Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 3264 ggr
Music96
0

Toa- lätt VS SLR strö

vad tycker ni funkar bäst - SLR strö (är det så det heter? ;P) eller toa- lätt?

planen var att köpa SLR strö, eftersom jag tycker att spånet jag har dammar för mycket. Men sen kom jag på att toa- lätt kanske skulle funka bättre för syrrans hamster, som kommer bli lh.

kanske skulle köpa båda och blanda ut till min, och bara toa- lätt till hennes? ;O Hur funkar SLR strö till lh hamstrar? fastnar det lika mkt som spån?

Vill gärna höra för och nackdelar med de två ströerna också. :)

UlrikaD
0

Det heter Stl-strö.

Det är nog en smaksak vad man gillar. Toa-lätt tycker en del luktar illa. Stl-strö är ju bara strimlad kartong så det luktar ju inte.

Har man mycket djur så blir Stl-ströet mycket billigare.

Jag har bara lh-hamstrar och jag har Stl-strö till alla hanar och sen har jag vanligt spån till honorna.

Zvintos
0

STL-ströet har funkar till alla mina, förutom den ena långhåriga som jag måste ha toa-lätt till.
Till den andra, som är betydligt mer långhärig, funkar det jättebra till.
Så man får prova sig fram lite. =)

Personligen så gillar jag båda.
Rent prismässigt är ju STL-ströet billigare.

Tinwe
0

Jag hittar inte STL-strö nära mig.. tips på några butiker där det finns? :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

UlrikaD
0

Granngården och Naturnära-butik.

TildaH
0

Går det alls att använda vanligt spån åt LH? Om man borstar pälsen dagligen t ex?

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

BMEXX
0

#5 jag har det nu när jag har dåligt ekonomiskt men det sliter på pälsen och det är spån överallt. Ska iväg och köpa toalätt så fort skattepengarna vill komma.

// Pabblo

Music96
0

#1 hehe, okej var lite osäker på namnet, det lät ju lite konstigt. Tungan ute Men då vet man ju till nästa gång, i alla fall. :)

Tror det blir STL-strö jag försöker med då. :) Verkar fungera bra för de flesta, och känner mig mycket bekvämare med tanken på det än med toa-lätt. :)

UlrikaD
0

#5 Jag testade förra året men de flesta av mina lh-pojkar har väldigt mycket päls. Det slutade med att jag fick klippa tovor från flera stycken.

Dessutom märker man att hamstern tycker det är obehagligt när det fastnar i pälsen. Det ser riktigt jobbigt ut.

Tinwe
0

Jag har ju faktiskt granngården i närheten, kanske att man skulle kunna be sin käre far att köra upp dit med en på onsdag (då pengarna kommer) :)

Funderade på toa-lätt till vissa och STL-strö till andra, är det lätt att det blir tovor i pälsen om man använder STL-strö? Jag har 2 hanar hemma som är långhåriga som tusan.. :)

/Matilda

Zvintos
0

#9: Det beror nog lite på hur pälsen är.
På min Peabo, som ju är lurvig som tusan, funkar STL-ströet alldeles utmärkt!
Men till Snövit funkade det inte.
Så man får nog prova sig fram lite. =)

Tinwe
0

#10 Okej :) Jo, jag får väl testa det då :) Det är Trulle och Mango som jag tänkte pröva det på, resten av hamstrarna trivs bra med spån och Baloo har toa-lätt :)

/Matilda

TildaH
0

#6+8 Skräpandet är sak samma, dammsugaren är ändå framme varje dag.

Däremot pälsnötning/tovor låter inte skoj, läser dessutom längre ner att även Stl kan trassla i pälsen.

Så med andra ord är det toalätt som jag tänker satsa på, för att inte riskera pälsen, kanske lukten blir bättre om man öppnar säcken ett tag före användning?

(sorry TS för liiiten trådkapning, men de är ju samma ämneOskyldig)

--------------

Tinwe
0

#12 Jo, jag har märkt det på Trulle att även där kan det tova sig lite, men det är ju betydligt bättre än spån endå! ;D Lukten har även jag problem med.. min lille Baloo luktar inte som vanligt sen vi bytte till honom ;(

/Matilda

UlrikaD
0

#12 De hanar som trasslar in sig i Stl-strö trasslar även in sig i toa-lätt.

TildaH
0

#14 Aha, så har man otur o har en sådan hane så är det sak samma oavsett underlag?

--------------

ivanhoe81
0

går det inte ha dokumentstrimlat papper med då ifall man har en strimlare eller en bekant som har strimlare, garanterat dammfritt

jag har det till mina fast visserligen blandat med spån då jag inte har lh utan korthåriga robbar

Tinwe
0

#14 Aha.. då spelar det ingen roll! Då kör jag vidare på toa-lätt till grabbarna :)

/Matilda

Schniigel
0

STL-strö funkar bättre för mig och håller längre!

spiritedaway
0

Nån som vet om stl-strö går att beställa nånstans? jag hittar inte nånstans.

Och granngården här hade inget.

Zvintos
0

#19: Frågade du, eller kollade själv i butiken?
För det står inte inne på butiken, utan ute på lagret. =)

TildaH
0

#19 Dessutom så kan de ta hem från andra GG eftersom det finns i deras sortimentFlört Det kan ta upp till ngn vecka men de går.

--------------

TildaH
0

#19 Eller så kan du köpa det direkt från Stall Mikkelsgården i Boden

--------------

spiritedaway
0

#20 Jag frågade.

#21 aah..att jag inte tänkte på det! :P

Zvintos
0

#23: Det kan ju vara så att personalen inte vet vad det är heller.
Ena gången jag var dit frågade jag efter STL-strö och personalen såg ut som frågetecken och sade att det hade de nog inte.
Sen när jag sade att det ser ut som strimlad kartong sken de upp och sade "Jaha, men sånt har vi på lagret!".

spiritedaway
0

#24 Jo hon visste nog inte vad det var. Men hon sökte på det i datorn också. Så dom har det nog inte just nu i alla fall.

Zvintos
0

#25: Nej, det är ju inte alltid dem har det hemma.
Är därför jag var tvungen att köpa toa-lätt senaste gången, då det inte fanns något STL-strö.

Annie-72
0

Ursäka en newbie men vad står STL-strö för?

TildaH
0

#27 Det är ett underlag att ha i botten av buren, sök på google så borde du hitta flera bilder, även länk till stallet jag nämnde ovan, det är deras idé om jag fattat rätt.

Består mest av kartong och är egentligen tänkt som underlag åt häst i stället för spån för att slippa damm osv.

--------------

Annie-72
0

OK, detta som ser ut som pellets??? Hittills har jag haft stallströ/kutterspån till mina med lite toalett med kattsand. Detta tycker jag har funkat bra förutom att det blir en del spån på golvet…

Annie

TildaH
0

#29 Nej, kartongbitar

Se tex denna: Annons (Hoppas de är ok att jag länkar till en annonsSkäms)

--------------

Zvintos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser STL-strö ut för den som funderar.

Annie-72
0

Ahhh, tackarr… Men ser att flera har ngt pelletsliknande i burarna åxå…

UlrikaD
0

#32 Toa-lätt är pappers-pellets.

Zvintos
0

#32: Det kallas för Toa-lätt. =)
Har lite smått gått över till det, då Toa-lätten såpass ofta är slut på djuraffären här.

ivanhoe81
0

vem köper toa-lätt på djuraffär egentligen det blir ju bra mycket dyrare att köpa större förpackningar än att köpa 10 liters säckar på ica

har räknat lite jag ger 32kr för 10 liter och då blir det 3,2kr per liter
55liters säckarna går på runt 225kr i djuraffärerna så det blir då  lite över 4kr per liter ska man tjäna på att ta storpack så ska 55liters säckarnainte kosta över 175kr
visst 80 öre låter inte mycket per liter men 50kr låter mer

jag köper hellre toa-lätten på ica för att jag får mer för pengarna

BMEXX
0

#35 hmm jag har också tyckt att de måste vara dyrare på djuraffär och har också föredragit att köpa på ica.

// Pabblo

ivanhoe81
0

även om det inte låter så mycket med 50kr extra för en stor 55liters säck så kan man ju stort sett köpa 70liter istället på ica men det är min åsikt det är ju samma sak i både 10, 20 och 55liters säckarna varför ska man betala mer än det som är billigast

Tinwe
0

#37 Djuraffären där jag bor säljer 55litersen för 175 kr. Är det billigare?

/Matilda

ivanhoe81
0

#38 det är stort sett samma pris som ica, kan du inte be den djuraffären flytta dit jag bor

tar man icas pris per liter x 55liter (3,2x55) så blir summan 176kr (eller 3,19x55 då ica tar 31,90 för 10 liter så blir det 175.45) så det är nästan huvud som stucket men 175kr (önskar att mina djuraffärer som jag kollat i kunde ha det priset)

men man bör ju jämnföra med det som finns på ica där man bor

Tinwe
0

#39 Ja, okej :P Denna djuraffären är ju Zoomaster, vet inte riktigt vart de håller hus runt om i landet ^^

/Matilda

UlrikaD
0

155kr kostar 55L toa-lätt på min djuraffär. Men det blir ju ändå billigare med 49kr för en stor förpackning STL-strö.