Hamster iFokus

Hamster

Etikettandra-djur
Läst 2929 ggr
Crest
0

Prao i djuraffär?

Hej! Undrar om någon vet en bra djuraffär i närheten av Göteborg där man kan praoa om man går i sexan?

Charlie2006
0

Jag praoade i 8:an på djuraffären i mölnlycke (finns bara 1 tror jag där), den ligger i centrum.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Crest
0

Vet du om de tar emot elever från 6:an också? Har bara hittat en som gör det, men de har bara fiskar, det kan säkert också vara kul, men vill helst ha med andra djur också :/

Roxie
0

Lättast är väl att ringa till olika djuraffärer eller gå dit och höra. Allt beror ju på hur mycket som finns att göra, eller om de redan har en prao-elev på det stället.

// Sofia

Charlie2006
0

#2 Jo det tror jag. Dom har fiskar, kaniner, marsvin, guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, marsvin och fåglar. Du kan ju ringa och fråga Flört.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Sigriiid
0

Jag praoade tillsammans med en kompis i djuraffär då jag gick i fyran. Vi fick ringa runt till ett antal djuraffärer men tillslut så får man napp :P

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Crest
0

Har ringt runt till ca 9 st… En hade redan praoelev och de andra har bara tagit emot äldre elever eller bara från vissa skolor :(. Kan som sagt få praoa på Gubbero's, men skulle vara roligare med fler djur. Bor på Guldheden, så Mölnlycke och Kungälv är kanske lite långt, men det är ju bara två dagar så det kanske blir Gubbero's ändå, har ju massa gnagare här hemma ?

MammaL
0

Har ni ingen veterinär du kan praoa hos då? Det är ju ett spännande yrke=) Lycka till nu.

Kram

Cazzos
0

Jag rekommenderar inte att praoa på en djuraffär..

[NinniVivvi]
0

#8 Varför? Det finns ju vissa djuraffärer som faktiskt har koll på djuren.

Crest
0

#7 De flesta veterinärer tar bara emot från naturbruksgymnasium mm. Rynkar på näsan

#8 Det är därför jag försöker hitta en bra djuraffär att praoa i eftersom jag tror jag vet ganska mycket mer om djur än personalen i vissa djuraffärer. Om det var det du menade?

Mexxie
0

#8 Får jag fråga varför?

Tycker det är ett utmärkt tillfälle att visa personalen hur man tar hand om djuren.

Crest
0

Risken är väl att de inte lyssnar på en 13-åring… Rynkar på näsan.
Men om jag hittar en annan plats än Gubbero's, som ju "bara" har fiskar så är jag nog där ena dagen och G:s andra :)

Cazzos
0

#9 Djuraffärer hjälper till att avliva djur från uppfödare som inte kan bli sålda.

Plus att man inte vet om djur från djuraffären har haft fina föräldrar och så. Folk är petiga med stamtavla, förutom en barnfamilj förstås.

UlrikaD
0

#13 Menar du att uppfödare skulle lämna in sina djur till djuraffären för att de skulle avliva dem? Jag tror jag missförstår någonting.

MammaL
0

#13: Har jag aldrig hört och det skulle jag inte tro heller för det är olagligt om det nu förekommer. Man måste ha veterinärlicens för att få avliva. Vet du vilka djuraffärer som gjort det? Pm:a mig gärna i så fall.

UlrikaD
0

#15 Man måste inte ha veterinärliscens för att avliva djur. Däremot bör ju en uppfödare som avlivar sina friska djur bli utesluten ur föreningen och få djurförbud. Därför undrar jag om jag missförstår någonting.

MammaL
0

#16: Det håller jag med om på punkten om det med friska djur och uppfödaren men gällande det andra om avlivning. Inte får dom väl avliva djur i djuraffärer, då måste dom väl ha tillstånd mm. Kan inte tänka mig annat då det är en näringsidkare. Jag menar att det finns ju veterinärer för det.

UlrikaD
0

#17 Jag vet inte vad lagen säger om att avliva djur i en djuraffär. Vet att det förekommer på många ställen med djur som blir sittandes länge i affären utan att bli sålda.

Men det finns ingen lag som förbjuder privatpersoner att avliva djur.

MammaL
0

#18: Jag sa inte privatpersoner, jag skrev näringsidkare (företag). Driver man en djuaffär (företag) så måste man ha tillstånd för vissa grejer precis som man behöver tillstånd på café tex att baka och laga mat samt behöver man sprirrättigheter om man ska servera en öl eller annan alkoholhaltig dryck.

Kram på dig!

Cazzos
0

Vissa uppfödare har en gräns på när ungarna ska säljas, och om ungarna inte säljs inom en viss ålder så kan det hända att de måste avliva dem eftersom att alla köper djur från djuraffär istället pga av att det är billigare osv.

Men jag tror inte att de gör så i Sverige men det kan hända..

UlrikaD
0

Om man avlivar friska djur för att man inte får sålt dem så borde man varken föda upp eller få ha djur.Skrikandes

Crest
0

Jag skulle aldrig köpa djur från djuraffär, köper alltid från uppfödare eller omplacering, men det hindrar mej väl inte att praoa i en bra djuraffär? Och särskilt om djuraffären "bara" har fiskar?

Cazzos
0

Hindrade dig aldrig, informerar bara Glad

JustiinBieeber
0

Heej

Hoppas ni kan svara på det idag för jag ska ha prao denna vecka:D

Var i göteborg ligger det asså där var man kan praoa för jag går i 6:an nu så snälla svara på denna fråga

Vi ska praoa torsdag-fredag snälla svara:DGlad