Ny toalettsand
Nu har jag köpt kattsand till Rhino, Pussi Kompakt, som ska klumpa sig. Så då behöver jag bara plocka bort klumparna varje dag och inte byta hela.
Får se om det funkar, hon använder ju sin toa varje dag till att kissa i. Så jag slipper lukt och urin i spånet. Tips till alla nya hamsterägare, ha en toalett med mkt Sand i!
Men håll koll så inte hamstern äter av sanden som klumpar sig. Kan börja svälla i magen har jag för mig.
// Pabblo
Stämmer, håll noga koll på att hamstern inte får det i sig då det kan bli som cement i magen när det stelnar.
// Sofia

och en till sak som är en nakdel är att om du tex har en vattenskål och hamstern råkar bli lite blöt och sen gåt på toa så klumpar det sig jätte mycket i pälsen, och då måste man skölja bort det med vatten för annars går det inte bort, jag har det inte längre pga det ..
//Anja
#3 får väl ta rotborste och skrubba skrubba skrubba;) hehe nedå skoja bara.
// Pabblo
Jag har också haft sån där klumpbildande Sand men använder chinchillasand nu istället sedan ett par månader.
Precis som Dromprinsen sa så fastnar det på hamstern om den e blöt o kladdar till sig, sedan som tidigare sagt risken att de äter den vilket var den störta anledningen till att jag slutade med den då sigrid vid ett flertal gånger hade små klumpar på nosen vilket hon slickade i sig.
Dessutom så tycker jag att det blev väldigt kladdigt utav den sanden när de kissade i botten/sidan på skålen. Diskning var o varannan dag…
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Man ska inte använda klumpbildade kattsand till hamstrar. äter dom av sanden så kan dom dö om man har otur.
Varför byta all Sand även om man använder badsand? Jag silar då sanden, de blir klumpar fast den inte är klumpbildande.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Jag använder vanlig sandlådesand som går att köpa på Bauhaus superbilligt. 20kg kostar max 40kr.
// Sofia

#5 ja det vart otroligt kladdigt också :O
En morgon när jag skulle titta till Prinsen så var ALLT nerkladdat! inklusive han… kan säga att det inte var spc kul! :/
//Anja
Kattsand är väl inte alls bra för dem? :/ Eller har jag förstått fel, att om de sväljer de bildar de som klumpar i magen, och kan sluta riktigt illa.. Dessutom är det väl ganska grovkornigt, och de gillar ju att rulla sig-,och gräva i Sand :)
Mina dvärgar får chinchillasand/finkornig blästersand blandat, det funkar bra :) Synd bara att chillasanden är rätt dyr, annars hade de fått enbart den.
Det finns ju billiga stora sandpåsar att köpa, kolla Biltema, Jula eller Bauhaus som #8 skrev. :)

Sällar mig till skaran ovan. Det finns tyvärr hamstrar som dött utav klumpbildande kattsand. Dumt att chansa tycker jag.
Kör också på sandlådesanden från Bauhaus och mina är klockrena på lådan. Går endast där, hur lätt att städa som helst. Dessutom är sandlådesanden såpass billig att även ifall man har många hamstrar så är det inte dyrt om man vill byta all Sand ofta.
hm, ska verkligen hålla koll då. Fick tipset ifrån en hamsteruppfödare som använde det till alla sina och hon har aldrig haft problem. Får ta och ställa henne mot väggen helt enkelt.
#12 Problemet är ju att de är svårt att hålla koll, du har ju ingen aning om hon äter från sanden på natten.
Varför gick de inte att sila sanden du använde tidigare? All Sand brukar väl klumpa sig när hamstern pinkar, eller?
--------------
#13 nja inte så säkert.. Mrbeans kiss+sand blir till cement. Vete tusan vad han äter/dricker, en plåga varje gång jag ska göra ren sandskålen till han:P
// Pabblo
12, Jag tänkte med i dom banorna ang skaffa kattsand men det var det är en dötsfälla fick jag till svar så ta bort sanden ursh kan vara grym död.
#14 Kanske skiljer sanden sig, men det blir i alla fall klumpar. Om de då sitter fast är ju en annan historia, hihi.
Jag har en enkel teknik som jag använder dagligen. Har 3 glasslådor, en toa - en tom - en med lock för använd sand.
Jag tar toan, häller all Sand genom en sil (korvburk m massa hål i botten) ner i den tomma lådan, låter det rinna genom, inget skakande.
När toan är tömd tvättar jag den, sedan häller jag tillbaka den nu rena sanden i toalådan
Pink+ploppar ligger kvar i korburken, de slänger jag i låda nr 3.
Som sedan töms minst 2ggr/v för Att undvika lukt.
Super enkelt, liten Sand förbrukning o garanterat lukt fritt.
--------------
Blir nog till å köpa sandlådesand som UlrikaD kör med. Häller alltid upp mkt i en skål då hon älskar att gräva.