Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 5372 ggr
Royalz
0

Blöder ur könet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en ung hona här hemma på 7v. Hon blödde precis en stoor droppe blod ur könet.

Efter hon hade blött så blev hon jätte konstig och hackade tänder..

Vad kan det vara? Har aldrig varit med om det tidigare.

Englatassens
0

Förvånad……. Ring vet!!

Royalz
0

Nu är hon som normalt, men lite röd i könet.

Hon fick både tomat och morot igår som kan färga. Men alla andra fick också det och ingen har så.

Konsistensen var som lite tjockare kiss som dom kan få ibland, men ändå konstigt att det blev så rött.

Avaktar lite vad som händer.

Nu får jag säkert skit, men jag tar inte en unge jag ska sälja till veterinären för undersökning, utan isåfall får den avlivas(om hon blir sämre), hos veterinär såklart!

Men ringer och hör med dom iaf nu. Om dom vet vad det kan bero på.

Sigriiid
0

Jag hade också avvaktat tills vidare för o se vad som händer.

Håller tummarna för att det inte e ngt fel på tjejen!

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Carjos
0

Kan ju vara någon bristning eller kanske livmodersinflammation..

För hon kan inte vara dräktig?

Har aldrig under alla år jag haft hamster haft någon som fått så färgat kiss av tomat eller morötter..

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Tinwe
0

#2 Tycker inte du ska få skit för det där…! Onödigt att åka in till vetten om det inte är något farligt… tycker det låter bäst att låta tjejen lugna ner sig (jamena, jag hade vart jättestressad om det var något fel på mig) innan man tar henne någonstans… Lixom avvakta. Bättre att ringa och rådfråga först.. Är det avlivning som gäller så är det ju så bara… Hoppas hon klarar sig!

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Helena1978
0

Vad jag vet färgar inte tomater eller morötter kiss. Rödbetor däremot.

Helena1978
0

Jag hade livmodersinflammation på Kawasaki, symptomen låter lika, men det är svårt att säga om man inte ser djuret.

Royalz
0

Nej hon är inte dräktig.

Ska hålla koll på henne och så får jag hoppas på att det blir bättre.

Englatassens
0

Håller tummarna för d!!Kyss (jag menade ej att du skulle åka in till vet utan ringa å rådfråga vad d kunde varaGlad)

Royalz
0

Jag har försökt ring med det har varit upptaget hela tiden. Ska försöka lite senare igen.

Kan ju alltid hoppas att det var färgat kiss, men troligtvis så är det inte det.

Kollade till henne och hon var inte blodig längre och det verkar inte ha blött något mer.

Zvintos
0

#6: Morötter kan färga urinen.
På kanin är det det "klassiska" som folk gett när de tror att kaninen kissat blod, fastän det enbart är färgad urin.
99% av gångerna har kaninen fått morot innan.
Sen om det funkar så på hamster är en annan femma.
Men nog kan det färga urinen. =)

Carjos
0

Även maskrosblad kan färga urinen röd hos marsvin och kaniner. Men på hamster har jag inte sett att det påverkat.

Håller tummarna iaf…

UlrikaD
0

Som Helena skriver så yttrar sig ju livmodersinflammation på det här sättet. Då behöver man ju inte avliva, men däremot behöver hon en antibiotika-kur.

Är det livmodersinflammation så är det ju bättre ju tidigare man kommer igång med behandlingen som möjligt.

Royalz
0

Jo men somsagt, jag tar inte en till salu unge till veterinären. Skulle det varit "min" hamster så skulle jag ju såklart ta den dit.

Men ska hålla koll på henne, blir inte inte bra så får jag avliva henne. Men som det ser ut nu så är hon sig själv.

UlrikaD
0

#14 Inte för att vara dum på något sätt, men vad är det för skillnad på en av dina äldre hamstrar och en bebis som är till salu? De är väl ändå dina?

Hade en chilla-bebis som var till salu en gång, han lyckades ramla och bryta benet på tre ställen och det fick veterinären amputera. Han behövde ju lika mycket vård för att han var till salu som någon av mina andra. Var väl ingen rolig kostnad på 3000kr men chillan skuttade vidare iallafall.

Vet inte om jag missförstår, därför frågar jag.

Hoppas det inte är någonting allvarligt så hon blir frisk snart.

Tinwe
0

Nu förstår jag inte heller… Menar inlägg som Ulrika svarade på..

/Matilda

[iurochskur]
0

#14 Nu blir jag med ställd….Man har väl ett lika stort ansvar för alla sina djur såväl ungar till salu som vuxna. Tycker det verkar konstigt hur du resonerar.

Tinwe
0

Jag trodde du menade att du inte ville ta henne direkt pga att du ville ringa och höra med vetten först, alltså att det inte var akut.. men att du inte ska göra det pga att hon ska säljas..? Det låter ju konstigt när man tänker på det.. Obestämd Eller så är jag bara lite trög nu och inte fattar ;D

/Matilda

Royalz
0

Hon är tingad och skulle egentligen ha flyttat imorgon, men eftersom hon är/var dålig så får hon stanna kvar tills hon blir bra, om hon blir bra.

Jag kan säga såhär, och då får jag säkert skit för det. Men jag har absolut inte ett enda öre just för tillfället. Det har krånglat med mina pengar i 3 månader nu så jag är rätt pank.

Men skulle det varit någon utan dom äldre så skulle jag absolut tagit dom till veterinär, men nu ska ju somsagt denna ungen säljas och jag lägger inte ut pengar på en till salu unge tyvärr. Vilket jag såklart skulle vilja göra om jag haft mer pengar.

Jag får inte flera tusen kr i månader som dom flesta andra uppfödare utan jag får klara mig på 500kr i månader, alla pengar går till mat och tillbehör till djuren och sen till sparande för en veterinär kostnader.

Men hon är bättre nu.

Hon hoppade ut handen på mig imorse och föll ca 20cm ner i spånet, så inget vidare högt fall. Men sen när jag lyfte upp henne så blödde hon och droppen kom. Men vet ju såklart inte om hon blödde innan jag "tappade" henne.

Så det kan ju vara fallet, men känns kanske inte så troligt. Men kan ju alltid hoppas.

Tinwe
0

#19 Just med pengar så förstår jag dig.. jag får 1050 kr i månaden och i stort sett så går det mesta till hamstrarna, det är ju det jag har valt med så jag gnäller egentligen inte..Vill jag ha mer pengar får jag ju jobba. Men å andra sidan så borde man ju kunna låna av t.ex. sin mamma eller pappa, vad hade man gjort om hamstern t.ex. behövt akutvård..? ;/ Och det var en till salu bebis, man måste ju faktiskt åka in då :( Synd att du har det så rörigt med pengar just nu..

/Matilda

Tinwe
0

Ojj, glömde skriva att jag hoppas att det blir bra med henne och att hon klarar sig fint!

/Matilda

[iurochskur]
0

Och jag anser att detta är något man bör ordna om man ska föda upp och ta ansvar för sina hamstrar. Det där är inte alls vad jag anser oki att resonera så…dessutom får man se till att det finns pengar till veterinärbesök på ett eller annat sätt.

Hoppas honan klarar sig utan veterinärbesök.

Royalz
0

Klart jag tar mina hamstrar till veterinär om det behövs. Sen i den lilla staden jag bor i så kan dom inte nått om hamstrar. När jag var där och avlivade min Swea för några månader så trodde dom han var ett marsvin. Så jag litar inte direkt på dom.

Var där i höstas med en hamster och dom frågade mig hela tiden vad jag trodde att felet var. Inte direkt kul att kasta iväg 550kr som det kostar här för att bara komma innanför dörrarna. Och dom inte ens kan ställa en diagnos.

Så här finns det tyvärr inga smådjursveterinärer som kan hamster,marsvin o kan osv. Dom kan bara hund och katt.

Sigriiid
0

Jag tycker också att du resonerar lite konstigt. Ett djur som är i din ägo är din o du har ansvaret för den vare sig du ska sälja den i framtiden eller ej. Pengar är en känslig fråga och jag förstår dig men samtidigt inte… ett djurs liv är klart mer värt för mig än att jag har 550 kr kvar på banken… pengar kommer det alltid mer av men ett liv går inte att ersätta.

Är vetten så dålig som du påstår så förstår jag om du inte vill åka dit… svårt att få förtroende för ngn som inte ens ser vad det är för art man har med sig in.

Jag hoppas att den lilla blir helt återställd, med lr utan veterinärbesök :)

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Helena1978
0

Tyvärr hjälpte ju inte antibiotikan min Kawasaki, hon var frisk 1vecka sedan återkom problemet med blodiga flytningar, vilket slutade med avlivning.

Roxie
0

#25 samma här med min roxie. Hon fick två antibiotika kurer innan jag bestämde mig för att ta bort henne. Iofs var hon ju närmare två år. Men hon hade också blodiga flytningar, vilket är ett av symtomen till livmoderinfektion.

// Sofia

Be-Bopz
0

Hade urinvägsinf på en hane, det är ett tag sedan nu, det kom blod och han gick och doppade rumpan konstant i backen, han fick medicin och blev bra och levde vidare.

Så det kan mycket väl gå bra men det gäller ju då att man tar till vet innan det går för långt för hamstern. Vet ju bara hur ont det gör på en själv när man har detta Obestämd

Carjos
0

Det är skillnad på att få urinvägsinfektion också och brukar vara lättare att behandla än livmodersinflammation. Men som sagt mycket hänger på om man behandlar i tid.

Jag tror nu iofs att det i detta fall beror på att hon är tappad..

MammaL
0

Hoppas hon kryar på sig.

Kram!

Royalz
0

Kan ju hoppas på att det blev för att jag tappade henne. Men ändå var det inte högt och hon landade inte konstigt. När jag tog upp henne igen så vart det en liten fläck med blod så jag sätte ner henne och när jag skulle ta upp henne igen så blev hon rädd och den stora droppen kom.

Under natten har hon ätit upp sina grönsaker och när jag kollade till henne nu precis så kom hon fram och nosade som hon alltid gör.

candycandye
0

Om du ska sälja henne utan att ha tagit henne till vetrinären är jag rädd för att du kan få rätt  taskigt rykte. Om det nu är något fel på henne och någonting händer i det nya hemmet lär de bli förkrossade..eller ska du säga att denne behöver vård när hon flyttar?

Hoppas hon blir bra:)

Royalz
0

Jag mejlade dom som skulle köpa henne direkt och dom var glada att jag var ärlig! Skulle aldrig sälja iväg en hamster som kanske är sjuk. Herregud!

Be-Bopz
0

Varför är mitt sista inlägg borta ?

Royalz
0

#33 Det är inget inlägg som är borttaget i denna tråden.

Be-Bopz
0

Jo för jag skrev precis efter ditt inlägg #30, nån har tagit bort det.

Royalz
0

Nej, det finns som sagt inga inlägg som är borttagna. Inlägg som blir borttagna här på iFokus ligger kvar i tråden och är bara synliga för Sajtvärd och Medarbetare. Och i denna tråden finns det inga borttagna :)

[iurochskur]
0

Om ett inlägg var borttaget så hade det synts i trådnumret, då saknas det.

BMEXX
0

#32 men det låter som att du vägrar ta henne till en vet och att det är nå som den nya ägaren får sköta.. ?? men kanske bara missuppfattat. Dock förstår jag att du avvaktar lite.

Nästa gång kanske du ska vänta med att ta kull tills du har bättre ekonomi. 500 i månaden, vad skulle du göra ifall det blev nå fel med honan som ska föda eller nå annat?

// Pabblo

Royalz
0

#38 Jag har aldrig skrivit att jag ska sälja honan utan att berätta att hon ev är sjuk.

Jag skrev som sagt direkt när honan blödde att hon ev har fått livmodrinflamation. Så jag vill ha kvar henne några dagar så jag kan kolla så att hon är sjuk eller att det bara var något annat. Och då skrev dom och tackade för att jag var så ärlig och inte säljde dom en sjuk hamster.

Även fast jag är 18år så betalar min pappa om det skulle behövas extra pengar. Men han gör det inte för en unge och det kan inte jag hjälp. Jag har sparade pengar för veterinärvård för mina vuxna djur.

Även fast jag skulle ringa idag så skulle jag inte få någon tid fören tidigast på måndag. Inte så lätt när man bor i en liten håla. Skulle varit skillnad om jag bodde i t.ex Stockholm eller Göteborg som har BRA smådjursveterinärer och helg öppet.

Royalz
0

Ringde nu. Och som jag trodde, så hade dom ingen tid fören tidigast på måndag.

Ebba-A
0

#35 Kan bekräfta att inget inlägg är borttaget, ditt inlägg kom aldrig fram helt enkelt.

Värd på Choklad iFokus

Gnolis
0

Måste väl gå att åka till någon annan bättre vetrinär? Verkar ju väldigt konstigt om de inte kan de skillnad på en hamster o ett marsvin :S I HD har de en hel sida med olika vetrinärannonser typ varannan vecka eller nåt..

candycandye
0

Om din pappa inte vill betala för en unge som möjligtvis behöver vård och om det är han som har pengarna så kan du ju inte ta fler kullar?

Kan ju hända igen att nått verkar konstigt och behöver kollas.

Hellre en gång till vetten för mycket än en för lite:)

Royalz
0

Jag tror faran är över.

Hon tvättar sig, hon äter, dricker och så vill hon komma ut. Så ingen som helst symtom på att hon skulle ha ont eller vara sjuk. Men visst hamstrar är bra på att dölja smärta men då brukar dom ju inte äta eller dricka mycket.