Torrbollen Simon
Jag har märkt att Simon är torr, först såg jag det på öronen, sen lite runt ögonen och på magen. Nu ser det ut som att det är borta päls vid ögonen och magen ser helt… torr ut!
Vad kan det vara för något? Ingen av de andra hamstrarna verkar ha något problem med det.
Bild kommer imorgon… ;)

Nej men usch då! Det var verkligen inte kul.
Har du testat med vattenersättning..?
Eller om det är skabb..?
Torr i huden kan bero på felaktigt Bottenmaterial, att hamstern reagerar på ströet.. spån kan i vissa fall irritera en del så man kan byta ett tag och se om det blir någon förbättring. Annat kan vara vitaminbrist/för ensidig kost. Det är ju hyfsat lätt att få bukt med, bara att ge mer vitaminrik kost, men det tar lite tid innan man ser en förbättring.
Kolla igenom pälsen för säkerhetsskull så det inte finns några löss eller gnetter (lusägg på hårstråna etc).
Men tyckte det lät mer som att det bara var huden som verkar torr :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Något som funkar bra till pälsar och som funkade på torr hud på min ena, är vetegroddsolja.

Usch då, låter som min hamster som hade liknande i vintras… Men det gick bort med lite vattenersättning som gurka osv. /Moas97
/Moas97 :)
Han har spån, så det kan ju vara det… De får grönsaker och frukt ofta (mamma slänger ner lite till de varje dag) och vi har tre olika fröblandningar som vi blandar.
Vetegroddsolja ska jag testa!
Tack för tipsen! :)
har man den där oljan på hamstern eller ska h*n äta det?
// Pabblo
#6: Den ska ätas. =)
Räcker med en droppe om dagen som max.
Jag brukar droppa det över färskfodret.
#7 Var kan man köpa det då? (A)
#8: Jag köpte det inne på djuraffären. =)
#9 Då går jag ock kollar där idag:) När det har slutat regna… ;) (A)
How old?
#11 Va? ;) Han är runt 6 månader:P