Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2345 ggr
Nessie87
0

Låna hane?

Hej, jag har nu på mycket kort tid försökt sätta mig in i allt vad "hamster" innebär, och den lilla sötnosen här hemma är bland det ljuvligaste jag sett. =)

Jag skulle ju egentligen bara ha något litet och lurvigt som sällskap men efter en snabb titt i vissa bildtrådar har min nyfikenhet på avel väckts. Ser att många är uppfödare i liten skala och främst avlar på temperament och spännande teckningar/färger, snarare än standardiserade utställningsdjur.

Det låter som något jag skulle kunna tänka mig så har några funderingar… Det blir ju aktuellt tidigast om två månader då min tös är 4 månader, när bör man som senast para en hona?

Vidare undrar jag hur det fungerar med att "låna" hanar, är det något man gör inom hamstervärlden? I stil med "tjänster och gentjänster"? Jag vet ju inte alls vad som är praxis så vill höra lite hur ni gör med djur utifrån. Köper ni bara in eller lånar ni även under koratare perioder?

[iurochskur]
0

Iblnad har jag lånat ut hanar till avel om jag haft gott skäl till det. Om man har bra skäl till kull vill säga.

Be-Bopz
0

Hmm nu förstår jag inte vad du menar, du har läst att man satsar hellre på roliga färger och bra temperament, det låter konstigt i mina öron, det finns säkerligen de som inte alltid vet vad de gör eller vill prova på, men många, liksom jag själv är ju ute efter hela paketet, mina djur ska vara så bra standarddjur som möjligt, men man får inte glömma deras temperament, inte alls.

Sen om du vill satsa på detta seriöst så tycker jag att du ska besöka svenska hamsterföreningen och läsa på om avelsregler och alla de rekommendationer som finns när det gäller avel och skötsel.

Där finns att läsa bla, ta första kullen när honan är mellan 5-8 mån.

Visst kan man låna hane, oftast så åker honan till hanen, man bestämmer med den man lånar av om man ska betala som för en bebis eller om man vill ha en avkomma från den kombon.
Jag som reggad uppfödare tar ju 200 kr för mina när jag säljer och lånar då tex jag in en hane så betalar jag ägaren till hanen just den summan eller ger en bebis. Sen har man kanske bra kompisar man kan låna hanar av varandra.

Nessie87
0

Tack för snabba svar!

#1 Vad är ett exempel på ett gott skäl enligt dig? =)

#2 Jag har läst på SHF:s hemsida men hittade då endast: "Dvärghamsterns lägsta parningsålder= 3 månader, rekommenderat 4 månader". Glömde kanske nämna att det är specifikt vintervita jag har och ev vill "föda upp".

Jag menar inte alls att "man" bara vill ha roliga färger men min poäng är att jag själv faktiskt inte alls är intresserad av att ställa ut mina djur. Jag har dock sett på flera uppfödares hemsidor att de beskriver uppfödningen på liknande sätt, dvs de avlar främst på temperament för att få fram goa keldjurshamstrar.

Jag är lite osäker på vad "seriöst" innebär i detta sammanhang. Först och främst är planen att ta en kull efter den vintervita hona jag har hemma nu, som kommer från djuraffär. Jag kommer även att köpa in en liten bebishona till henne så att hon får sällskap.

Till en början vill jag alltså bara "testa" att ta en kull, dvs lära mig att se på honan när hon är dräktig, hur fort det tar för ungarna att utvecklas mm. Dessutom vill jag mycket gärna ha avkomma från henne för hon är väldigt go. Sitter inte still mycket men är framåt och orädd.

Därefter får vi se om jag fastnar för det, jag har givetvis redan scannat SHF:s hemsida efter information och jag är mycket väl medveten om vad det innebär att ta en kull, i teroin dvs. Tanken är ju att alla ungar skall ha ett tilltänkt hem redan innan parningen sker men visst skulle jag vilja behålla någon sötnos.

Be-Bopz
0

Ahh jag visste inte att det gällde dvärgar, nu vet jag Glad

Oj vad svårt att förklara vad det innebär att hålla på med uppfödning seriöst, det är mycket som spelar in där, du får nog fråga dig själv vad seriöst betyder för dig och jobba utifrån det.

Beroende på om du nu skulle vilja fortsätta så skulle ändå mitt råd vara att köpa in rena vintervita isåfall och inte hålla på med hybrider.

Visst är det lärorikt att ta en kull, det är en upplevelse och se dem växa upp Skrattande

Helena1978
0

Beror ju lite på, vissa uppfödare tar en avgift om man vill låna en hane, om nu inte den som äger hanen vill ha en unge ur kullen istället.

Vet ju inte riktigt om samma sak gäller för dvärghamstrar, själv har jag tidigare bara fött upp guldhamstrar.

UlrikaD
0

Jag tycker det är viktigt att man har ägt djurslaget man tänker avla på ett tag. Inte precis fått hem det.

Om man inte känner sin hona, eller känner till hur arten "fungerar" så har man ingen chans att se ifall någonting går snett. Honan kan bete sig på ett sätt som för en van uppfödare betyder att man kastar sig i närmaste bil och åker till veterinären. Men för någon som aldrig haft en hamster innan kanske det ser ut som om hon bara är orolig och man släcker lampan för att låta henne vara ifred. Och nästa gång man tänder så….

Jag vet att det är jättevanligt just på smådjur att man avlar på sitt första djur. Medans när det gäller andra djurslag så skulle man tycka att det var helt otänkbart.

Jag tycker att man ska behandla smådjur med precis samma eftertanke och respekt som stora djur. Man ska ha lite "kött på benen" och veta mer vad man gör innan man börjar avla.

Samt även ha en plan vad man ska göra ifall man får många bebisar, om man kan lösa bra hem åt dem. Inte bara hem, vilka som helst utan faktiskt bra hem.

Samt att man har en buffert ifall någonting skulle gå snett. Vilket man ju naturligtvis hoppas att det inte gör, men att stå en lördagnatt med en hamster som behöver akut hjälp och man inte ha några pengar hemma är ingen bra idé.

Vet att många tycker precis tvärtom, att hamstrar är jättebra djur att "lära sig på" (har hört den frasen många gånger) men så här tycker jag.

Be-Bopz
0

Håller med dig Ulrika, tycker absolut att man ska respektera även smådjur, har oxå sett och märkt av precis detsamma som du…

Roxie
0

Håller med dig Ulrika!

För mig är det också väldigt viktigt att veta vad som finns bakåt i släkten hos djuret. Färger, sjukdomar och eventuella defekter? Sånt man oftast inte har nån aning om eller får info om när man köper från djuraffär.

Men jag håller med om att man bör ha haft djuret/djuren ett bra tag innan man planerar sin första kull. Just för att studera beteende osv, så man vet hur sina djur fungerar vid eventuella problem.

// Sofia

Carjos
0

Håller med #6.

En sak till som jag tycker är viktig är att du som uppfödare, även om det bara är till en kull, skall kunna vara där som stöd till dina köpare sedan när de kommer med all världens frågor. Kan bli svårt om man inte haft arten man föder upp speciellt länge. Vad som är vanligt beteende mm

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Nessie87
0

#4 Jag var nog mest nyfiken på vad du menade med "seriöst".

Efter en hel del funderingar har jag nu bestämt precis var jag står gällande avel.

Istället för att avla fram fler keldjurshamstrar tänker jag i första hand erbjuda ett hem till "oönskade" hamstrar. Vi har plats med några burar här hemma och planen är att bygga ett stort och högt burskåp. Jag är helt förälskad i vår vintervita tös Babuschka och lär mig mer och mer för varje dag som går.

Jag håller även fullständigt med argumenten i tråden och tänker inte ta en kull förrän jag är säker på att ha både tillräckligt med plats och kunskap.

Fortfarande undrar jag dock när en vintervit hona som senast kan få sin första kull.

Minitassen
0

#10 En vvintervit hona ska vara mellan 3 - 6 månader för att avlas :) Inte under eller över. Helst rekomenderat 4 mån.

Odette
0

#6 Word! du skrev så bra så jag har inte en enda partikel att tillägga Tungan ute

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Shjimm
0

hmm har du en ensam vintervit?

Nessie87
0

#13 Ja, än så länge. Hänvisar till tråden "En eller flera vintervita?".

Minitassen
0

Men som sagt så ska hon snart skaffa en till ;D