mamma Fjäril, hon är gaanska less de små nu.. stackars mamma ^^
Min fina fina tjej! 
_
Gjort en ny tråd nu då denna blev så lång, fortsättningen hittar ni här
_