Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2182 ggr
MartaEvelina
0

Förbannad Albino -eller inte!

Min mamma sa till mig så här idag

Mamma:vad bra att du inte köpte en albino när du köpte din hamster

jag: vad är de för skillnad mellan Albino och inte albino dom är ju precis lika söta och goa som dom andra!

mamma: men dom är så äckliga!

jag: dom har precis lika mycket värde och jag kunde ha köpt en albino men nu var så att jag blev förälskad i en annan hamster som jag köpte så jag kunde inte hjälpa de SÅ SLUTA SNACKA SKIT OM ALBINOSAR FÖR DOM E JÄTTE SÖÖÖÖTA OCH GOA

jag blev så förbannad de är inge fel på albinosar dom e så söta ändå och jag ser ingen skillnad jag älskar vilka hamstrar på helst.

vad tycker ni?

Nessie87
0

Det där är en "komplicerad" fråga, lite beroende på hur man ser på den. Albinism är generellt en slags defekt som preventerar pigmentering. Jag har skrivit ett "papper" om just albinism men kan inte hitta det just nu tyvärr.

Reducerad pigmentering i ögon (röda ögon) bör generellt försämra synen men jag vet inte alls om det gäller för "alla" arter. Sedan ser inte hamstrar särskilt bra oavsett så troligtvis gör det inte så mycket. Däremot är rödögda djur känsliga mot ljus.

Att säga att albinos är äckliga känns ju inte vidare konstruktivt förstås. Jag har en albino-kotte och min sambo ville inte heller ha en albino först men nu är han omvänd. Frågan är ju hur mycket albinismen påverkar djuren, att aktivt avla på en defekt är ju inte önskvärt egentligen.

Jag tror dock att man måste vara mycket mer insatt i hälsoaspekten hos albinos innan man kan fördöma aveln på dessa djur.

Olyxashamstrar
0

Jag köpte en albino hona igår. Ska jag vara helt ärlig så tycker jag inte lika mycket om rödögda hamstrar som svartögda. Men den här tjejen var den sötaste albino honan jag sett! Det är väll de att dom är kritvita med så stark röd färg på ögonen som gör att man reagerar eftersom det är vanligast för oss människor att se ögon med mörkare färg.

agnes_S
0

Dte är väl en individuell smaksak vad man gillar för färger. Däremot behöver man ju inte framföra det som din mamma gjorde.

Själv har jag lite svårt för albinodjur, men jag har inte heller träffat några.

ivanhoe81
0

jag har 2 albinos här hemma inga hamstrar utan 1 mus och 1 råtta, musen är mer framåt medan att råttan är en skygg liten kille som troligtvis ser dåligt, men de är lika goa som de andra jag har

jag älskar dem förutom de gånger albin (råttan) biter mig men det är mitt egna fel, jag luktar oftast mat om fingrarna just då

Mexxie
0

Tja…. mörkögda är väl lite sötare… men jag såg ett albinomarsvin en gång…. det var det sötaste marsvin jag någonsin sett!

Carjos
0

#1 Det finns inga riktiga albino hos hamster. Så egentligen är det lite knasigt att vi kallar dem det. Vet att vi förr tagit upp det i hamsterföreningen om vi skulle ändra namnet men det rann ut i sanden..

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Nessie87
0

#6 Det där har jag hört förut i andra smådjurssammanhang. Vad anses vara "riktiga albino"?

Carjos
0

# 7 Ja alltså albinism är total avsaknad av färgpigmenten, en genetisk avvikelse.

Hos den mörkörade albinon (finns även brunörad och ofärgade öron beroende om de även består av genen bb och pp) som det heter hos guldhamster. Så har ju hamstern bevisligen pigment Glad

Genen (cdcd) är recessiv och fungerar så att den maskerar hamsterns egentliga färg.

För den som vill läsa mera http://home.comcast.net/~cricetus/dilute_albinism.htm

Jag tycker de är jättefina!

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

JaneDoe
0

#4 det finsn inte albino hos råtta Skrattande på samma sett som det inte gör det hos hamster igenltigen

På råtta heter det igentligen pink eyed white/self pink eyed white o det är amam som på hamstern de har en färg igenltigen under det vita.

TildaH
0

De som förvirrar mig mest är de faktum att de finns både vit rö o albino, är det då en mörkörad albino så har jag ingen aning om de är det eller vit rö, hahaObestämd

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Nusse123
0

Albinosar är sjukt söta enligt mig, minst lika fina som mörkögda! Men det något som jag har insett nu, jag har alltid tyckt att rödögda är lite småäckliga, tills nu :P

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

ivanhoe81
0

#9 jag vet eller rättare sagt så ingår PEW, REW, himalyan etc i albinogruppen

Roxie
0

Man lär sig nåt nytt varje dag :) Spännande!

// Sofia

ivanhoe81
0

precis, har läst lite om just albino färgerna, ganska intressant tycker jag

JaneDoe
0

# fast det finsn ingen albino grupp inom råttfärgerna bew o pew tillhör self gruppen

MartaEvelina
0

jag  tycker alla hamstrara är precis lika mycket värda!

ivanhoe81
0

#15 jaså är det så inom hamstervärlden, trodde att alla höll samma stil men men

tänkte på det som står på denna sidan "Alla dessa nya färger i albinoserien"

http://goto.glocalnet.net/natal/mus/gen/hmallasv.htm

visst det är ju för mus men men…