Tam/Tam? Redo för avel?!?!
NI veta att jag snart ska sätta ihop Mumin och Novelle.
Jopp, jag kan ta upp Mumin utan att han bits eller något och har honom i handen men han är bara hoppig, tycker ni jag kan "para" honom han är snart 2 månader..
Men snälla!
Detta är något DU måste bestämma som avlar. Ingen annan kan bestämma om din hane ska para eller inte.
Men jag tycker du ska vänta, han är bara 2 månader.
#1 Okej.
Oj, såg nu att det ser ut som att jag är jätte arg, men det är jag inte ;)

jag tycker kanske att du ska vänta tills han är 4 månader:D

Du ställer samma frågor i tråd efter tråd efter tråd. Du får även samma svar i alla trådar.
Om du tycker att alla svar som du får är fel så hjälper det ju inte att starta en ny tråd om samma sak. Svaren blir ju detsamma.
Håller du däremot inte med om vad folk säger så får du ju strunta i det och göra som du själv vill. Men folks åsikter ändras ju inte ju fler trådar du skriver.
Tycker du ska vänta tills du har lärt känna hamstern ordenligt. En utav de viktigaste sakerna som iaf jag tycker är att man parar på hamstrar med bra temprament och inte bara för parandets skull.
// Pabblo
#5 precis
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Känns lite som du tvekar på din hamster tkr jag, då du frågar samma frågor i nya trådar. Tkr du ska vänta och känna efter själv när du tkr han är reda att flytta ihop med honan. Man vet ju de bäst själv. Så lär känna hamstern mera och vänta tills han är lite äldre, så ser du hur han utvecklar sig :)
Har du läst på ang avel? Det är någ ganska viktigt o göra det innan man avlar. Jag ska INTE avla dels anser jag att dottern ska kunna pyssla med hamstrarna utan att vi ska vara rädda för att ungarna dör. Sen ska man avla rätt så man inte avlar fram sjukdom och avla fram fina avkommor med. Det är en smaksak men jag anser att man ska avla med hamster med stamtavla och även ställt ut sin hane för omdöme. Vi har en jätte fin hane som #1 har fött upp snällaste lilla killen jag kan önska dottern men förståss så får han pussar av mig med :) Har även en hona utan stam som vi tagit över trevlig men lite bitig antar hon är zoohamster men börjar bli riktigt trevlig tjej det med. Men läs på avla rätt det är mitt tips.
En sak till har du räknat ut att du kanske inte får ungarna sålda har du burar redo för de ska ju separeras efter viss tid med för inte få inavel…
#9 Om du bara visste.. jag har läst på som en galning. Och jag ville bara ha ER åsikt, dels så försvann "gamla trådar " innan därför skapade jag en liknande tråd?! Och så dum är jag inte, jag har faktist skaffat 4 burar extra >.>
#10 Varför tar du så illa upp när folk bara vill hjälpa dig med tips osv?
Du ställer samma frågor om och om igen, då måste du ju förstå att folk börjar fundera och ifrågasätta?
Som flera har sagt så borde du vänta minst ett par månader innan du parar dem. Just så du ser hur hanen utvecklas fysiskt och menalt.
// Sofia
Kan ju bero på att man kan missuppfattas hur saker å ting skrivs… jag måste ju erkänna att jag tog vissa svar som "inte speciellt trevliga å uppmuntrande" precis….
Tycker d e toppen med människor som läser på å frågar en massa… skitsamma då om d frågas en ggn för mycket…
Ja det är väl självklart man ska fråga om man inte förstår vissa saker.
// Sofia
Hmmm… njadu tyvärr så e d inte så självklart att alla gör d…..
10 sa inte att du var dum, ville bara ge dig tips. Är själv inte bakom flötet men vet att det kräver tid ju mer djur man skaffar.
jag kände mig osäker och frågade igen,
#16 Bara bra och fråga lite extra än att sitta inne med en massa frågor. Tycker du gör helt rätt i att fråga.
Kram på dig!
#12 Håller med om den onödigt hårda tonen.
Tycker nog inte tonen var hård, utan det lät mer som att man var trött på att samma fråga kom gång på gång, samtidigt så tycker jag inte man ska vara aktiv på ett forum om man inte kan ta att det "låter" olika efter hur man svarade, eller hur man skriver, jag sitter med ett leende på läpparna nu tex, märks det ?
Ni måste lära er att inte ta så hårt på ord som skrivs…
Håller inte med dig där #19… man måste tänka på att vi alla e olika individer som e på olika plan här i livet… en ung, skör person kan ta jätteilla vid sig av ngt som en annan inte ens lägger märke till… hårt av dig att uttrycka dig som så att "ni måste lära er"……… då tycker jag att d e bättre att säga att d som skriver tänker efter en extra ggn innan man klickar på "skicka kommentar"…. å att använda smilisar e ju me bra för å visa ytterligare hur jag som skriver känner mig!
Vi är alla olika, tyvärr har vi inte samma åsikt här, jag är inte alls hård när jag skriver det jag gör.
Men strunt samma, detta kommer ju upp hela tiden om att folk är hårda osv, det slutar aldrig, läser det lite varstans tycker jag 
Detta kommer ständigt vara ett "problem", tyvärr…. 
Det är de som är de stora problemet med att t.ex. skicka sms, maila, svara i trådar osv. Att folk missuppfattar alltid vad man skiver, då man inte kan få in tonfall i det man skriver. Alla använder inte heller smile gubbar, de är ju annars bra till att veta om den är sur, glad, irriterad osv. Jag har iaf lärt mig att ta all kritik bra, även om det känns som den som skriver är sur, men behöver inte alls vara så. Kan även vara svårt att uttrycka sig rätt med ord när man skriver.
Jag brukar bli kallad dumma saker i verkligheten ( på skoj iblandd) och har nu fastnat vid att jag uppfattar det lilla minsta "dumma" .
När jag var yngre tog jag alltid kritik riktigt hårt, tom började gråta ibland när jag gjorde fel med djuren osv, när folk klagade. Men man lär sig att läsa meningar genom att ta dem med en nypa salt, inte infon som står men hur man tänker sig att tonfallet i texten är osv. Det är svårt att förstå om en människa är glad eller arg eller annat när man läser en text. Vissa får svårt att formulera sig i en text när de ska skriva, går ofta mkt bättre att prata, då man kan visa med ansiktsutryck, kroppsspråk och tonfall hur man menar.
P.s En pearl hane blir oftast steril runt 3 månaders ålder, så i detta fallet skulle jag iaf para hanen innan dess.
# 25 Va? Det har jag aldrig haft problem med och jag har haft många genom åren…tycker man skall vänta så länge som möjligt med hanarna så man får en chans att upptäcka sjukdomar t ex.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.