Kost: Filmjölk?
Jag vet ju att man kan ge sin hamster en bit ost då och då, men hur är det med filmjölk? jag provade och Grace verkar vara helt galen i det! Men är bakterierna i det bra egentligen? eller skadar jag henne med det? Eller kan man ge dem vilka mejeriprodukter som hellst? =)
Tacksam för svar! :P

man ska vara lite försiktig med mejeriprodukter för vissa kan vara känsliga… (har jag för mig)
//Anja
Men ingen av mina gillar det.
Men kan de inte bli förstoppade av mjölk? borde ju vara lika illa med filmjölk tycker jag. Men å andra sidan ger man väl inte dem så stora mängder heller.
// Pabblo

filmjälk är inte bra det är jätte syrligt inte bra för deras magar men yoghurt går :P
Men ost… man ska väl inte ge det då det innehåller rätt mkt salt?
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Mina äääälskar Valios yoghurt med "Sommarbär"-smak…….. vet att d e många som e emot yoghurt för d e för sött… bara man ger allt med måtta ska d nog gå bra, man ser förhoppningsvis på sitt djur om den ej mår bra av ngt…

jo ost går bra men det ska inte vara starka ostar :D
#8 Mjae… jag har hört från flera håll att de inte ska ha ost då det är för salt, så mina får det iaf inte.. sen gör man ju precis som man själv vill.
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Men igen.. hamstrar ska väl inte ha mjölk för de blir hård i magen(har jag för mig) då ska de väl inte ha mjölkprodukter heller?
// Pabblo
delade meningar här! :P Grace's avföring verkar vara så som den alltid varit, så jag tror inte jag har gett henne för mycket fil :o
När hon får ost får hon lite hushållsost (jag ser osten mer som godis :P). JAg tror i alla fall inte att hushållost är för stark för en liten hamstermage.
Mina har fått liite naturell yoghurt någon gång, fast det var inte så populärt iallafall. ;)
Är även det dåligt att ge?

Att ta i perspektiv är att hamstermagar inte är anpassade för att bryta ner komjölk, så de är troligtvis känsliga mot laktosen.
Jag ger mina ost (en liten tärning/skiva) någon gång ibland. Smör har jag dock i gröt och omelett för fettets skulle men jag burkar varva med vegetabilisk fett (smör från växtriket) eller mjölkfritt margarin för att inte ge för mycket.
Om man oroar sig över lactosen kan man ju köpa laktosfri fil eller youghurt. Fil och youghurt är bara hälsosamt att ge ibland åt hamstern som lite extra gott att äta ibland typ 1 ggr i veckan eller så. 
Jag är laktosintolerants så här kommer det enbart låg laktos eller laktosfri mjölkprodukter åt mina hamstrar. ;)
När man ger en hamster medicin, penicillin eller antibiotika i munnen tex så är det bra för deras mage att ge tex fil (onaka mm) eller med bak?…minns inte namnet nu, men det är bra för magen iallafall.
#16 Ja! Bacidofilus eller något sånt.
Haha, precis, nåt sånt heter det 
Alla djur blir laktosintoleranta efter att de slutar dia eftersom kroppen då slutar producera enzymet laktas som bryter ner laktos. Så jag skulle inte ge något djur något med laktos i :P
#19 Och vi då?
jag ger mildost, filmjölk,yorgurt det äter dom här.

#19 Jag antar att du menar människor med vi.
De flesta människor i världen är latosintoleranta. Vi har förmågan att bryta ner mjölksockret när vi är små (modersmjölken som vi lever av) men ju äldre vi blir desto mer ska vår kost övergå till endast fast föda. i samma veva minskar enzyment Laktas som bryter ner laktosen. Vår förmåga att bryta enr laktosen försvinner helt eller delvis.
Vi i norden har dock i århundranden vant våra magar vid laktosen och vår förmåga att bryta ner det bibehålls. Min gissning är att det beror på att mjölken var en viktig och lätttillgänglig näringskälla för kalla norden när vi övergick i odlingsamhälle. Och de anpassningar som behövs för att för att människan ska överleva brukar kroppen göra.
#22 riktigt så är det inte. De flesta människor i världen är laktosintoleranta, men vi nordbor har en mutation som gör att våra kroppar fortsätter producera laktas även efter vi slutat amma.