Idag
Dagen med stort D, jag ska regga kullen och dessutom ansöka om uppfödarprovet. Är så glad att det pirrar i magen.
Kram på er=)
Lycka till med provet! =)
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Lycka till!
// Sofia
Det är så kul att du tagit det här beslutet!
Kommer gå fint ska du se.
Tack alla det känns spännande
Lycka till! :D
Lycka till med provet! =) Håller tummarna här!
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Tackar
Vad roligt, lycka till. ^^
Ska själv ansöka om att bli uppfödare. =)
Åh vad kul…alltid roligt att fler joinar=) Lycka till NinniH
#9: Tack tack. =)
Lycka till
Lycka till! :D även jag ska regga mig, efter sommarn dock… :P
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Ju fler desto roligare=) Lycka till du med.
#14 Tack!! Jag tycker det kommer bli jättespännande :)
/Matilda

Åh, så roligt :D Lycka till!
Vad är det för slags prov?
Lycka till med det!
#17 Det är som ett prov för att se om man kan bli en reggad hamsteruppfödare (om man kan förklara så :/ )
#17 Ett prov som man får göra skriftligt för att bevisa att man kan det man behöver för att bli godkänd uppfödare. Mycket bra med dessa prov tycker jag.

#19 är det mycket att kunna? är det svårt? (A) ^^
#19 Man får inte berätta om vad provet innehåller, men det är lagom svårt antar jag. Jag tyckte det var lätt….
#19 inte bara mycket bra, det är ett måste med dessa prov. Jag tyckte det var intressant med provet mycket för min egen skull också, då får man ju se vad som fastnat och hur mycket man egentligen förstår. Det är A och O för att det ens ska finnas nån mening med att vara reggad uppfödare :) Får önska alla lycka till sen med proven..!
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Nu vet inte jag eftersom jag inte har gjort provet men det är nog inte så lätt för det är mycket med dessa små liv som man ska kunna. En bra uppfödare är en väl insatt person som kan genetiken, avel och sjukdomar och alla andra saker som är viktiga för hamsterns väl och ve. Hoppas bara att jag klarar provet nu=) Är förväntansfull så ni anar inte…
Kram!
#23 Jo jag anar….jag var så himla glad att jag fick göra provet så jag ville ha det klart så snabbt som möjligt. Man fick på "min" tid 1 månad på sig att skriva det klart, men jag var så ivrig att jag gjorde det på ca 3 dagar. Hihi…

#23 Jo, ja, provet är nog inte så lätt men klart att du kommer klara dett, du är duktig :)
#25 Jag har sett hur MammaL sugit åt sig alla dom lektioner jag utsatt henne för under åren och dessutom har hon varit frågvis kring genetiken när vi pratat om det. Så jag är övertygad om att hon kommer klara provet bra.
#25: Åh vad du är gullig=)
åh, jag vill veta vad det är för frågor, haha.
Men regga bebbar - måste man vara uppfödare för det eller hur gör man…? Jag förstår varken vitsen med det eller hur man gör, haha.
#28 Första kullen går bra att regga om man är medlem, men sen när man tar flera kullar måste man regga sin uppfödning.
#29 Medlem, höhö :>
Okej men det är inte jag :P
Hur lång tid kan det ta innan man får provet? Jag är så ivrig att göra det att jag tycker tiden går så sakta…
Men den som väntar på något gott…=)

Provet låter spännande, hoppas jag har en chans när jag ska ta provet om något år
Tips på bra dvärg-avel-fakta?
// Dodat :)
#31 det brukar inte ta så lång tid, du får det nog snart.. förhoppningsvis ;) jag fick det ganska fort iaf
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#33: Jag hoppas det=) Hur fort fick du det?
#34 Det tog 2 dagar, 7 h, 12 min och ca 16 sek.. nä, jag minns faktiskt inte. Men hur länge sen är det du ansökte? Har det gått över två veckor så får du maila dem igen och kolla så ansökan kommit in iaf :)
_
Dom borde fått in ansökan i Fredags och jag betalade i Tordags men det gick i i Fredags. Men eftersom helgen kom emellan så kan det säkert dröja någon dag till.
Måste man regga sin uppfödning efter första registrerade kullen? Varför har då inte jag blivit tillsagd? Är det ett krav? Har jag missat något? Haha, hundra frågor..
// Sofia
#37: Nej, inte efter första.
På hemsidan står att efter man reggat 3:e kullen måste man ansöka om att bli uppfödare för att få regga fler.
Citerar punkt 1 av uppfödarreglerna på hemsidan:
"För att kunna registrera sig som uppfödare, måste man ha fött upp minst en kull med ungar som blivit registrerade i Svenska Hamsterföreningen. Efter 3:e kullen måste du registrera dig som uppfödare med uppfödarnamn."
#37 Uppfödar regler i SHF:
För att kunna registrera sig som uppfödare, måste man ha fött upp minst en kull med ungar som blivit registrerade i Svenska Hamsterföreningen.
Efter 3:e kullen måste du registrera dig som uppfödare med uppfödarnamn.
Tolkar det som att man måste regga ett uppfödarnamn efter 3:e kullen.
#39: Så tolkade jag det också och att man måste ha fött upp minst en kull för att få regga sig som uppfödare. Jag som tänkt ta 3 kullar iaf detta år valde därför att ansöka.

Var en tråd om detta på SHF men den fick aldrig något svar. Jag har puttat den nu.
http://hamsterforeningen.se/shfsforum/index.php?topic=6106.0
Det betyder att jag som enbart avlar på djur med stamtavlor inte får regga mina kullar. Poängen med att vara med i en förening är ju att man får regga sina djur.
Så jag kommer då i fortsättningen att föda upp djur som i praktiken borde ha stamtavla men inte kommer att få någon. Verkar ju galet. Då finns det ju ingen anledning för mig att vara medlem i föreningen ens längre. Känns ju väldigt tråkigt.
Hoppas att tråden inne på SHF får något mer svar.
#41: Vadå får man inte regga kullar som enbart har stamtavla? Eller fattade jag det fel?

#4 Jag är inte reggad uppfödare, jag har tagit fler än tre kullar. Då får jag alltså inte regga dem? Eller förstår jag någonting fel?
Provet har inte kommit ännu, skulle ha kommit under dagen i Tisdags. Åh jag vill ju göra det nu.
Lycka till! :)
Men varför ska man regga sina hamstrar? ^^
#45: För att kunna ställa ut i standard.
Samt för att kunna ha bättre koll på linjer, om defekter dyker upp så går det enklare att kolla upp osv.
#46: Precis=)
Nu har jag fått provet….=) Hehehehehhehehe! Ska bli spännande att se hur det går nu. Jag har innan jag skaffade dvärghamster läst på en massa och jag hoppas nu att det lönade sig. Jag älskar verkligen det jag gör och det är inte bara en hobby utan en livsstil. Sedan jag fick hem den första dvärgisen Vera så har jag känt att jag är hel.
Åhhhhhhhhhhh jag är så glad!!!
Kram!
#48 ååh vad spännande det går säkert jättebra men lycka till ändå!!
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
#48: Spännande - lycka till! ^^
lycka till alla som ska göra provet ;D

Lycka till! Spännande och veta vad det innehåller, men det får ni ju inte säga. 
// Dodat :)
Nepp….tyst som i graven.
ÅHh lycka till!!!
Va bra med prov, de visste jag faktiskt inte trodde det bara var att betala in en avgift. Good!
// Pabblo
Spännande MammaL! Jag längtar jag med! :D
Lycka till nu :D
/Matilda
Lycka till! :)
Önskar me Lycka till!
Tack vad gulliga ni är=)
Kram
Längtar fortfarande som en tok….Kan dagarna gå snabbare=( Migrän har man också så idag skulle det verkligen göra min dag att få svar.
Kram på er alla goá människor
Förstår att du längtar på svar om det blev godkänt eller ej. =)
Har precis fått mitt prov nu. ^^