Oranget kiss!
Min Electronicas (5 veckor) kiss är orange/rött. Det är väl inte vanligt? Hon visar inte någon smärta, och hon sprang runt som vanligt i lekhagen och verkade pigg och glad. Men se kollade jag i hagen och såg en orange pöl, och vad jag kommer ihåg så har hennes kiss hittils varit genomskinligt.
Hon har haft ett basfoder jag fick av Tinwe, ätit sallad, gurka, makaroner, ärtor, knäckebröd den här veckan.
Vad kan vara orsaken? Borde jag ta henne till en veterinär?
Hon äter just nu, och verkar okej. Kan hon ha invärtes blödningar? Kan hon ha tuggit i sig tejp från lekhagen (jag har tejp på insidan av hagen, för att hålla uppe kartongen)?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
ring en veterinär och rådgör med dem. de vet vad som är bäst. det kan ju vara extra mycket slaggproduckter i kisset som behövde komma ut.
Mvh
Mig
Har kollat henne nu, och det finns inget rött i pälsen runt hållet. Vet inte ens om det skulle synas, eftersom att färgen på kisset är "utspätt" alltså inte stark.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#1 Jag ska kolla efter telefonnr. Hoppas någon har öppte nu, annars får jag ringa imorgon.
Är det vanligt med slaggprodukter?
Jessica Jones (2015-)
#3 det är det som kiss består av, slaggproduckter och vatten. ju mer slaggproduckter ju starkare färg. Agria har väl ett dygnetrunt journummer som man kan ringa? vet att läckeby och växjö kan man ringa på kvällen/natten, måste ju inte vara ett ställe i närheten om man bara ska rådfråga.
Mvh
Mig
Nu är jag riktigt orolig, för hennes kiss (om det inte är spyor) är vit och mjölkigt.
Kan det vara för att hon väcktes? Jag väckte henne nyss för att kolla till henne. Hon är inte så aktiv som tidigare på kvällen, men jag hoppas det är för att jag rubbade hennes dygnsrytm.
Jessica Jones (2015-)
spya ser, vitt och mjölkigt ut, kan ha en svag nyans av gult. dt röda du såg kan ha kommit upp när hon spydde, finns ju rödare vätskor i kroppen också.
Titta efter så att hon inte är hård i magen, då kan de börja spy.
Mvh
Mig
Nu har jag ringt ett journr (20 spänn i minuten, fy fan) och hon verkade inte tycka att det var något jag behövde se till i natt, så länge Electronica äter och dricker. Hon nämnde att det kan vara en urinvägsinfektion. Någon som har erfarenheter av det?
Nu är hon jättepigg igen, springer omkring och kollar, försöker ta sig ut ur lekhagen, tvättar sig, etc etc.
Jag ska se till att hon äter och dricker ordentligt och hoppas att jag inte ser något mer färgat kiss. I såna fall blir det väl in till veterinär.
Jessica Jones (2015-)
#6 Såg inte ditt svar. Hon vet man att hon är hård i magen?
Jessica Jones (2015-)
svårt att förklara, men rör försiktigt eller tryck lite ovanför analöppningan, eller ibland lite nedanför, känner du något då, som små korvar eller nogt liknande så är hon hård. känns hon mjuk, så är det ingen fara, då finns inget bajs i henne.
Mvh
Mig
Föresten, den vita och den röda pölen är två olika pölar. Förut rött, nu vitt.
Jessica Jones (2015-)
Ifall hon är hård, vad kan göras?
Jessica Jones (2015-)
Nu äter gullungen gurka. Försökte känna om hon är hård men jag har ingen aning om hon var det. Hon bajsade tidigare på kvällen i alla fall.
Jessica Jones (2015-)
Blir de skillnad om de brunstar (eller är hon för ung?) Hästar pissar nästan blodfärgat vid brunst.
Caine pissade oranget enda gången han pinkat utanför sandlådan (jag väckte honom o satte i vågskålen, så han hann inte morgonpinka), men jag antog att de var normal färg.
Pisset kanske även är som på folk, mörkare ju längre sedan man senast pissat, nyligt pinkat=ljust pink.
Oavsett lycka till, hoppas de går bra!
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Hmm… kan hamstrar spy? Jag har för mig att gnagare inte kan kräkas… men jag kanske missminner mig.
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Det gjorde min Pufi en vecka, bara sådär. Vet inte varför, han hade inte heller ont och han lever fortfarande. Tror inte att det är så farligt.

jag har aldrig hört att gnagare kan spy, tvärtom att de inte kan..men jag vete tusan nu då
Men vad hemskt! :( Känns ju som bara massor problem händer en av mina favorithamsterbebisar… Förstår inte vad det kan vara, allting var precis HELT normalt här hemma.. Vet inte alls vad det kan vara.. känns bara surt att detta händer. Tror du hon har ätit tejpen?
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Oj oj, ta det lugnt! Hamstrar har ett väldigt koncentrerat kiss som kan vara allt mellan starkt orange till ljusgult/vitt. Ofta är det ganska tjockt i konsistensen och mer åt det oranga hållet i färgen.
Tycker att det låter som om din lilla hamster är helt friskt. Eller så har alla mina varit sjuka ; )
#18 Gud vad glad jag är att du sa det. Jag kände mig skitkass.
Hon är som vanligt, springer omkring som vanligt och busar och äter. Jag antar att det aldrig var någon fara.
Jessica Jones (2015-)
19, man ser väl ofta om ett djur är sjukt de springer inte som vanligt slöare mm Just kisset vet jag inte hur det är då mina bara kissar i Sand. Dok vet jag att det luktar mer vid brunst/löp kan tänka mig att det är mörkare=mer konsentrerat. Kolla sen gärna bajset, efter flytt hit o bytte Foder pga hon fick skräp innan så vart hon först lös sen ganska hård. Nu är det normalt o de äter ganska olika saker här frö,grönt,gröt,frukt varje dag :)
Phew, nu kan man andas igen :D
/Matilda
#21 När jag läste ditt förra inlägg tänkte jag "Nu kommer hon att springa hem till mig och ta tillbaka Electronica och skrika "Djurplågare!". jag kan nog ha överreagerat ;)
Usch, det var inte roligt det här. Måste läsa på om hamstrar ännu mer, så jag inte får hjärtsnörp ifall hon nyser någon gång. Lika bra jag frågor ifall hamstrar lätt kan bli förkylda. Jag har bara fönstret öppet någon minut om dagen för att släppa in luft, men undrar ändå.
Jessica Jones (2015-)
Jaaa d e INTE bra att d står i drag!!!!!!!!!!!
Vissa hamstrar kissar lite vitt. Har dom druckigt dåligt så kan det bli så.
#22 Nejdå, alltså, jag tappade ju själv andan så.. ;) Kändes lite jobbigt bara att det hände osv, man vill ju att hamstrarna ska vara friska osv.. man vill ju dem väl.. :)<3
/Matilda
#24 Okej, då blir det mer gurka till gullungen, ifall hon ogillar vattenpipen. Men jag hörde henne dricka i morse i alla fall, och hennes kiss var ljust orange och genomskinligt igår.
Jessica Jones (2015-)
Du ska inte öppna fönstren när hamstrarna är därinne. Jag ställer ut mina hamstrar i vardagsrummet, stänger dörren och öppnar fönstret. Sen när jag stängt väntar jag några minuter så det inte är så fasligt kallt och ställer tillbaka burarna.
Jag bor i en etta, men jag kan ju alltid lägga in henne i transportburen och ställa in henne på toa.
Jessica Jones (2015-)
Hästar,Kaniner samt andra gnagare spyr inte! Inte vad jag sett,hört eller läst! Jag har studerat en och en annan bok om hamster samt sjukdomar mm…Har dock alldrig sett i någon bok eller bok om hamstern som en veterinär har skrivat att en hamster kan spy! Så nej gnagare spyr inte… Jag håller med dock att kiss kan se olika up..mörkare,ljusare nästan naturvitt i vissa fall…
Beroende på vad en hamster har hamstrat om födan har blivit mjuk när det sedan spottar ut det för att äta eller gömma det så kan det ibland se ut som spya när födan blivit mjuk och kletig av hamsters saliv.
Men kolla med veterinären vad han säger…..
hamstrar och andra gnagare spyr inte, men de kan få uppstöningar, som när en ko idisslar.
Mvh
Mig
#29 Hästar kan inte spy. du har precis rätt.
Mvh
Mig