nya hamstrar/uppföddning nu =)
när vi var inne och handlade hamnade vi på gjuraffären då vi skulle köpa mat till marsvinen. kollade på djuren och frågade om jag fick kolla på dem.
vi kollade på fick se en jätte fin hona. det var även så att han som ägde butiken skulle ta en kull på henne om hon inte blev såld. så han hade tagit hem 2st hanar var av 1 var den han tänkt avla.
min tanke var att bara köpa honan men med mycket prat fick jag även hanen =). så nu ska jag födda upp hamstrar till djuraffären =).
Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu
Wallix´s Hamstrar
hm, okej.. va praktiskt för djuraffären då ;) vad är det för ålder på hamstrarna? Å vad har dom för färger? Lägg gärna upp lite bilder så vi får se vad det är för krölingar du tagit dig an 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Vilken djuraffär?

Låter som ett mycket märkligt arrangemang av djuraffären. Är det de som ska lära dig om avel eller ska du lära dig det själv?
Vet du att man t.ex max tar två kullar på en hamster-hona och detta under ett års tid sedan är honan för gammal? Så erat samarbete lär ju inte bli så långvarigt.
Återigen tycker jag det låter otroligt märkligt.
#3 Håller med!
#3 det är väl bara praktiskt för djuraffären helt enkelt. självklart är det ju kul också om TS får ta en kull eller två, men med förutsättningen att man då kan lite om avel..
Det är ju inte alltid att lita på informationen som ges från djuraffärer.. så läs på så mycket du kan om hamster avel innan du sätter ihop dem 
Lite grann därför jag blev nyfiken på hur gamla de är och så, de får ju inte vara för unga..
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#alla
jag ska bara ta kull för deras skull. så blir väll 2 per år.
hanen är runt 3månader skulle jag gissa på. honan är runt 5månader skulle jag gissa på.
Wallix´s Hamstrar
Du får väl vänta någon månad till eller så, så är du säker:) Även bra om du kollar temprament och sånt innan, avla på aggresiva hamstrar är ju inte så bra. Vilka färger är det?
// Pabblo
Men om det ska bli ca 2 kullar per år måste ju djuraffären förse dig med fler hamstrar sen när honan har fått sina max 2 kullar? Å ska du behålla alla pensionärer själv sen eller? Blir lite nyfiken på hur arrangemanget ser ut för jag tror inte zooaffären vill ta tillbaka dem sen å försöka sälja så pass gamla djur (när de tas ur aveln)
_
Näe ush det låter otroligt dumt.
Jag tycker faktiskt det är dåligt av dig att starta en avel för att sälja till djuraffär. Djuraffärer har ofta dåliga förhållanden av djuren och det är onödigt och synd om de djuren som hamnar dit.
Varför startar du en uppfödning till djuraffären och inte sälja privat? Jag fattar inte ditt resonemang. Vad ska du göra när den fått sina två kullar? Har du plats med burar? Varför väljer du att sälja till djuraffär när de kan få det så mycket bättre i ett hem privat?

#6 Som Odette skriver, hur ska det funka rent praktiskt?
Om du tar två kullar på denna honan så får hon inte bli dräktig mer, då har du en 1-årig hamster hemma. Ska du då få en ny hona? Ta två kullar på henne, sen är hon också 1 år och för gammal för avel.
Ska alla de äldre bo kvar hos dig eller vad är tänkt att hända med dem?
Jag tror iaf inte att djuraffären tänkt så mycket längre än att "å vad bra, då har vi mindre jobb där, vi låter någon annan sköta det."
Låter ju som att det kanske hade varit kul att föda upp kanske två kullar iaf. Men resten tycker jag låter oviss. Du får gärna berätta lite mer om hur det är tänkt så vi inte missförstår något nu 
_
#9 Som du sa Mexxie ang att det är bättre att sälja privat då dom stackars ungarna måste första flytta till djuraffären vid 4 veckors ålder, sen flytta ännu en gång. Och ibland är det inte alla som blir sålda på djur affär. Och när hamstrarna där börjar närma sig 3 månader så vill dom inte ha hamstern kvar då sen ses som "för gammal" eftersom dom som köper hamstrar i djuraffär kollar efter som minsta och sötaste. Så då får du antagligen tillbaka hamstrarna som dom inte får sålt. Det fick jag när dom sa att en hona fanns kvar som ingen köpte men blivit för gammal. Dom frågade om jag ville ha henne tillbaka vilken är självklart så ingenting annat hämskt händer. Jag har själv praktiserat på djuraffär i undefär 4 månader och fick ansvör för blandannat djurrummet då jag föder upp hamstrar och är van vid smådjur osv. Och har du inte det stora intresset för att själv föda upp för eget intresse och beslut så är det nog inte de bästa. För trots att dom är små så är det liktigt stort ansvar. Men valet är ditt, men tipset är att tänka om! :)
Mvh Nicole
http://olyxa.webs.com
Jag kan säga dig att mycket kan hända när man tar kullar, du kan få betala MYCKET om hon måste åka in till veterinären som kan hända! Jag skulle själv inte gjort detta.
Men som sagt så är det ju upp tillvar och en vad man vill göra! :)
Mvh Nicole

antar att den som skrev inlägget kände sej glad och ville dela med sej av glädjen.
är personen omyndig så har den säkert föräldrarnas stöd och tillstånd.
inte är väl en butik så dum att de lägger sånt ansvar på en omyndig och tror det ska gå bra.
tror inte miwi 96 känner sej glad av att läsa flera hårdas toner.
varför inte ha tagit det via pm eller skrivit lite vänligare?
Jag väntar då bara på miwi 96 ska komma in å skriva lite grann själv, som jag sa förut så kan man ju lätt missförstå allt annars, man är ju nyyyfiken 
ingen ide att sitta å spekulera, bara hon har ju svaren! Å jag vill då gärna se bilder på hampisarna vilket som 
_
hejsan
ägarna i djuraffären är barndomsvänner till min mamma och dem köper inte in djur i onödan. alla ungar kommer att bli sålda då dem har gott rykte om sig.
kommer även att behålla en hamsterhona av någon kull.
nu kommer bilder =)
Bild på Aragon
Wallix´s Hamstrar
Aragon ser ut som en korthårig normalfärgad.
Hon ser ut som en silvergrå korthår.
#20 tror hon är en långhårig hamster
Wallix´s Hamstrar
#21 Har hon tofsar i baken? För jag bedömde enbart efter att hon inte har tofsar vid öronen.
ingen mer än jag som tror Aragon kan vara bandad? .. tycken magen är så viit :D Supersöta var dem iaf! :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
#23 jag tycker också det ser ut som Aragon är bandad nf. Eftersom att de vita från magen går upp som ett band mot ryggen.
Mvh Nicole
#22 hon har vissa längre hårstrån bak till.
Wallix´s Hamstrar
#25 Det kan tyda på en dålig kh med långhårs anlag.
#26 men det är inte säkert ;)
Wallix´s Hamstrar
#15 Eftersom vi inte pratar utan skriver med bokstäver är det helt omöjligt att veta om någon skriver "snällt" eller "elakt" om man inte använder smilies.
Jag känner inte att min text blir bättre med massa smilies överallt så det gör jag bara i vissa fall.
Om du läser den här texten:
Men vad är det du säger? Så kan du ju inte göra! Haha vad dumt av dig. Näe det där var inte så smart.
så låter den ju väldigt "elak". Men sätter man dit smilies så blir den genast gladare.
Men vad är det du säger? xD Så kan du ju inte göra! :P Haha vad dumt av dig ;-) Näe det där var inte så smart XD
#17 haha nej va söööt bild ;)
_
#29 Haha ja, big eyes xD
#29 Tack =)
Wallix´s Hamstrar