Jag blir nervös när hon närmar sig.
Hej det e jag igen, har skrivit mycket de senaste 2 dagarna.
Men jag tänkte bara säga att jag blir rätt nervös när hon nu närmar sig min hand, hon har inga problem med att komma nära nu, hon känner igen min lukt och min röst.
Men nu blir jag lite nervös för ifall hon kommer bitas..?
Hur slår jag bort nervositeten?
Kram.
Så var jag också i början, med Hani. Umgås mycket med henne, lär dig lita på henne. Jag litar fullständigt på Hani, han skulle aldrig bita mig med mening, det vet jag.
Det blir bättre, pyssla mycket med henne, lär känna varandra.
Lycka till! :D

Åh vad skönt! Att det inte bara är jag.
Hon har aldrig bitit mig, fast, jag fick ju henne i förrgår… Hehe.
Det som då är lite pinsamt, är att vara nervös inför ett djur på 10 cm, när jag är 18 år, och 100x större än henne ^^

men jag tyckte också det var läskigt men sen så tog jag upp den med handskar några gånger sen vågade jag utan :) och det gör inte ens ont när dom biter jämfört med kaninerna :P
Risken att hon biter när hon närmar sig är nog ganska minimal. Visst provtugga för att se om du går att äta, men direkt hugger, de tror jag inte.
Risken att de inträffar är mkt större om du försöker ta fast henne eller överraskar henne
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

#4 Tror du det? För att överraska tänkte jag ju inte göra, tänkte följa det som alla skrivit i andra trådar, ta det lugnt och vänta tills hon själv vill liksom.
Provtugga, det gör inte ont eller? Hehe, har ju haft kanin länge, och när hon provtuggade kittlades det mest, men an ryckte ju undan ändå, man blir ju lite skrämd såklart ^^
Hon är så söt och har nu flyttat in en massa spån i huset, så nu har hon liksom flyttat in ordentligt, sov i huset när jag vaknade, sen gick hon upp och åt lite, då passade jag på att säga hej och sticka ner handen så hon fick nosa :)
Det gick jättebra, och hon verkar mer nyfiken nu, än rädd, för rädd är hon verkligen inte längre, bara nyfiken, kanske lite osäker på mig än, men det fattar jag, jag är ju lite osäker på henne med, och jag är ju så mycket större för henne än vad hon är för mig ^^
Men kul va? Att hon har flyttat in ordentligt och sådär?
:D
Och om du pratar mycket med henne, så att hon vänjer sig vid dig, som du säger att hon har börjat göra nu, så är ju risken mindre att hon biter dig:)

Gud vad bra! För det har hon allt, pratar med henne typ hela tiden. Och jag brukar sitta vid buren när jag pratar i telefon t.ex, spelar ju ingen roll till vem jag pratar, hon lär sig ju ändå att det är min röst ^^
Så, alla tillfällen att prata tar jag tillvara på :)
Och som sagt, hon har nog börjat vänja sig nu, det är bra!
Men när man ska klappa henne brukar hon dra upp ena tassen och luta sig bort, det är inte så bra va…? Jag har fått klappa på henne alltså, men ibland gör hon sådär
Allt kommer nog gå bra, de tror jag nog
(Har nog förresten inte nämnt att även jag har en äkta zoohamster som kommer från samma förhållanden som din tjej, dock tuffare mentalt men ändå
)
--------------
#7 Precis;) Jag satt och läste högt ur en bok för Hani^^ Han lyssnar när jag säger hans namn, för det sa jag ofta.

#8 Vad bra, men vad menar du med "tuffare mentalt"? Att du är det än mig? Eller att din zoo-hamster är tuffare än de andra hamstrar? (Om du har fler..? ^^
#9 Ja men precis, det är ju skitbra sålänge hon här min röst, hon vet ju inte vad jag säger ändå :P

När du ska klappa henne, tar du på henne ovanifrån då?
En hamster har väldigt dålig syn och har hon inte lärt känna dig och din lukt ännu så har hon ingen chans att se skillnad på dig och ett rovdjur.
Ute i naturen kommer hamsterns största hot ovanifrån.
Så ska du försöka klappa, sträck hellre fram handen och klappa från sidan eller under hakan till att börja med.
provbiter det gör alla djur oftast pga att se om handen är något farligt som ska fånga en eller för att se om det är något ätbart
mina hamstrar biter mig inte men däremot mina möss och råttor (men det kan bero på att jag oftast luktar mat om fingrarna med)

#11 Nej nej, jag tar på henne ifrån sidan, eller framifrån. Aldrig ovan ifrån eller bakifrån.
Under hakan alltså? Jaha ja, det ska jag testa när hon vaknar!
#12 Okej, tur att jag inte har råttor eller möss då, utan att jag har just en hamster ^^
#10 Hihi, det där lät ju lite roligt. Hmm.. Nja, bådeock kanske?
Jag är uppvuxen med alla djur man kan komma på, så visst, jag gör allt automatiskt eller vad man ska säga. Funderar sällan utan gör det bara.
Men det jag syftade på var min vs din hamster, dagen efter jag köpt min kille så ville han ut ur buren, i vanliga fall vill jag inte ta ut så tidigt, men han bara klättrade runt luckan o ville ut, så jag släppte honom att springa på golvet, sedan när han var klar lyfte jag upp honom o satte tillbaka i buren. Han har aldrig varit osäker på mig eller på sin omgivning, aldrig gjort ngt ljud, aldrig använt tänderna, aldrig sprungit i väg, aldrig sprattlat vid hantering.
Men även om han alltid varit sådan, så har han helt klart blivit ännu mera tam under tiden jag haft honom, som ex så lyfter jag honom sällan "korrekt" utan jag mera greppar på de sätt som är lämpligt med tanke på hans position, t ex när jag lyfter upp ur huset så sveper jag in honom i handen rakt uppifrån, men han är van mig, så han blir alldeles slapp i hela kroppen så fort jag rör honom.
DÄREMOT! Är han inte alls social, haha, han avskyr att sitta o umgås, visst, helt avslappnad att hantera i ungefär 30sek, sedan har han inte tid längre! Då ska han springa! Så då är det bara att släppa ner honom annars börjar han klättra på händerna för att kunna "smita". Vet inte om det är ngt vi missat i hanteringen, om han bara är sådan, eller om det är för att han kommer från grossist? Ingen aning men jag har i alla fall accepterat att han är en äkta enstöring.
Hihi, vad långt deta blev, men jag har svårt att sluta när jag skryter på min bebis, ville väl mest berätta lite om "en annan zoohamster" helt enkelt
--------------

Jag har ju haft andra djur, hund när jag var liten, sen kaniner hela mitt liv ungefär, nu de senaste 4-5 åren har vi haft katt, just nu har vi 3 katter, och jag fick först nu skaffa en hamster då min kanin dog för ca 6 månader sedan.. :(
Men skaffar jag en till hamster får det bli från en seriös uppfödare tror jag. Känns lite säkrare egentligen…
#15 mmm… Samma här, köpte min "första" (har haft som barn men dem minns jag knappt) från zoo, mkt för att jag ville ha en hamster NU! Ville inte vänta, haha.
Men nu så vill jag köpa från uppfödare, då är den redan tam o man får en massa bakgrunds info. Dessutom får man en erfaren kontakt som man kan fråga om allt möjligt
--------------

#16 Ja det där med att den redan är tam och att man kan fråga saker gillar jag starkt!
Blir det en till hamster får det bli en från en uppfödare. Gärna härifrån, då nästa alla verkar så trevliga och hjälpsamma, och inte minst seriösa och älskar sina djur. Det är en riktigt bra egenskap ^^
Prata med din hamster när du sträcker fram handen ^^

#18 Haha, jag pratar redan med henne hela tiden, fast för tillfället har hon gömt sig i huset xD
haha;)
Jag brukar prata med " fjomp " röst med hamstrarna ;d xD

#20 Du menar typ "snutti-plutt-prat"? Det gör jag också xD
#21 aa det menar jag, haha xD

#22 Hahaha, aa
Nu har hon börjat göra jättekonstiga grejjer, vrider sig, biter sig i tassar och rygg som om det kliar över hela sig, dessutom kisar hon med ögonen hela tiden.. vad betyder detta…=
#23 Om hon kliar sig hela tiden kanske hon har lite besökare i pälsen! :o

#23 Ne fy f*n… fick henne för mindre än en vecka sedan, så det är ju knappast här ifrån hon fått det, nu blev jag förbannad, jäkla djuraffär!
Borde jag lämna tillbaka henne?
Har tänkt på det tidigare när jag märkt saker i beteendet också, men detta känns som droppen, borde köpa från en seriös uppfödare…
#25 Går att behandla annars… :)

#26 Ja såklart, men det är inte bara det, hela hon är ganska skum, har ju träffat hamstrar tidigare, och hon är verkligen konstig, hennes ögon kisar, hon sover både natt och dag, börjar tro att hon inte är frisk alls.
Är du säker att hon inte tvättar sig? Då gnager de hela kroppen. Ögonen kisar när de är nyvakna, hon har inte fått in sina rutiner ännu, därför sover hon ojämt.
--------------

Ne hon tvättar sig inte, hon biter sg överallt, även botten på buren och sådär, dessuom är det även på hennes personlighet jag ser att det är nått fel, har haft hamster förut, kanin med, nånting är det som inte står riktigt rätt till… kan inte sätta fingret på vad bara..
Låter lite skumt :/ Men en del hamstrar sover extreeeeemt mycket alltså… en del sover hela tiden under en period, för att sedan bli piggare å mer vakna i nästa period. Men svårt att bedöma såhär på håll hur hon mår..
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Vart bor du nånstans? Kanske finns någon uppfödare eller erfaren hamsterägare som kan komma och kika på henne?
Men oftast så sover de ju mycket när de precis har flyttat. Det eller så är de sjövilda. Brukar vara det ena eller det andra tycker jag.

#30 Okej, ja jag vet inte, men jag har aldrig träffat på en sån här hamster tidigare.
#31 Jag bor i uddevalla, känner ingen uppfödare, bara amatörer som jag själv
Haha.
Lite läskigt dock, speciellt när hon hukar sig och drar upp tassen, somom hon ska bitas, och det där med att vrida sig mot golvet och bita sig själv överallt, det blir lite läskigt alltså, därför jag frågar mer erfarna människor än mig.