Efterlysning!
jag vidarebefodrar detta meddelande ifrån Maria / Guldgruvans:
_Har du köpt hamster ur Guldgruvans ost-kull eller har ni ostarna i 1:a och 2:a led?
Jag skulle behöva komma i kontakt med er som har hamstrar från mig ur ost kullen eller har t.e.x Guldgruvans Castello
i 1:a eller 2:a led i era stamtavlor. Jag har viktig information till er och uppskattar om man mailar mig omgående.
Vill man veta mera så går det utmärkt att maila mig.
_hamsterlady_no1@hotmail.com
Maria- Guldgruvans
puttar ifall inte alla hunnit se.
Även Guldgruvans Cassiopeija, Cilla (ej guldgruvans) Och herr ek, Mapilamis ek jag hade här hemma söker jag dom som har i sin stam.
Av ren nyfikenhet undrar jag varför inte iurochskur skrev detta själv?
Därför att det är nog så att det måste gå via sajtvärden så att man inte bryter mot regler…
Vad då för regler? Får man inte ge ut efterlysningar?
Man måste be sajtvärden om lov först antagligen.
#5 Jag bad Imasy skriva ut detta, mera komplicerat än så är det inte.
Haha okej :)
Men den är ju gammal.
Bra att putta tråden…ifall det finns någon som inte sett detta=)
#9 Precis!
Nu blev jag riktigt orolig! En hona som jag är intresserad av att köpa har en från ost-kullen i 3 led….

Ett barnbarn till en ost har ev bröstbensdefekt här hemma hos mig
#12 Ja, därav ytterligare en anledning till att inte avla på dessa linjer. Det är bra att du hörde av dig om bröstdefekten.
Kram!
Toppen, vet att #13 har skrivit om detta i en anna tråd om just defekter, jättebra om ni hör av er till mig så det kommer med i stamboken !
#14 Jag tipsade i ett pm JaneDoe att maila dig. 
Ni pratar om "en ost"…. Är det en ur en kull som var en ost-kull (som cheddar, hushåll, grevé etc) eller är det något annat?
#16 Det är ur min ost kull: Brie, Castello, Parmesan, Mozarella, Camenbert, Gorgonzola m.m hette dom i kullen.
#11…
ja d e ju så d blir när infon ej kommer ut… hur ska folk veta om inte uppfödaren informerar heller? Å så fortsätter folk å avlar på dessa linjer just för att d inget vet… 
Stor eloge till Maria som går ut å varnar i alla fall… jag köpte en hona från d linjerna förrut, fick sen se Marias varningar å sålde henne direkt för d va inget som JAG ville ta bebisar efter…
#18 Därför jag gick ut och varnade, men tyvärr tar inte alla varningarna på allvar och fortsätter att avla på linjerna.
Bra att du tog det beslutet så man får stopp på det
. Jag får rent ut sagt ont i hjärtat att det fortsätter avlas på linjerna…särskilt nu när ytterligare en fått eventuell bröstdefekt och det är ett barnbarn till Guldgruvans Brie.
Har du mailat dom som köpt ur din kull efter Guldgruvans Jelly Bean? Du kan hänvisa dom till mig om dom har frågor eller vill ha ytterligare info.
Jamen d e ju d jag har sagt förrut… VARFÖR ta chansen när d finns bevis????? D finns som sagt hur mycket djur som helst så varför fortsätta avla på dem som man VET kan bära på ngt skit????
#19… jag pmar dig med info…
#19 Bra.

#18 Men du sålde en hona med Castello och Jelly Bean i stamtavlan till vidare avel hos en annan uppfödare. Varför då ifall den linjen skulle stoppas?
Eller var Castello inte farligt att ha med? Jag blir lite förvirrad här, rätta mig gärna om jag har fel så jag inte missförstår.
Jag har hamster med både Castello och Jelly Bean i stamtavlan.
#22 Castello och Bries bror har en bröstdefekt, likaså eventuellt ett barnbarn till Brie med.

Var därför jag undrade just över Castello. För barnbarn till honom har ju sålts till just avel. Och avkommor till honom är ju i avel just nu. Om man inkluderar även hans avkommor eller bara broderna avkommor.
Logiskt trodde jag att det gällde hela släkten då, men i och med att det säljs avkommor och paras på dessa linjerna så blir jag lite förvirrad och vill dubbelkolla så jag inte fattar fel.
Jag har som sagt själv avkommor efter Castello längre bak i stamtavlan och även avelsplaner där.
Var och en gör ju som dom vill om man avlar vidare på dessa linjer, men jag skulle det inte eftersom det finns massor av friska fina linjer att välja istället.

Jag säger bara att dessa linjer är i aktivt omlopp just nu, både hos reggade och oreggade uppfödare. Om nu uppfödarna var informerade om detta så kan jag säga att jag blev aldrig informerad när jag köpte min iallafall.
Vilket i sin tur gör att jag har sålt avkommor ur dessa linjer utan att informera. För jag visste inte. Då hade jag ju inte köpt och avlat därifrån till att börja med.
Precis som d skrivs i #25 så e d ju upp till var å en… d va därför JAG valde att INTE avla på henne å ta den allra minsta risken alls att föra ngt vidare…..
#26… d e ju precis d vi menar liksom….
… stor suck…. å d e därför som jag föreslog en lista härinne me med d djuren som d handlar om…
Den här Brie ni stackar om, det står då inga sjukdomar på henne i online stamboken..?
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

#27 Men förde du då infon vidare till den personen som köpte av dig?
För hon verkar ju inte veta om det.
Jag fick som sagt ingen info alls om detta.

#27 Som en fortsättning…hade det då inte varit bättre att sälja henne till ett sällskapshem än till ett hem där det skulle avlas vidare på henne?
Det är ju inte att stoppa en linje heller direkt, då flyttar man ju bara "problemet" vidare till någon annan.
Javisst gjorde jag d!!!!!!!!!!!
Nä d e ju såklart många som inte har en aning om d eftersom ingen säger ngt, så d va ju jättebra av Maria att ta upp detta igen… men som sagt så e d ju upp till var å en att avla som d vill…. men står d en lista som den HCM listan inne på crx i fokus, så kan ju alla själv hålla koll…
#30… ge dig nu å ta itu med dem som ej tar sitt ansvar istället… JAG kan väl inte tvinga ngn annan att avstå att avla el?????

#32 Jag gjorde just det. Jag anser att tar man sitt ansvar så säljer man ju inte till vidare avel. Hur svårt är det att sälja till ett sällskapshem?
Det finns väl olika grader av ansvar beroende på hur man ser på saken antar jag.
Jag säljer t.ex inte en chilla som har tandproblem i släkten till vidare avel. Då säljer jag ju den till sällskap. Jag vill ju inte bidra till att föra någonting vidare. Då stoppar jag ju det själv, hellre än att föra det vidare och hoppas att någon annan tar hand om det istälet.
Dessutom verkar inte din info ha nått fram till den uppfödaren du sålde till. Hade den gjort det så hade det kanske sett lite annorlunda ut nu.
Nej då jag gav henne all info å hon sa att d va nog ingen fara…
å hur många ggr har inte folk sålt till sällskap å sen bidde d visst bebisar ändån??
Nu ber jag dig att lämna mig ifred Ulrika!! På dig låter d som allt e mitt fel, jag som sålt 1 hamster… när d finns folk som sitter å medvetet avlar på dessa linjer nu….
PM:a istället för att ta det öppet. Det gynnar ingen alls att låta alla se detta.
Kram
Håller med #35!

#34 Jag måste väl ändå på ett öppet forum få skriva vad jag tycker i en fråga utan att du ser det som ett personligt påhopp?
Då kan ju ingen skriva någonting längre.
Är väl ändå en ofanlig skillnad på att sälja till någon man vet ska avla än till någon som kanske ska ha en hamster till sällskap. Har de bara en hamster blir det sällan bebisar…vad jag vet iallafall.
Det är väl klart att folk medvetet avlar på dessa linjerna om ingen fått veta något!!
Jag har ju själv gjort det pga att jag inte fått nån info.
Hänger jag inte ut mig själv då också?
Vad jag vet så var maria ansvarsfull nog å gick ut med varningar om dessa linjer för lääääääääääääääääänge sen…..
Nu har jag jag skrivit nock i denna tråd å tackar för mig!

Hej alla!
Nu till Ämnet dem som diskuterar i denna tråd som verkligen har åsikter borde väl iaf kunna detta?
dessa defekter som nämns här som är om diskuterade mycket i svenskahamster föreningen.
Som jag har fatta detta rätt så nedärvs detta ressensivt alltså två parter måste va inblandade. hanen måste va bärare eller ha defekten och honan måste va bärare eller ha defekten för att det ska nedärvas.
det vi glömmer är att det finns djur som även kan va fria i en kull!
Alltså kan det komma i en kull om vi tar denna omtalade ost kull
bärare, defekta djur och fria djur som inta har några problemer alls
som inte heller för defketen vidare.!
Och jag tycker inte att vi kan säga att vi har så friska djur i föreningen så vi kan stänga av en hel linje
för då kommer vi att sitta där utan något avelsmatrial sen
det finns inte många linjer som är friska om man kollar riktigt noga i våran stambok, finns flera linjer med knyck i flera djur med bröst defekter i och det är i djur som nästan alla hamsteruppf har hos sig
för våran avelsbas är inte så bred som vi tror.
Och när man sitter och säger ut massa namn på djur som har ett samband med en kull där det har vissats sig att en unge har en defekt ja men resten kanske är bärare eller är fria det tycker inte jag är okej!
för vi har inte en sån bred avelsbas att vi kan stänga av en hel linje i dax läget tyvärr.
Och kasta då ut dessa djur och svart målar dem som kan va hur bra avels djur som helst och kan va bärare eller fria och sen deras avkommor som kanske är fria och bärare och som det inte är fel på det tycker inte jag man gör.
Vi uppf måste helt enkelt bli mer nogran och kolla upp va som finns bakom djuren och försöka att inte dubblera dessa hamstrar.
nu menar jag dem som kan va bärare. Defekta djur ska ju tas ur avel även kan man kanske ta ur föräldra djuren till det defekta djuret för dem vet man ju är bärare.
men inget annat kan man göra för då mister vi hela vår stam av Guldhamstrar.
ja det är min åsikt hoppas ni inte tar det som ett personligt på hopp men ja.
#39 Håller med till 100%!
// Sofia
Men det är väl inte tal om att svartmåla några djur utan vara öppen och tala om vilka djur som har defekter. Varje uppfödare får sedan avgöra själva hur de vill ta till vara uppgifterna.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
#41 Precis min mening.
Jag vill vara ärlig med MINA linjer sen får andra göra hur dom vill. Det är mera att svartmåla sig själv om man inte är ärlig med defekterna som finns. Och så ont om avelsmaterial kan det ju inte vara så man måste välja att fortsätta avla på en linje där det förekommer defekt tycker jag. Meningen med att föda upp är väl att föda upp friska sunda djur?
Håller med #39, det förekommer defekter i de flesta linjerna, skulle vi stoppa alla dessa så tror jag ärligt inte någon av oss skulle kunna avla vidare, vi måste ju såklart ta bort de djur som verkligen har defekten eller har lämnat detta, men tar man ett friskt djur så har du ju ändå chansen att den just tillhör de som är fria.
Alla ska vara öppna och ärliga, helt klart ! Det vinner man på i längden.
Jag tycker nog att man får se till vad det gäller för defekt också..om det är defekter där hamstern verkligen lider så skulle jag välja att stoppa en hel kull för att inte riskera att det sprids vidare.
#39 Tack för bra info!
Jag har inte tänkt på det sättet, att det kan finnas ungar i en kull som faktiskt är fria- det ligger helt klart nånting i det nu säger. Tyvärr är det lätt att det blir mass-hysteri och folk får panik, men som du säger så gäller det att inte dubblera detta 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#44 Absolut ! Helt klart.
#45 Exakt, inte dubblera med en annan defekt linje är en bra sak !
Har som du skriver, märkt av denna hysteri, bara ni är försiktiga och inte parar med en annan linje där vi vet att det förekommer diverse defekter .
Man kan alltid höra av sig till mig och få reda på detta faktist, har ni tänkt att köpa en hamster och vill veta hur läget ser ut så kollar jag upp detta åt er och sen är det ju alltid bra att veta vem den tilltänkta är oxå för att kolla om det är en bra parning eller inte, just för Att undvika dubblering.
#44 Absolut ! Helt klart.
#45 Exakt, inte dubblera med en annan defekt linje är en bra sak !
Har som du skriver, märkt av denna hysteri, bara ni är försiktiga och inte parar med en annan linje där vi vet att det förekommer diverse defekter .
Man kan alltid höra av sig till mig och få reda på detta faktist, har ni tänkt att köpa en hamster och vill veta hur läget ser ut så kollar jag upp detta åt er och sen är det ju alltid bra att veta vem den tilltänkta är oxå för att kolla om det är en bra parning eller inte, just för Att undvika dubblering.
Knasforum, det blev dubbelt 
#47 Toppen! Verkligen suveränt om man kollar med dig innan man avlar om man vill vara på den säkra sidan. 
#48 hihi- då gör jag så här.. ang. inlägg #46 och inlägg #47 som inte alls liknade varandra ;) så måste ja ändå fråga, varför kan inte något skriv-suget snille i föreningen lägga upp mer info på SHF's hemsida- med mer ingående information om hur sjukdomarna nedärvs? Jag tycker det är skit viktigt, å jag är en av dom som kan börja nojja mig ganska lätt bara för att jag månar om mina djur. Om man lägger ut mer info på sidan, en gång för alla så kan både nybörjare, medlemmar, icke medlemmar men även registrerade uppfödare uppdatera sig där " hur var det nu igen?"
Det finns information redan men jag upplever det som att man måste söka som en galning, sen skiljer sig ju genetiken lite från art till art så att läsa på om en annan art där sjukdomen kanske också finns, ger ju kanske mer frågetecken än svar 
Det jag ville ha sagt är att man vill väl inte belasta en enda person med mass-hysteri frågor oj oj oj - kan jag para denna… eller inte.. å med vem.. Frågorna blir lätt många då. Visst, det är ju bra att du finns å att du ställer upp hihi- men jag tror att det skulle underlätta Mycket , för många- och även för dig- om det fanns mer ingående fakta om hur det nedärvs?
Kanske bara är jag som är blind, men det borde va lätt tillgänglig info för dem som vill fördjupa sig i genetiken å sjukdomarna, tycker jag 
_
Hemsidan håller vi på att uppdatera med både ny layout och ny information.
Bland annat är ju snart alla tre standarder reviderade.
Det som saknas på guld är foton.
Dvärgarna kommer att ha sin revidering 29/5 i Sköldinge.
Sjukdomar finns det information om men kanske inte så ingående som man skulle kunna önska. Men för att kunna åtgärda det så kommer vi behöva bli klara med det andra först då det tar mkt tid.
Ja jag känner bara total brist på djupare info. Man kommer inte långt på det :(
_
Det tragiska e ju att ingen vet hur det nedärvs osv……..

#53 jo alla gammla uppf jag har pratat med om detta säger ressensivt så det borde ju stämma!
#54 vilka gamla uppf. är det?
Nu beror det på vad för defekt vi pratar om men t ex "svansknyck" den som inte syns när hamstern är liten utan kommer när hamstern är några månader gammal, man vet inte säkert vad det beror på och säkert hur den nedärvs..men man tror att det mest troligt handlar om en recessiv gen eftersom det förekommer i kullar där föräldrarna inte har det vad man kan se..man vet ju aldrig om det kanske sitter högre upp på ryggraden t ex..men kan ju vara flera faktorer som spelar in.
Men börjar man nu verkligen kontrollera vilka som har det så kanske man kan se ett samband framöver och det är ju bra. Då gäller det verkligen också att alla talar om och att man har koll på sina avkommor.
/Caroline-Kolarängens
Håller med dig Caroline…. å passar oxå på att hänvisa till inlägg #28…
#28, #56 Nej det står inga kända defekter på denna hamster i stamboken.
Lotta

Men om ett knyck sitter på ryggraden så känner man det gjorde iaf jag när det dök upp i finland=)..så ja och dem gammla uppf ja jag e ju kanska ny på detta så alla som hållt på kanske 4-5 år tillbaks kan väl jag räkna som gammla uppf sen gillar inte jag att nämna namn som många andra gör.=)
jag kan bara säga en sak därför det har blivit som det är idag med defekter är inte brist på dagens arbeta att får bot på det hela utan brist i avelsarbete som har vart!
Jodå en knyck på ryggraden känns men frågan är om alla känner igenom sina djur?
Defekter har väl alltid förekommit och kommer alltid förekomma så länge vi avlar.
#59 Jo så är det ju faktist, vi kommer aldrig komma ifrån alla dessa defekter hur hårt vi än jobbar med detta, men vi kanske kan komma en liten bit på vägen, hoppas jag iallafall, få bort det allra värsta =)
Ja det är jättebra eftersom det verkar "blommat" upp en massa senaste året?
Viktigt att man går ut med information hur det är att avla och vad man skall tänka på, hur man känner igenom sin hamster och vilka defekter som förekommer. Man ser ju jättemånga nya som inte ens vet hur en hamster beter sig men skall skaffa kull på en gång.
Men oj nu kanske jag kommer lite ifrån ämnet i denna tråd =)