Planerar en liten robbeuppfödning
Jag har länge velat börja föda upp robbar. Men eftersom det inte finns någon uppfödare nära mig så kan jag bara få tag på djuraffärshamstrar. Tycker ni att jag kan avla på sådana?
Jag har blivit medlem i SHF, men allt är så krångligt där, registrering av enskilt djur är nästan omöjligt. Och sen verkar det som att allt kostar pengar (regga djur och sådana saker.)
Så jag ska nog inte använda SHF, för att allt är så krångligt. Om någon snäll person kan förklara hur man gör skulle jag bli så gad :)
// Dodat :)
Vad kul att du vill skaffa robbar! Jätteroliga djur!
Men innan du startar en uppfödning så tycker nog att du ska skaffa ett gäng o se hur du trivs med dem och om det är ngt som du vill hålla på med.
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Om du blivit medlem i SHF så är det ju lättare ifall du tar frågor som rör dem på deras forum istället. Så får du svar direkt från källan.
Allt kostar pengar, registrering, stamtavlor osv. Det är ju ingen som sitter och skriver och skickar ut sådant gratis. Så det får man ju räkna med om man vill föda upp djur med stamtavla.
Men som Sigriid säger, när det gäller all uppfödning, vilken djursort det än gäller så är det ju viktigt att man äger djuret i fråga ett tag först så man trivs tillsammans.

Jag tycker inte att djuraffärsdjur ska införskaffas. Leta istället efter transporthjälp. Det finns många som reser lite här och var och säkert kan hjälpa till med transport. Om jag kan hjälpa gör jag gärna det.
Vart bor du ?
Mvh Ellenfyrkant
Jag tycker inte du ska avla på djuraffärs hamstrarna!
Robbar från djuraffärer är oftast inte speciellt hanterade och det kan då bli svårt att få fram mentalt tama hamstrar efter dessa.
Hitta en duktig uppödare, kolla vart denne bor och sedan går du in på Djurtransport iFokus och ser om du kan hitta någon som kan sjussa dina djur. 

Okej. För jag har redan två honor från djuraffär. Dom är väldigt tama, så jag hade gärna velat avla på någon av dom. Så jag ska väl inte avla på dom?
#5 Jag har avlat på djuraffärs djur med hamstrar från riktiga uppfödare för att jag tycker att djuraffärs djuret är hur snäll som helst och att jag känner att djuret är " OK " för avel! :)

#5 Den bedömningen får du själv ta. Men inga fler djuraffärsdjur i din uppfödning hoppas jag. 
Mvh Ellenfyrkant
Zoodjur= ingen koll på ev. sjukdomar eller inavel bakåt i linjerna. Även om temperamentet hos enskilda individer kan vara helt underbart, så kan det ligga mycket dolda fel i linjerna som tyvärr inte alltid visar sig förrän man tagit ett par kullar efter dessa..
Nackdelen då är; man kan ha fått fram jätte fina å snälla djur som man älskar mer än allt annat- men inte kan avla vidare på pga att de visar sig senare att de har dåligt immunförsvar, att de inte tål stress så bra, att dt börjar uppkomma olika sjukdomar i linjen etc.
Å det är inte alls roligt att måsta lägga ner en hel linje pga något sådant, speciellt inte om man verkligen fått fram djur som kanske är bra temperamentsmässigt :(
Så vill man ha lite koll på sina djur och deras hälsa, temperament osv så bör man ta från uppfödare. Visst kan man ta in en zoohamster nån gång. Men då bör man vara medveten om vad det kan innebära :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Nu vet jag juh inte vart du bor men på blocket har jag nu hittat robbe anonnser ifrån västerås, eskilstuna, växjö och göteborg.
Mvh Ellenfyrkant

Jag bor i mitten av Skåne. Jag tror nog att jag ska avla på min ena robbe Flisselin, och se om jag hittar transport när jag köper. Mwn flisselin är 5 månade nu, så jag tror inte jag hinner :(