Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 3579 ggr
[MissDiss]
0

Dåligt rykte...

Nu är det så att jag fick ett PM om att jag har fått dåligt rykte här och att jag avlar på allt som rör sig och omplacerar såna som inte går att använda i avel. Och Nej det är inte sant. Jag har bara omplacerat en som jag inte ville avla mer på. Både för att jag inte har plats att ha för många som jag inte kan använda när jag får många kullar och för att uppfödaren till mamman till den honan ville ta en kull till på henne så fick hon ta över henne. Sen att jag omplacerar äldre djur kanske beror på att jag vill behålla någon från mina egna kullar och då kanske det äldre djuret inte passar in färgmässigt och kanske inte får lika mycket uppmärksamhet och då gör jag det som är bäst för djuret…  Faktum är att jag har flera djur hemma som jag taigt emot som inte haft något eget hem eller blivit dåligt behandlade som jag ger en chans att få ett bra slut på livet. Och de tar också plats att kunna göra så. Så då måste jag få sälja av mig några andra för att ge de äldre djuren denna möjlighet. Så snälla sluta snacka skit om mig… Ta det med mig personligen då.

Tack för mig. Och nu hoppas jag på mer respekt.

Tinwe
0

Inte personligt här nu - men jag känner att de som omplacerar likaväl kan vänta med att skaffa nya djur till ens goa äldre djur försvunnit. Jag älskar alla mina hamstrar och skulle aldrig kunna sälja någon av mina pensionärer - de står mig så nära så det går bara inte.. Älskar ju hela högen! Och har jag inte plats så har jag inte plats, då kan jag inte köpa in fler djur.. Man köper ju ett djur för att det ska stanna hos en tills det dör - eller?

Hur kan man sälja någon man älskar..? För jag kan det då inte..

Nu vill jag inte att alla ska bli emot mig och detta gäller allmänt, bara en allmän åsikt, inget riktat mot någon, okej? ._.

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

[MissDiss]
0

#1 Precis. Men jag tycker själv att det är lättare att sälja något yngre djur för att hjälpa de äldre som råkat illa ut. Och då får folk för sig att jag omplacerar djur hit och dit och bla bla. Jag gör det jag anser är bäst för mina djur.

Tinwe
0

Just nu menade jag äldre djur som blir sålda, inte yngre. Obestämd Alltså jag säljer ju ungar, men det gör man ju, man kan inte behålla alla ur en kull på 7 t.ex, iallafall inte jag. Obestämd Sen för mig är hamstrarna till sällskap först och främst. Glad Lär man känna hamstern sedan och känner att t.ex. "detta temperament och denna färgen vill jag avla vidare på" så gör jag det. Skäms

Men nu drog jag iväg med tråden lite när jag skrev sådär känner jag, handlade ju inte om omplaceringar egentligen så mycket, så jag ber om ursäkt..

/Matilda

[iurochskur]
0

Jag får väl också kallas oseriös då, för jag omplacerar och jag hymlar minsann inte med det. Jag tycker inte det är fel med omplacering om man ser till att hemmet är det rätta och jag kommer inte sluta omplacera p.g.a att någon tycker olikt mig.

Sorry, men jag anser inte att det är fel med omplacering om man har en avel som man vill gå framåt med.

P.s jag har faktiskt sällskapshamstrar här hemma med, så jag omplacerar inte alla jag har. Hydra exempelvis har bott hos mig från 4 veckors ålder till nu när hon är snart 1 år.

#0 ang rykten: Du borde ta reda på vem som pratar illa om dig och ta ett snack med den personen, allt kanske handlar om ett missförstånd eller så kan du ge denne rätt info. Rykten cirkulerar alltid någonstans och man ska inte ta åt sig så mycket.

[iurochskur]
0

Och en sak till: Alla uppfödare har sina sätt att sköta sin uppfödning, jag anser att det allra viktigaste är att så länge man ser til att djuren har det så bra som dom förtjänar så är det var och ens egna ensak om man omplacerar eller ej.

[MissDiss]
0

Tack Iurochskur.

Sigriiid
0

Det var jag som inte ville sälja mina hamsterbebisar till MissDiss. Hennes "dåliga rykte" fick jag från andra trådar där många verkar ifrågasätta henne och då tar jag det säkra före det osäkra o letar efter ett annat hem till mina bebisar.

Respekt till dig! (Men tyvärr inga hamsterbebiar.)

Mvh Emmily

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

[MissDiss]
0

#7 Det hela du läste var ett missförstånd som min mor stod för… Det gör inte mig oseriös. Hon och jag bor inte ens under samma tak längre så hon kan inte påverka mina djur någonting alls nu.

Tinwe
0

Nu menade jag inte att det var oseriöst, jag menar bara att för mig så köper man ett djur för att det ska stanna tills det dör.. Det är så jag har lärt mig bara Förvånad

Det är så jag känner. Har inte sagt att jag inte tycker om en människa bara för att den omplacerar, man kan vara hur go människa som helst även om man omplacerar, det är ju inte det som gör en som person. Bara det att jag berättar så som jag känner, och jag har inte sagt någonting om att det verkar oseriöst eller att man är dum för det.. Obestämd

Trött bara på att se massa omplaceringar på äldre hamstrar som är "klara i aveln" Rynkar på näsan

Men det är ju bra om man hittar ett hem där man absolut vet att hamstern kommer få stanna resten av sitt liv så det slipper flytta och härja. Glad

Men det att man köper in djur och sedan låter dem "göra sitt" inom aveln och sedan säljer dem igen är ingenting jag beundrar och det ville jag bara säga, och som jag sa innan, inte riktat emot några eller någon. :)

Peace! :)

/Matilda

Sigriiid
0

Jag  har valt att inte sälja till dig pga flera trådar jag läst. Jag vill inte diskutera saken utan du får helt enkelt acceptera att du inte får några av mina robbeungar.

O nästa gång så kan vi kanske prata klart via PM innan du startar en tråd om det.

// Emmily

[MissDiss]
0

#9 Det var Sigriiid som påstod att jag var oseriös. Ingen anklagar dig.

[iurochskur]
0

Uppfödare väljer själv vem man vill och inte vill sälja till. Flört

Men det som gör mig riktigt ledsen är att andra uppfödare tycker det är oseriöst att omplacera bara för dom själva aldrig skulle kunna göra det. Måste man kalla det oseriöst? kan man inte bara acceptera att vi alla är olika och sköter uppfödningarna olika vad rör omplaceringar?

Så länge djuren får det dom behöver under tiden dom är hos uppfödaren och får ett fullgott liv, måste man för den skull kalla uppfödare oseriösa om dom omplacerar till bra hem?

Sigriiid
0

Jag anser inte att det e oseriöst att omplacera sina djur.

// Emmily

Tinwe
0

#12 Jag har inte kallat det oseriöst så hoppas inte du syftar på mig. :)

/Matilda

UlrikaD
0

Man behöver ju inte kalla det seriöst eller oseriöst. Men jag säljer heller inte mina bebisar till folk jag vet omplacerar. Även om det gäller "att komma vidare i avel", "platsbrist" eller vad man än vill kalla det.

Jag säljer heller inte mina djur till folk som köper flera hamstrar i veckan och kanske på några månader samlat på sig en 20 djur utan att ha ägt djuret tidigare. Det är för mig ett tecken på att det går för fort och att ägaren snart kommer att tröttna. Kanske inte på djuret i sig, men allt som följer med, burstädning osv.

Det är ju uppfödaren som väljer vem man vill sälja till.

På chinchillafronten har jag nekat de största uppfödarna i Norge att köpa till mig, även huvuddomaren. Enbart pga att de omplacerar när de tagit en kull samt att de inte släpper ut sina djur så de får springa.

Jag struntar då alltså i vem man är, hur bra rykte man har som uppfödare. Det är själva skötseln av djuret jag är ute efter. När jag säljer en bebis till någon så räknar jag med att den ska stanna där resten av livet. Har jag minsta tvivel så säljer jag inte dit.

Och det är helt upp till mig.

[MissDiss]
0

Jag har som sagt 37 hamstrar allt som allt. Alla får den skötsel de kräver, jag har en kanin och hund också. Alla får sina burar städade minst 1 gång i veckan, behövs det mer så blir det mer, de får ny mat och vatten varje dag. Kan hända att man hoppar över någon dag om man inte är hemma men inte mer än en dag. Hamstern som fick tanden att gå av håller jag extra mycket koll på och den har börjat växa tillbaka och är snart lika lång som den andra. Jag bryr mig om dem. Jag frågar om jag undrar något som ja inte själv vet.

[MissDiss]
0

Jag kan tillägga det att jag haft hamstrar sen sista veckan på sommarlovet förra sommaren och har inte tröttnat på dem.

UlrikaD
0

#17 Mitt inlägg var alltså inte riktad åt dig, utan generellt skrivet i min egenskap av uppfödare.

Sen kan jag personligen tycka att 37 hamstrar på ett år är väldigt mycket. Men det är ju ingenting jag tänker lägga mig i.

[MissDiss]
0

#18 Jag har typ 14 vuxna. Resten är bebisar som inte kommer stanna allihopa så klart…

Har jag så många och klarar av att ta hand om alla ska då ingen gå på mig…

Ni kan få ringa min sambo och komma hit och kolla om ni inte tror på att de får den skötsel de behöver.

MammaL
0

Som uppfödare så säljer jag till kärleksfulla hem och accepterar att uppfödare som köper till avel kanske behöver omplacera. Dock vill jag självklart vara delaktig i mina kullars liv och hjälper mer än gärna till vid omplacering. Jag är ibland tvungen att omplacera själv  och det står jag till 100% för. Det är lite beroende på kemin och andra kringliggande faktorer.

Odette
0

Har inte läst hela tråden, men tycker det är lite onödigt att sätta ut en person såhär. Att inte Medarbetare rycker in i denna är ju märkligt. Här har ju den "utpekade" i inlägg #10 själv gått in och skrivit vilket jag tycker är bra.

Men när man tar upp såna här diskussioner bör man ha i åtanke att det är många som läser som inte har den blekaste om vad det handlar om, och att i många fall kanske den det inte skrivs om- gå in och försvara sig.

Det här är väl något som är upp till var och en, man får göra upp sinsemellan och ha en öppen dialog- köpare-uppfödare.

Det handlar kanske inte så mycket om "seriös" eller "oseriös", mer om olika åsikter. Å därför blir jag illa berörd när jag läser sånt här.. du kunde ta det med den det gällde privat.

Trist att man måste blanda in allt och alla. Har man funderingar kring saken i sig- så kan man göra en allmän tråd. "vad anser du?"
Där hif medlemmar kan gå in och skriva lite allmänt om hur de ser på saker och ting. En öppen och ärlig dialog.

Jag respekterar alla som är öppna och ärliga med sin uppfödning, för som jag sa förut.. så handlar det mer om olika uppfattningar och åsikter. Alla håller inte med alla, och det är upp till var och en att avgöra om man vill, eller inte vill sälja. Förstår att TS vill "rentvå" sig själv här men det är nog inte det bästa sättet att göra det på…

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[MissDiss]
0

#21 Det var inte tänkt att peka ut henne. Men det hon skrev privat till mig ville jag ta upp och klar göra att det är absolut inte så det ligger till. Att hon sen inte kunde tala om för mig vart informationen kommer ifrån är dåligt.

agnes_S
0

#21 Håller helt med.

Ellenfyrkant
0

Det viktigaste är att alla hamstrarna, vuxna eller bebisar har bra hem där de är omtyckta. Sen om man väljer att omplacera gamla eller unga eller vad det nu är så är väl det upp till var och en. Och sålänge säljaren är mån om varje hamsters fortsatta liv i det nya hemmet tycker jag att det är ok.

Dock skulle jag själv aldrig göra mig av med djur varken för att komma vidare i min avel eller platsbrist. Jag tycker som Tinwe, att man ska ha djur tills de dör d.v.s. om man har ett bra hem att ge dem. Att man ska vara beredd på att ha varje hamster man väljer att behålla i tre år. Och har man inte ett bra hem att ge dem ska man inga djur ha. Har man plats och tid åt två hamstrar ska man inte skaffa en tredje för att man ville avla på den. Och då något av lämnar man ju en av de andra två. Dessutom tycker jag att "komma vidare i avel" och av den anledningen sälja sina djur kan man göra med djur som lever i ett halvår så de inte behöver säljas, inte med djur som trots allt lever i tre år. Något jag har väldigt svårt för är hur folk tar kullar utan att ha tid eller plats åt deras äldre vänner, utan bara avlar och avlar. Det är lättare att bli av med ungar, så är det. Men varför skaffa nya om man inte har plats åt gamlingarna och inte kan hitta bra nya hem åt dem ?

Innan jag köpte min bebistös letade jag jättemycket på blocket efter en omplaceringsdam med några månader eller kanske ett år på nacken. Men då jag kollade fanns tyvärr inga, Zolos uppfödare kom jag faktiskt i kontakt med då jag svarade på en anonns angående en äldre dam men då var hon redan såld. Så fanns en kull just då hos Snårvindan och efetrsom det ändå inte fanns några andra hamstrar på avstånd jag kunde fixa transport från fick det bli en bebis. Men jag gör gärna den goda gärningen att jag köper äldre djur och ger de bra nya hem i FÖRSTA HAND. Jag tycker verkligen att man ska gge de som redan finns bra hem innan man "skapar" nya liv.

Mvh Ellenfyrkant

[Tovab]
0

Jag tycker inte att man ska ha mer hamstrar om man säljer dom äldre för att kunna skaffa ungar. Jag skulle aldrig sälja Gnutta för en bebis. Sen skulle jag aldrig skaffa fler djur än jag kan ta hand om = dom omplaceras.

Gnutta kommer få stanna här tills hon blir gammal. Samma sak med Malawi och Panoma. Skulle aldrig kunna omplacera nån av mina små älsklingar, det går bara inte. Dom betyder alldeles för mycket för mig <3

Odette
0

#22  jag förstår inte vad du hoppas på? det är fortfarande privat och upp till var och en.
Vill hon inte säga det så vill hon inte, du kunde formulerat tråden helt annorlunda. Detta blir bara fel och utpekande, även om det inte var meningen från början.

Förstår ju att det inte känns så kul, men om du tycker det är dåligt- ta det med de inblandade.

Alla försöker vi bilda oss en uppfattning om vilka det egentligen är som sitter bakom tangentbordet..

Men detta är ett allmänt forum å det får man inte glömma bort- man måste respektera att inte alla tycker/tror/tänker bra tankar om en. Så är det ju i verkliga livet också :P

Du får helt enkelt bevisa motsatsen om du känner dig ifrågasatt och kränkt.

Men jag tycker fortfarande att det är lite elakt att skriva en tråd om någon eller något som har med andra forum-medlemmar, som man vet kommer gå in å läsa.. det är lite.. osmart ?

PM= Privat Meddelande

Eller ring eller maila den inblandade- starta en diskussion sinsemellan, så får ni kanske bättre kontakt och en helt annan bild av varandra.

Om inte så vet ni sen båda vart ni har varandra.

The end liksom :P

_

BMEXX
0

#22 grejen är väl att "ryktet" inte kommer från ett håll utan att flera har fått de intrycket från trådar som du själv startat. Sedan kan det mkt väl vara så att det har blivit lite fel och att det inte är menat så från din sida.

Själv tillhör jag dem som behåller mina djur tills de dör, såvida det inte sker nå mkt allvarligt som gör att jag måste sälja dem. Men som uppfödare kan det ju vara lite skillnad, så länge inte djuren måste hoppa runt hos flera olika utan omplaceras till ett livslångt hem så kan det vara okej.

// Pabblo

Tinwe
0

I inlägg #0 ser jag inget som pekar ut någon, det står bara att MissDiss har fått ett PM, så jag valde att inte ta bort tråden… Sen har jag inte lusläst tråden nåmer för ja hinner inte för tillfället… Så om någon annan Medarbetare har tid just nu så kan dem leta upp vad det är som är utpekande (eller hur man ska säga), och sen ta bort tråden..

/Matilda

Sigriiid
0

#22 Jaha… nu antar jag att jag bör försvara mig här. Jag har inget som helst intresse att ha den här diskussionen men jag vill iallafall tillägga att jag har gett dig de länkar som var aktuella.

Låt PM stanna i PM.

// Emmily

Be-Bopz
0

Jag tillhör dem som inte omplacerar för att få mer plats eller för att de har gjort "sitt" i min avel, kunde jag ta kull så kan de stanna sen oxå, sitter just nu med 6 st som har "gjort sitt" i min avel och det är alltså utav mina 11 st som jag har här hemma….

Jag tycker inte om att sälja till de som jag vet kommer att omplacera, då säger jag hellre nej tack !

Visst är det tråkigt att du har blivit utsatt för detta, men jag vet att det brukar komma liknande trådar och det blir inte bättre av att man skriver ut på detta sättet.

Jag känner inte dig, vet inte vem du är osv, kan inget säga om dig som person om du är seriös eller inte, men jag har läst vissa av dina trådar och får intrycket av en mycket ung tjej som kanske inte rikitgt vet vad hon vill, det kan vara det som har satt igång denna karusell, vad vet jag ?

UlrikaD
0

Nackdelen med att starta en sådan här tråd istället för att ta det privat med den det gäller är ju att allt fokus faller på en själv. Inte på den man egentligen vill "peka ut".

För återigen, en uppfödare får ju välja vem de vill sälja till. Och all fokus går då istället på att fundera på varför vill inte uppfödaren sälja till just den som startade tråden?

Så tråden får ju oftast motsatt effekt istället.

Odette
0

#27 ligger nånting i det, alla inlägg man själv skriver tolkas ju olika av olika människor.

I en del fall kan det ju vara helt okej att hitta ett nytt hem till en hamster, helt klart. Det säger jag ingenting om- men något som kan göra mig riktigt upprörd och ärligt talat ledsen, är när omplaceringar inte längre är undantag, utan snarare en regel.

Kan verkligen inte förstå hur en del, inte bara inom hamstervärlden- kan ta kullar på löpande band medan de omplacerar och säljer äldre djur hela tiden pga platsbrist, ekonomi, tid etc etc.

Som uppfödare bör man ha tålamod med att nå sina mål- allt behöver inte ske över en natt! Har man av någon anledning ett begränsat antal- stå över en kull istället för att sälja bort en massa djur för att kunna behålla ur deras kull eller för att göra plats till att kunna köpa in "nya" avelsdjur. Så tycker jag :)

Anpassa antalet djur- efter dina egna förutsättningar. Det gäller alla, stora som små ^^

Men men, åter till ämnet- att skriva PM till varandra å sen gå ut med vad som skrivs sinsemellan, är inte det som att bryta ett förtroende. En intern tystnadsplikt?

som sagt, tråden är riktad åt massa felaktiga håll.. gillar det inte alls :(

_

[GeeGee]
0

Du säger ju själv att du omplacerar äldre djur pga av att du ej ger de så mycket uppmärksamhet som de behöver/vill ha.

Så tyvärr…men du kommer fortfarande få folk som inte gillar det du gör, folk som är emot att man tar så hårt på uppfödning att man inte har kvar sina äldre djur. Att man inte känner att man vill ha kvar sitt gamla djur för att man älskar det.

Det tycker jag är konstigt och jag tror nog intej ga är ensam.

Mexxie
0

Mycket onödig tråd enligt mig som bara skapat konflikter och inte löser några problem. Egentligen förstår jag inte vad du vill?
Siigrid har pekat ut sig. Vad är det du begär?
Hade jag varit Medarbetare hade den här tråden redan varit borta, för ur min synvinkel gör denna tråd inget mer än konflikter och saker som borde tas via PM kommer ut, läsbart för varenda person i hela sverige.

Odette
0

#34 hihi, jag håller med… ;)

_

BMEXX
0

#34 håller med jag också!

// Pabblo

Tinwe
0

Vi diskuterar detta nu så ni vet det.

/Matilda

Mexxie
0

#37 Diskuterar vad?

Minitassen
0

#34 Jag håller med dig!

[GeeGee]
0

Kanske om de ska låsa tråden eller inte.

Jag kan bara säga att alla kan inte gilla alla. That's it!

Tinwe
0

#38 Vi har diskuterat ang. tråden menade jag (om den ska låsas osv.) och den låses från och med nu.

/Matilda

Inlägget är låst för nya kommentarer