Lite frågor om... olika saker.
Halloj! :) Nu är det så att jag undrar lite saker igen, som jag gärna skulle vilja veta svaret på. ;)
1. Har ett trähus till min kille - hur rengör man det utan att "förstöra" det?
2. Tänkte ta in stenar eftersom min "lilla" kille är lite rastlös. Hur rengör jag dem på bästa sätt för att inte få in oönskade saker?
3. Hört att man kan ge dem grenar. Vilka kan man ge, och vad bör man göra med dem så att det inte fins kvar bakterier/smuts mm.?
4. Syrran ska också skaffa hamster om ett tag, kan det hända att hamstern kommer bita henne om hon först håller min? Båda är hanar om d har någon betydelse. (kaninhanar kan ju reagera så ibland.)
Tacksam för svar! :)
1. Har ett trähus till min kille - hur rengör man det utan att "förstöra" det?
Denna fråga får någon som har trähus svara på.
2. Tänkte ta in stenar eftersom min "lilla" kille är lite rastlös. Hur rengör jag dem på bästa sätt för att inte få in oönskade saker?
Det jag gjorde när jag tog in stenar var att lägga dom i en hink med hett vatten så att allt levande skulle dö. Sen skrubbade jag med en diskborste med ljummet vatten så det sista skulle försvinna.
3. Hört att man kan ge dem grenar. Vilka kan man ge, och vad bör man göra med dem så att det inte fins kvar bakterier/smuts mm.?
Samma sak som med stenarna, skrubba dom med borste eller tvättsvamp. Äppleträd är bra att ta ifrån.
4. Syrran ska också skaffa hamster om ett tag, kan det hända att hamstern kommer bita henne om hon först håller min? Båda är hanar om d har någon betydelse. (kaninhanar kan ju reagera så ibland.)
Det man ska göra innan man tar i nästa hamster är att tvätta av händerna, på så vis slipper man att föra vidare doften till den andra hamstern och även smittor om hamstern skulle vara sjuk.
1. Det beror på vad för trähus du har. Jag använder mest hus som ser ut som barkbitar. Dom skrubbade jag med bakterieborttagning eller vanligt diskmedel.
2. Stenarna kan du ju koka i vatten/lägga in i ugnen, så du är helt säker på att dom inte för med sig in bakterier osv.
3. Jag brukar för det mesta ta in från äppelträd eller ekgrenar. Dom sköljer jag först av i vatten, sedan när dom torkat lägger jag in dom i ugnen för att vara säker på att alla bakterier dör. Det samma med stenarna.
4. Nej jag tror inte att han kommer att göra det. Ingen av mina som gjort. Så det är nog absolut inget att oroa sig för!
Mvh Nicole
http://olyxa.webs.com
4. till lägg på fråga 4. Ett bra alt är handsprit.
Mvh Nicole
http://olyxa.webs.com
Okej, tack så mkt för alla svar! :)
På tal om det här med att bli av med ev. bakterier på stenar och grenar man tar utifrån så brukar jag lägga dem i frysen några timmar, för att sedan tvätta dem :) Har hört att det också fungerar bra, och för mig har det gjort det hittills!
Jag har aldrig sett några tendenser till att hanarna reagerat på varandras dofter så det är nog ingen fara. däremot kan man med fördel tvätta händerna emellanåt, det skadar aldrig.
Hade råttor förut där de ibland kunde burra upp pälsen om man hållt i en annan hane.. men som sagt, inget jag upplevt med hamstrarna 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jodå de kan reagera, jag blev biten i läppen pga av att jag precis innan pussade en annan hane, det gjorde ont kan jag lova !!!
De brukar även hacka tänder när de känner lukten av andra.
#7 nej va läskigt, då kanske man haft mest tur då att ingen reagerat ännu.. Men då är det alltså bättre att vara lite försiktig å tvätta händerna innan man tar i en annan, om man vill vara på den säkra sidan !
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Man behöver inte tvätta stenar och grenar! Jag går djurvård på gymnasiet och jag har frågat min lärare i kursen sällskapsdjur om det verkligen är sant, och det är det inte. I det vilda finns det ingen som springer runt och tvättar grenar och stenar. Ett helt överdrivet påstående. Och min lärare vet vad hon pratar om, föder upp olika slags djur, har haft zooaffär, utbildar zoohandlare inom zoobranschens riksförbund och blivande djurvårdare (såsom jag :)), och massa mer…
#9 anledningen till att man bör skrubba dem eller ha dem i ugnen innan man släpper in det i buren till sina sällskapsdjur är ju för att man kanske inte vill ha in ohyra…
_
#10 jag har aldrig fått in ohyra, har alltid tagit in grenar till mina hamstar och kaniner. På "kaninsidan" har jag aldrig hört om ngn som tvättar något man tar ifrån naturen… Falskt påstående är vad det är :p
#11 nä men bara för att det inte alltid händer- så betyder inte det att man inte kan vara försiktig eller hur? Förstår inte varför det skulle vara ett falskt påstående? Kan väl ligga nå obehagliga ägg eller kryp i en del grenar som sedan kläcks när det kommer in i värmen? Jag skulle då inte chansa iaf, men du får gärna förklara varför det skulle vara helt felaktigt..
_
#11 Jag tycket iaf att det känns bra o koka de stenar som jag lägger ner hos hamstrarna, just för att få bort eventuella insekter lr parasiter.
Grenar borstar jag bara av för o se till att det inte några äckliga insekter på innan jag stoppa ner de i karen.
Jag kokar iaf hellre mina stenar som jag stoppar ner hos hamstrarna en gång för mycket än en gång för lite!
Då jag hade kaniner (haft i 12 år) så gjordes ingenting rent som togs ifrån naturen, kräken bodde ju ute o var tåliga. Hamstrar e bra känsliga djur, därför anser jag att det e bra o vara försiktig.
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
#12 som jag sa, i det vilda finns det ingen som tvättar grenar och stenar.
#13 bara för att en kanin bor utomhus betyder det inte att den är tåligare än en kanin som bor inomhus.
Ni får hålla på och skrubba era grenar och koka era stenar, blir ju inte sämre av det men det är onödigt.
#14 de domesticerade hamstrarna går inte att jämföra med de vilda hamstrana tyvärr. Sedan är det viss skillnad mellan kanin och hamster också ..
Hade jag en utomhus kanin hade det ju varit en helt annan sak, men jag hade ändå kollat grejerna innan jag stoppat in dem. Men nu handlar det ju om hamstrar å inget annat
_
Tack så mycket för alla svaren! :)
Kan man ge grenar från rönnbärsträd också? :) visst ska man ta av bladen och liknande, eller kan man låta dem vara kvar, kanske blir roligare för dem då? :)
#9 vilken skola har du gått på/ går på?
Mvh
Mig
#15 det går det visst. Det enda vi har förändrat när vi har domesticerat hamstrarna är att vi har ändrat färger och hårlag.
#17 Jällagymnasiet :)
#18 Fast det stämmer ju inte riktigt. Vi har ju i generationer förstört det naturliga urvalet som gynnar överlevnadsdugliga individer, alltså sådana som skulle klara den naturliga miljön. Vi avlar ju på de djur som passar våra behov.
#19, jo det stämmer visst. Vi har inte ändrat hamsterns biologi, bara utseende. Visst skulle t.ex en vit hamster inte klara sig lika länge som en gul hamster i öknen, men det är också det enda som har hänt under domesticeringens gång. Jag har läst systematikkurser, så det är såhär. Vi har domesticerat katten till olika hårlag, färger, ansiktsformer och t.o.m längd på ben, men den är fortfarande en ren karnivor (köttätare), den kan inte överleva på vegetarisk kost.
#19 Jag håller helt med dig jag 
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
#18 så det enda vi har ändrat hos hunden är utseendet? För övrigt är det precis likadana som vargen i beteende och mentalitet? Det enda vi har ändrat hos våra tamråttor som är sociala, läraktiga och kelsjuka är deras utseende? De är alltså precis likadana som den vilda brunråttan? Det har jag mycket mycket svårt att tro ;) även om jag hade en varg sedan den var valp och uppfostrade den som en hund så skulle ju dess instinkter skilja sig drastiskt från en hunds - visst, en hund har kvar mestadels av dess instinker. Det har ju alla djur, att de börjar dia är ju en ren instinkt, att ta hand om sina allra första barn osv.. Det är ju inbyggt.
Men med domesticering menas ju inte bara att man har tämjt en individ, googla eller gå in på Wikipedia- där står bland annat detta ;
"Domesticerad: Dessa populationer har fötts upp med mänsklig kontroll i många generationer och är avsevärt förändrade i beteende eller utseende. Exempel ur denna grupp är kanariefåglar, undulater, hundar, katter, får, boskap, höns och marsvin. Hos en fullständigt domesticerad art styrs urvalet helt av människan (se avel), och växten eller djuret har anpassats till hennes behov.
Domesticering av djur ska skiljas från tämjning, som innebär att en individ anpassas till att följa en mänsklig social hierarki. Sålunda är tama elefanter oftast födda i vilt tillstånd men tämjda, medan tamkatter är domesticerade men svårare att tämja än hundar och hovdjur."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Portal:Huvudsida
Finns inte så mycket att diskutera tycker jag, fakta är fakta liksom 
Sen att de behåller sina matvanor har ju inget med domesticering att göra- självklart har de samma behov av näring och proteiner, kött eller vad deras kroppar nu än är i behov av, i fångenskap som i det vilda. Vi har ju inte precis bytt ut deras organ så de tama djuren kan leva på glass och popcorn ..
Hoppas vi kan släppa detta nu då det inte riktigt hör till trådens ämne.
_
#22 de tama elefanterna är inte alls oftast födda i vilt tillstånd. Man kan visst ändra djurs matvanor ock få dem att livnära sig på lite annorlunda saker än i naturen. Även om vi avlar på egenskaperna så finns instinkterna kvar.
djurparksdjur har lika stor chans att bli sjuka som andra djur av sly (grenar) de står inte och kokar dem innan de bärs in till djuren.
även om hamstern är domesticerad, så har vi inte tagt bort egenskapen av att klara av naturen.
Mvh
Mig
#23 jag ger upp nu, det här hör egentligen inte ens till tråden
_
#22 jo tack jag vet vad domesticering betyder, går djurvårdsgymnasium som jag sagt. Onödigt av dig att kopiera den där texten, står bara just om utseende och beteende, ingenting om något annat. Inse bara att det finns folk som vet mer än dig :) Läs på lite så kmr du upptäcka massor av intressanta saker.
#23 helt rätt!
haha, oj förlåt.. jag vet ingenting nää *fniss*
_
#26 Ingen ide att fortsätta diskutera verkar det som 
Men jag håller med dig, jag tycker inte om när den vilda hamstern jämförs med den tama som vi har hemma….
Håller med om att man inte kan jämföra den tama hamstern med den vilda, men jag skulle gäna vilja veta svaret på frågorna jag skrev i #16 ;)