Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3155 ggr
chocomian
0

Knöl under ögat

Min äldre hamsterhane Nicke Nyfiken på 1 år och 4 mån har fått en lite knöl (lite mindre än en ärta) under nedre ögonkanten. Upptäckte den nyss och han har nog inte haft den där länge, då jag kollar hamstrarna regelbundet.

Har läst om att det är vanligt med vaglar och liknande men då hos äldre dvärghamstrar, är det även något som kan förekomma utan komplikationer hos en äldre guldhamster?

Nu är det så att jag även har en intresserad köpare för just honom och vill veta om detta bara är en vanlig vagel eller om det är något allvarligare, innan jag säljer honom till någon.

Tacksam för snabba svar!

Roxie
0

Om det är irriterat i ögat kan det ju vara något som fastnat under ögonlocket. Annars är det ju rätt vanligt med vaglar. Om den inte töms (vilket det brukar göra av sig själv) så kan det bli en så kallad kronisk vagel. Dvs att det alltid kommer vara en knöl där. Dock så brukar den varken kännas eller vara irriterande då.

// Sofia

chocomian
0

Ögat är varken irriterat eller annorlunda än det andra, ingen svullnad, inget alls och verkar inte fara illa utav den.

Så misstänker att det bara är en vanlig vagel, då han aldrig förut haft den.

Tack för svaret :)

Roxie
0

Ja en vagel kan u komma över en natt. Men det brukar gå över ganska snabbt :)

// Sofia

chocomian
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på "knölen"

Roxie
0

Ser nästan mer ut som en vårta. De kan ju få sånt när de blir äldre. Tror inte att det skulle vara något farligt iaf. Talgkörtel, vagel eller vårta skulle jag "gissa" på.

// Sofia

Royalz
0

Kan ju vara en tumör också..

Hade en hamster som hade en superliten knöl i nacken, den växte o växte och sprack så det blödde massor. Så fick tyvär ta bort honom.

Men det kan ju vara någon betydligt lindrigare också :)

chocomian
0

Den har varit lika stor i ca 1  vecka nu, då jag först upptäckte den, så jag misstänker inte någon tumör, än så länge :S

Får hoppas att den försvinner :)

Royalz
0

Inte för att vara en glädje dödare men.. Upptäckte knölen i slutet av maj och i september tog jag bort honom. Så det dröjde ett tag för den att växa.

/ Royalz

[Tovab]
0

Tycker att du ska åka till Vet för säkerhets skull så kan dom se om det är cancertumör elr bara en vårta ;) Alltid bättre att vara på den säkra sidan än att gå runt o oroa sig :)

Zheverez
0

tråkigt att nicke fått en knöl.

hoppas det bara har med åldern att göra.

berätta hur det går,om den växer,kliar,han får besvär osv.

wictor
0

min hamster har en svullnad ouvanför ögat vet någon vad det är?