Luktar mycket!!!
Hej!
Jag har en guldhamster som fyller 1 i Augusti.
Det luktar väldigt mycket om buren.. Jag byter sandet varge dag (det är det som luktar), men ändå stinker det..
Jag var hos veterinären med honom i torsdags (han är väldigt slö oxå) och dom sa att han var helt frisk (?)..
Idag när jag kelade med honom så kissade (?) han jätte mycket på mig, och det stank värkligen om det.. Var det värkligen kiss, och vad kan det annars va?
Vad ska jag göra åt detta ?
/Kaninenwilma
Vad får han för mat? Har du gjort några ändringar i kosten? Urinets lukt och färg kan påverkas av maten. Vad sa du till veterinären?

#1: Jag vet inte vad hans mat heter, jag köper den på Arken Zoo i Motala.. Det är inte fröblandning..
Nej, inga ändringar :/..
Jag sa att det lukta väldigt mycket, och att kisset var rött en dag, som blod. och att han har ett sår på ryggen, och så.. :/.
Vad sa veterinären om såret? Vad sa de om att han kissade rött? Det låter ju faktiskt inte som om allt står rätt till, verkar konstigt att veterinären säger att han är _helt frisk_.
Vet du hur såret har uppkommit? Ser det infekterat ut? Kan du fotografera honom så att man ser hur såret på ryggen ser ut?

#3: Såret är nästan läkt, det var som något "fett-sår" eller något sånt där sa dom(?)..
ja ellerhur, han värkar inte helt frisk :/..
Pälsen lägger sin ner väldigt segt om man drar den åt "fel hål"..
Sen har den typ börjat ställa sig lite åt alla hål (svårt att förklara.. )

#3; han sa oxå att urinet kunnde ändra färg om man 'ndrade något i maten, men han har inte fått något specielt som han inte brukar få..
Testa att ge lite extra vitamin och protein, kanske är det något som kroppen saknar varför han är slö.. Se till så han alltid har färska grönsaker och vätska framme så han då inte blir uttorkad eller så.
Hur länge har du upplevt att han varit dålig? Äter han bra för övrigt och dricker bra? :/
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

#6: Okej, som vad ? :)
2-3veckor kanske ? .. Vet inte riktigt :(
Arken ger sina djur endast Selective, jag tycker inte den maten räcker.
Åk ner till Tropic och köp deras hamstermat, blanda i sockerfri musli så har du genast bättre mat. Låter som han inte får i sig tillräckligt av allt.
Ger du saltsten? Vet att Arken säger att hamster ska ha det nämligen…..
Sen om du var på Djurkliniken här i Motala så kan de absolut inget om hamster tyvärr, det är sannngen, har varit där tillräckligt många ggr för att jag har vett att inte åka dit när en hamster är sjuk.
Dricker han som han ska, ger du bra med grönsaker ?
Kiss kan ju lukta mer om det är för koncentrerat, som hos oss människor, sen när det gäller blod i urin, det kan vara njurarna, det kan vara urinvägsinfektion mm.
Tycker du ska åka till veterinärstationen i Väderstad, där har det jätteduktiga veterinärer som verkligen tar sig tid även om det är en hamster du kommer med, redan innan kan man förbereda att ta med urinprov.
Måste bara säga att jag tycker du gjorde bra som åkte till veterinären när du såg att han inte mådde bra, tyvärr inte till en bra veterinär men du gjorde ett mycket bra försök.
Om du vill ha hjälp så kan jag alltid ta en koll på honom, jag finns i Motala nämligen =)
Det du beskriver om hans päls, det låter som han är flötig och det kan ju bero på att han inte får ett tillräckligt bra Foder.
Vill du ha hjälp så kan du ringa mig om du vill eller maila: linda.fransson4@comhem.se
Maila så får du numret isåfall, jag har tid vilken dag som helst och komma förbi och ta en titt på din vän.
Hej Linda!!
Läste dig fina svar till Kaninen Wil…. Det jag funderade på är detta med saltsten.. Skall inte hamstrar ha det?
Annie

Vadå? Ska inte hamstrar ha saltsten?
#9+10 Nej, eftersom en hamster får varierad kost varje dag så får den allt salt från maten.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

#11, okej, och du är helt säker på detta? För dom var tydligen helt säkra på zooaffären att man skulle ha saltsten..?
Det är en djurAFFÄR, dom gör allt för att sälja sina saker. Även om det blir att dom ger fel information till köparen.
Nej, en hamster ska varken ha saltsten, mineraler eller vitaminer i vattnet.

Fast mineraler och vitaminer i vattnet har jag läst att man ska ge dom på andra ställen också, som inte är affärer, utan uppfödare.
Saltsten kan jag tänka mig att de inte behöver. Men man kan ju inte fåöverskott med vitaminer, då kissar dom ju ut det..
#14 Det är ändå helt onödigt. Kan du länka till den "uppfödaren" som skrivit så? Knappast en registrerad hos SHF.
Håller med Royalz, en varierad kost är det enda som krävs, så det är onödigt att ge en massa onaturliga tillsatser.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Mimmz, det där med att kissa ut vitaminer beror ju på om de är vattenlösliga eller ej. Fettlösliga vitaminer kissar man ju inte ut… Nu skall jag hem och plocka bort saltisarna.. Tror ju dessutom att det var genom den extraglipan som han försvann för mig…

Just det ja… kanske borde byta vattnet nu direkt då..? Saltstenen är redan ute, mineralenstenen då? Hur gör man med den? Ska jag plocka ut den också?
Mineralstenen kan du låta vara kvar, finns inget som säger att det är skadligt. Mineralstenar innehåller en hel del kalcium och en hel del spårämnen som tex selen som är bra för hamstern.
Men det viktigaste man ska tänka på är att ge hamstern varierad kost. Ett välbalanserat fullfoder är a och o sen ger man lite av allt så att säga. Mina gillar det mesta.
Broccoli är det som är mest omtyckt här hemma.
Lotta

Men min hamster har ALDRIG fått nått annat än fröblandning, då den kommer från en zooaffär… :/
Därför måste jag ju ta det lugnt i början..?
Japp, bara ge små mängder av grönsakerna i början, det kommer nog ta ett ta för magen att vänja sig =)

Bra, då har jag gjort rätt hittils ^^