Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1832 ggr
[iurochskur]
0

Att rapportera om defekter!

Ja, jag vill berätta om vikten att rapportera in till SHF (svenska hamsterföreningen) om defekter. Alla kanske inte gör det, men vad betyder det att göra det?

Man kan hjälpa till med att sortera bort dåliga linjer och att få ordning på defekterna som finns. Jag själv har råkat ut för röstdefekt, svällmage och svansknyck på mina guldhamstrar då jag höll på med att föda upp dessa. Tyvärr så rapporteras inte alls mycket om defekter oavsett om det efterlyses, vilket är synd för dom uppfödare som önskar föda upp på bra friska linjer.

Jag tycker att det borde rapporteras mera om det nu kommer svällmage, svansknyck eller bröstdefekter i en kull, man kan då rädda linjer undan dessa framöver.

Även om man har någon okänd åkomma på en bebis i sin kull bör man maila in till hamsterföreningen som har koll på dom allra flesta linjer. Då kan man få rätt hjälp med vilken defekt det kan vara och även hur man ska gå till väga med dess linje.

Snälla ni som föder upp: Rapportera in oavsett om ni är medlemmar eller inte, erat djur kan härstamma från ett uppfött djur och man kan ta vara på infon!!

Det var allt från mig Guldgruvans!

Englatassens
0

Riktigt bra skrivet av dig!!!Glad

[iurochskur]
0

*putt*

Då jag sett att flera har fått svällmage/vattenmage i sina kullar här inne puttar jag upp denna och hoppas att man hör av sig till SHF med rapport.

[iurochskur]
0

Rapportera in defekter till: linda.fransson4@comhem.se

Mexxie
0

Jättebra att du tar upp det!
Många rapporterar ju inte pga. lathet…Obestämd

TildaH
0

#4 Tvivlar att de är lathet utan mera stolthet, vissa människor vill helt enkelt inte erkänna att de inte är perfekta utan har råkat få in en defekt i sin linje.

Det är inget att skämmas över tycker jag, utan det är helt enkelt bara en tråkig olycka…
Vet flera stora hunduppfödare som medvetet döljer defekter o blir förbannade o baktalar stackars valpköpare som inte har "vett" att hålla tyst… DET är däremot något man SKA skämmas över!

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

MammaL
0

Iurochskur: Starkt gjort att erkänna och bra att du tar upp detta. Det är ett känsligt ämne.

Till alla: Men som sagt tror jag också att det handlar om stolthet. Svälj stoltheten! Tycker istället att det är moget och modigt att prata om det.

Kram alla

[iurochskur]
0

I sådana här fall tycker jag man ska strunta i stoltheten och se varför man bör rapportera: För djurens välmående och för att inte andra uppfödare ska behöva lägga ner en hel linje p.g.a att man som uppfödare inte informerat köpare eller föreningen om defekten. Är man seriös så finns det inga tveksamheter tycker jag.

Det slår tillbaka på en själv som uppfödare och även djuren om man struntat i att rapportera.

Mexxie
0

Självklart kan det vara av stolthet också

MammaL
0

#7: Precis=)

Geishas
0

Jag tror att många uppfödare är rädda för att bli stämplade med att ha dåliga djur men det man ska komma ihåg är att vi alla avlar för att ha en sund art och därför är det så viktigt att vi talar om defekter, sjukdomar, tidiga oväntade dödsfall osv.
Vi har länge pratat om hur man ska hantera detta i SHF och nu känner vi att vi har fått en hyffsat bra grund att gå på.
Vi har infört ett avelsråd dit man kan vända sig med sina frågor.
Avelsrådet kommer även att föra olika listor med defekter och sjukdomar som kommer att vara öppna för alla våra medlemmar vilket kommer att underlätta för även den nya uppfödaren att se om det finns närbesläktade djur med defekter.

Jag föder även upp hundar och det stämmer att många är helt och hållet idioter och hotar och anklagar sina köpare, detta sker även inom hamsteravel, ärlighet varar ju längst och därför är det så viktigt att man spelar med öppna kort om inte annat för att bespara andra från att göra samma eller liknande kombinationer och få samma defekt/sjukdom.

Det är alltså av HÖGSTA vikt att man rapporterar om allt som inte är naturligt/normalt.

Tumörer oavsett ålder, svansknyck, bröstbensdefekt, papova och allt annat som dyker upp är allvarliga och kommer att ge avelseffekter för arten i framtiden.

Det är därför vi drar i bromsen nu och det är därför vi hoppas att alla både ägare och uppfödare är ärliga med allt som dyker upp.

Det finns inget att skämmas för när det gäller defekter eller sjukdomar.

Lotta

[iurochskur]
0

#10 Håller med till 100%! Tack snälla för din åsikt i denna tråd.

Be-Bopz
0

Ville bara hojta till att det är jag som är Linda Fransson och är ansvarig för guldhamstersektionen och det är alltså mig man vänder sig till när det uppkommer någon defekt.

Kan inte annat än hålla med om allt som har skrivits, vi måste tänka på framtiden och tänka på hur vi vill att våra hamstrar ska må om 3 år eller om 10 år tom.

Ni som rapporterar in till mig får inte skämmas, det är absolut inte så vi ser på saken.

Avelsrådet jag har satt samman har olika bakgrunder och varit uppfödare nu ett tag, vilket är bra och alla har olika erfarenheter när det gäller guldhamster.

Ni kan alltid höra av er till mig om det är något ni är osäkra på hur ni ska hantera ang eran avel, detta tar jag sen vidare till avelsrådet och vi kommer med råd och tips, men du står fortfarande som ansvarig såklart och väljer om du vill följa rådet vi ger eller inte.

Mvh Linda Fransson

Nusse123
0

Jag tycker inte att man mister sin stolthet om man anmäler det…Det är bara bra tycker jag! Synd att vissa känner så :/

Det är bra att du skrev det här Maria, så ingen kan missa det!

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Zvintos
0

#13: Inte jag heller.
Jag får snarare större respekt för de som vågar tala om defekterna, än de som väljer att inte säga något.

För vet man inte om att defekter finns, blir det ju svårt att få bort dessa.

Nusse123
0

#14 Defenitivt, det är modigt att berätta om det! Det är inte alltid så lätt…

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Odette
0

Håller med, är man ärlig och informerar om allt man vet.. så får man ju snarare större förtroende för personen i fråga. Det är ju A och O för att man inte ska sabba massa linjer liksom..

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Roxie
0

Håller helt klart med! Har dokumenterat allt angående min kull med vattenmage/svällmage, och ska skicka in det så snart jag kan.
Vore ju bra att få nån rätsida på det här eländet alltså..

// Sofia

[iurochskur]
0

Puttar upp då jag vet att det slarvas med att informera.

Odette
0

#18 :(

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

MammaL
0

Det är verkligen bedrövligt när man får höra genom andra…tycker att man ska vara ärlig istället. Man tappar respekten totalt för människorna som väljer att inge säga.

UlrikaD
0

Hur får man reda på att det slarvas?

Englatassens
0

Ja å vilka djur d handlar om… hur ska man veta om ingen berättar??Förvånad

[iurochskur]
0

Om man som uppfödare har sökt via denna sajt och via SHF efter ägare till dessa djur man sålt, dessutom mailat dom man vet hade ur en kull från defektdrabbad linje.

Klarare än så kan det inte bli tycker jag ju.

Carjos
0

Ja det är ju jättebra om det skrivs in i stamboken och man kan söka den vägen på speciella djur? Men antar att man måste vara SHF medlem då..

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Englatassens
0

Ja precis… man skulle ha en sån där lista härinne me… ungefär som HCM listan inne på crx i fokus… alla som HCM scannar sina katter skriver in där så kan alla kolla där…

Geishas
0

Ja då detta är ett stort arbete för oss i avelsrådet så kommer detta att vara tillgängligt för medlemmar i SHF.

Det är en service vi tillhandahåller våra medlemmar, väljer man att inte vara medlem så väljer mna bort detta med.

Det hindrar ju inte att ni har en lista här på HIF med defekter där folk skriver in när ngt inträffar.

Lotta

Englatassens
1

"Det är ju en service vi tillhandahåller våra medlemmar" …. ja d var ju ett ansvarsfullt svar…Förvånad eftersom d nu bevisligen e reggade uppfödare i Shf som inte informerar sina köpare om detta så huuuuur ska ni då få stopp på detta??

Ja jag tycker helt klart d ska bildas en tråd härinne där folk kan skriva upp defekter som dyker upp å på vilka linjer, så kan folk ta eget ansvar å kolla upp INNAN d köper ett nytt djur…Glad

[iurochskur]
0

Jag skriver gärna ut vilka djur som jag avlat på och ägt som finns i en stam med defekter.

Geishas
0

#27 Ansvarsfullt svar? Du får tycka vad du tycker.
Vi i avelsrådet gör vad vi kan ang att få våra (SHF's) registrerade uppfödare, icke registrerade uppfödare och medlemmar att rapportera om allt som uppkommer.
Detta är ett arbete som nydligen satt igång på fullaste allvar just pga att folk struntar i att rapportera saker och ting. Det är ett mkt gedigert arbete som vi kommer att presentera på vårt forum för våra medlemmar.

Som sagt jag säger ingenting om att ni vill ha en lista här på HIF jag tycker att det är en bra idé. Det är ju många här som inte är med i SHF och därför inte kommer att kunna ta del av våra listor.

Lotta

Englatassens
0

Toppen!!Glad