Vit tand!
Jag har läst att hamstar ska ha gula tänder och inte vita. men min plutt har fått en vit tand! det är den vänstra av de nedre tänderna, och jag undrar nu vad man ska göra nu? tanden är lite gul längst ned, vid tandköttet men annars hellt vit.
Tacksam för svar! :O
jag vet inte riktigt säkert, men har fått för mig att det inte är nån fara om det bara är EN vit tand, utan det är när det är två. Men det har jag nog läst på shf och inte här på hif.
Men någon annan kanske vet mer säkert?
skulle vara skönt att veta :o hon verkar ju inte lida av det alls, och jag har aldrig sett det tidigare (aja baja för att inte kolla tänderna nog ofta!!). men jag vet inte, kanske en vit tand inte är lika robust? :o Jag vet liksom inte exakt vad som är dåligt med vita tänder heller :/
#1 tack för att du svarade i alla fall! hoppas att det inte är nån fara ^^'
Vita tänder brukar kunna tyda på att de har någon form av brist.
Har haft så på en hane, där han hade vit fläck på ena undertanden.
Varierade färskfodret så mycket jag kunde (mer än vanligt) och nu är det borta.
På min andra hane som också har vit undertand, är det dock kvar och numer gäller det båda undertänderna.
oj :O då ska hon serveras massor med av olika sorters färskfoder!
Man kan testa att ge vita solrosfrön.
#5 vita solrosfrön? menar du skalade?
#6 Det brukar finnas att köpa vita solrosfrön i lösvikt på djuraffärer. Dom ser ut som vanliga solrosfrön men är helvita istället för svart/vita :)
#7 Precis =)
#7 Jaha :o Det kanske är de mysko vita fröna i hennes hamsterblandning :o ska ta och åka ner till stan denna vecka och köpa extra sådana åt henne! tack för hjälpen :D
En bit av den vita tanden är av nu, och en av hennes övre tänder är olika mycket nernötta :/ Ska ringa veterinären imorrn och se om de kan klippa till det eller fixa det på nåt bra vis. Hn verkar än äta som vanligt, men jag antar att det är en tidsfråga tills det ger henne besvär.