Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2357 ggr
fia-mia
0

långa tänder och äter dåligt?

Har ju en guldhamsterkille på besök i några veckor nu då ägaren är bortrest. Det är en omplacering och i det första hemmet fick man inga grenar att gnaga på (där bodde han i 6 månader) Nu har han pinnar men han gnager knappt på dem. Ägaren bad mig kolla hans tänder då hon tyckte de var långa. Och det var dem. De nedre framtänderna går väldigt långt upp och jag sa att det var viktigt att han gnagde på sina grenar. Han har ätit ganska dåligt när han är här. Han kom i torsdags och han har nästan inte ätit nåt torrfoder sen i dess. Däremot har grönsaker och kött smitit ner. Han stoppar mycket mat i kindpåsarna men lägger det mesta i boet. Jag har trott att han äter dåligt med tanke på miljöombyte men kan det vara tänderna som spökar och är ett veterinärbesök på sin plats nu? Ägaren (min syster) kommer hem om två ½ vecka men behövs vet. besök nu tar jag givetvis lilla Kalle till vet.

Varför äter han så dåligt?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Minitassen
1

han äter dåligt för att tänderna är för långa

fia-mia
0

#1 Misstänkte det. Man kan inte göra så mycket åt det va? Att söva en hamster för tandslipning är ju inget man verkar göra direkt. Behöver han komma till vet omgående?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Minitassen
1

Om han äter dåligt är det ju självklart att åka till vet så snart som möjligt så han får sina tänder klippta =)

agnes_S
0

#2 Inte säkert att man behöver söva? Har ingen koll på hur man gör med små hamstrar, men marsvin åtgärdar man tänder även när de är vakna. Om det är lätt att komma åt. Fast hamstrar är ju pilligare. Men det är nog bra att komma till vet så denne får bedömma läget.

fia-mia
0

Tack för svar! Ska titta noggrannare om en stund, dock åt han endel nyss så det är ju bra iaf. Är det nån som har en bild på hur tänderna ska se ut? Jag har inget att jämföra med

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Roxie
0

Tänder på guldhamstrar är väldigt långa. Framför allt tänderna i underkäken. (ca 8mm) Men tycker du att de ser för långa ut bör du åka till veterinär så de får klippa dem.

// Sofia

Sigriiid
0

I Den här tråden finns det några bilder där man ser gaddarna på ett par guldisar.

Om de är för långa så klipper vet. tänderna på dem utan att söva den.

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

fia-mia
0

8mm är de nog ungefär, så jag får väl avakta lite. Då är det ju isf inte tänderna som är problemet, jag tror han äter bättre nu igen. Fyllde på ny mat nyss och då verkade han hungrig igen :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

TildaH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är oxå en bild på vampyrtänder

Dock ser man inte riktigt hur långa de är, men jag får nästan mardrömmar av att se på gapet när han gäspar, haha (Detta är alltså en ung kille med bra tänder enligt mig)

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

fia-mia
0

Tack för bilden, tänderna ser ut ungefär så :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Royalz
0

Då är det ingen fara.

Superstars
0

Du kan låta djurläkaren knippsa av så tänderna blir lagom långa om de är för långa. Jag gör detta själv och har gjort det i många år som uppfödare om tänderna varit alltför stora.  Det lilla Verktyget (kommer ej ihåg vad verktyget  heter) är steriliserat när den används och tvättas och steriliseras efter användning. Rekomenderar dock INTE att de som inte kan detta går och hör det på ägen hand utan låt djurläkaren (som är rutinerad) göra detta.

Måste säga att det är ytterst sällan detta händer hos mig att tänderna blir för långa. Men skulle det bli så av någon anlädning så fixar jag tänderna själv.

Tycker dock att tänderna inte ser ut att vara för långa på bilden. Så jag skulle inte korta ner dem. Du kan ju hålla ett vakande öga på tänderna lite då och då så de inte blir längre! Hur gammal är hamstern?

91Marran
0

nedsövning och sedan tandslipning, sedan så ska han börja äta igen. hade det problemet med en hamster, då tänderna var så långa att den inte fick in stora matbitar eller grenar. tog en lite tjockare pappersrulle och gav den, så tänderna slipades ner lite. men tandslipning av veterinär är ju klart det bästa.

Mvh
Mig

fia-mia
0

Hna har kommit i gång att äta ordentligt ni så jag tror och hoppas han åt dåligt pga miljöombyte

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Superstars
0

#14 mycket möjligt! Är man lite nervös kan man ju tappa aptiten. Blir man åksjuk så tappar man garanterat aptiten! Bra att han har fått tillbaka sin aptit igen. :)

agnes_S
0

Vad skönt att det inte var värre än så :)