Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 4155 ggr
[LoveNasse]
0

Lite funderingar

Har en offwhite hane (tror jag) hemma som nog är runt halvåret nu. Han har hela tiden varit väldigt trött av sig och extremt kelig. Han sitter still i handen i tio minuter utan att röra en fena. Han ligger kvar på rygg om man lägger honom ner osv. Alla andra guldhamstrar jag har haft har alltid hållt på och försökt rymma på nätterna men den här lilla rackaren ligger snällt i sitt hus och sover hela natten. På morgonen därimot är han pigg och glad. Det konstiga med honom är att han faktiskt inte har några pungkulor. Jag har inte ens sett antydan till det och nu är han ca ett halv år. Så frågan är om det kanske är en hona jag har.. men han är köpt från uppfödare som sa att det var en hane osv.

Funderar på att avla på honom (om det nu är en hane) 

eftersom han har ett så sjukt bra och lugnt temperament. Men frågan är, kan det vara något fel på honom när han är så extremt lugnt? Har aldrig varit med om det tidigare.

Tack på förhand :D

Roxie
0

Lägg upp en bild, där man ser baken på honom/henne. Är det en hane så BÖR det tydligt synas pungkulor vid den åldern.

// Sofia

Odette
0

Ibland kan de dra ihop pungen lite när man håller i dem, om de spänner sig.. men med tanke på hur länge du har haft "honom" så vore det ju mycket märkligt om du aldrig sett till någon pung. Du har aldrig sett någon brunst? hehe.. men låter som en heelt gudomlig hamster, älskar såna där lugna harmoniska figurer. Dom växer inte på träd Flört

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

TildaH
0

Har ngr gånger hänt att ungar "bytt kön" senare i livet (fråga OdetteOskyldig), så jag håller med Roxie, lägg upp en rump bildFlört Om du inte har ngn så kika i gamla trådar, finns en med bra bilder på hane/hona rumpor om jag inte minns fel.

Kan en hamster förresten vara krypt? Alltså bara ha en eller ingen kula o ändå vara kille?

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

TildaH
0

Glömde skriva att det låter verkligen som en toppen hamster du har! Hade gärna haft en med sådant underbart temperamentSkrattande

--------------

Odette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 haha, fast jag måste ändå inflika- att även om en hamster kan se ut att vara en hane som liten så byter de ju inte kön senare-bara det att en del kan vara lite luriga ibland i ung ålder. Men borde helt klart synas en pung om den är ca ett halvår gammal! Är den långhår eller korthår? Spelar iofs ingen roll, den syns vilket som Tungan ute

På bilden en långhårig hane, man ser pungen där nånstans i pälsen. Du kanske har en flicka? :)

_

[LoveNasse]
0

Tack :) Jo han är helt underbart gosig <3

Här kommer bilder, har tyvärr ingen fungerande kamera så det blir webbcam bilder :P

[LoveNasse]
0

En till

TildaH
0

#6 Jag tycker att det verkar vara en kille.. Vad säger ni andra? Alltså avståndet mellan hålen verkar lite längre

--------------

Odette
0

ja jag ser då en pung, förstår inte varför du tvivlar LoveNasse? Håller du upp honom sådär så ser man ju pungen tydligt, trots att bilderna var suddiga och otydliga.. :)

_

Tinwe
0

Det där är en grabb! :D Ser ju lilla snoppen… hihi ;D

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Tinwe
0

Det där är en grabb! :D Ser ju lilla snoppen… hihi ;D

/Matilda

BMEXX
0

Va sött, jag hade också en dam för några år sedan som var hur lugn som helst. Kunde sitta med mig vid tvn och filosofera hur länge som helst,

// Pabblo

[LoveNasse]
0

Haha joo jag är ju då lite dålig på att se det här med könet.. men mina andra hanar jag har haft har det synts MYCKET tydligare på! :)

Men så ni tror att jag kan låna ut honom för avel?  Var ju som sagt osäker på om det lugna temperamentet kunde stå för att nått var fel..

Odette
0

ja det kan nog bara du avgöra, men det finns individer som är sådär sjukt lugna .. att man faktiskt tror det är nåt fel på dem, har själv haft en sådan.. hon va hur seg som helst :')

Du kan läsa om henne i hennes tråd, så kanske du kan försöka jämföra lite. För hon va inte sjuk iaf, bara ohyggligt lugn å beskedlig :)

_

Englatassens
0

Abselut 100% hane!!Glad

[LoveNasse]
0

Jag fattar inte hur ni kan se det :P

På bilden som odette la upp (precis ovanför mina bilder) ser man ju jätte tydligt att det är en hane, men på mina bilder syns ju inte pungen alls :P

BMEXX
0

Jo han hade en riktig fluffig bak;) man kan väl känna ganska väl om det är några kulor där eller inte.

// Pabblo

Zvintos
0

#16: Det syns på avståndet mellan öppningarna. =)
Långt avstånd = hane, kort avstånd = hona.

Gällande att han är lugn så finns det helt enkelt vissa individer som är så. ^^

Tinwe
0

Titta, ringade in! :) Snoppen ;D

/Matilda

TildaH
0

#19 och lilla svarta hålet 1cm ifrån de är andra öppningen. En tjej sitter dessa riktigt nära varandra.

Har du förresten provat lyfta ut honom "snabbt" ur buren innan han hunnit vakna ordentligt? Då brukar även "extra" kulorna hänga ut, baken blir då ännu större, syns lite på min bild.

--------------

[LoveNasse]
0

#20 Ja det har jag faktiskt men har inte sett något .. XD

Fast nu provade jag att känna efter och då kände man faktiskt två små kulor där bak ^^

Odette
0

#21 hehe, va bra! då är det då defenitivt en pojke :D tyckte bilden där lilla snoppen var inringad var rätt gullig.. tinwe kan det här med Paint hehe..

tycker iaf det verkar va en super go kille, såg att du tittat in på Kjell-Yngves sida, han kanske bara är lite som henne? Att han är sådär lugnt helt enkelt :)

_

Tinwe
0

#22 haha xD jag var bara tvungen! xD

/Matilda

[LoveNasse]
0

Haha jupp jag tittade in p lille kjell yngve, och det som stod där påminner jätte mkt om min lilla hampus :)

Super söt var hon oxå!!