Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1161 ggr
Minitassen
0

- En fråga

Jo, snart är det ju dags för Roslagen's Willy (bra namn?) och Minitassen's Novelle att sättas ihop! Skrattande

_
- En fråga, måste hanen vara "heeelt tam/ganska tam" för att paras? Ska ju tama upp honom mer men men?_

Roxie
0

Du har ju inte haft honom så länge, så det smartaste är väl att vänta och se hur han utvecklas mentalt. Man vill ju inte avla på en aggressiv hamster. Inte för att jag tror att han är det, men för att vara på den säkra sidan.
Hur gamla är honan och hanen?

// Sofia

Zvintos
0

Enligt mig, ja.
Temperament (och hälsa) bör vara prio 1.

candycandye
0

Varför måste du sätta ihop dom så fort?

Är väll bättre att du pysslar med den så du ser hur den utvecklas och om det blir en myshamster som är bra avelsmatrial?

Minitassen
0

Honan är NU ca 3-4 månader ( har datum i datorn
Hanen är NU ca 1-2 månad.

Hanen är inte alls aggressiv! Bara lite "otam"

Sunrise
0

Nu är ju jag ingen uppfödare … men jag tänker, är det inte bättre att tämja hamstrarna innan man sätter dom i avel? Så att man lär känna dom, och om något går snett under parningen så litar dom på en.

Odette
0

Ja tycker du ska vänta tills han är helt tam- älskar man en hamster, å den utvecklas fint å är mysig-DÅ är det helt underbart med en kull Skrattande inte lika roligt om man ska säga till köparna sen.. att ja, alltså pappan är fin men inte så tam.. förstår du va jag menar, man vill ju va så nöjd med sin kull som det bara går Tungan ute

Å så får man lite tid på sig att avgöra om han verkligen är vettig att ha i avel ..

Men under tiden så hinner du ju planera lite till inför den kommande ihopsättningen å så. Får önska dig lycka till sen när det är dags. Men ha inte för bråttom, ja vet att det kliar nåt ohyggligt i fingrarna hihi Flört

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

UlrikaD
0

Om jag har en kull till salu och folk kommer hem till mig för att hälsa på dem. Då får de gosa med mamma och pappan till kullen också, just för att de ska se vilket mysigt och härligt temperament föräldrarna har.

Vad säger man om köparen ber att få hålla i pappan? Nej, han är inte tam. Det ger för mig iallafall inte ett särskilt bra intryck.

Och du skriver att hanen är mellan 4-8v gammal, det är ganska stor skillnad på 1 eller 2 månader och det är alldeles för tidigt för att säga hur han kommer att utveckla sig.

Man parar ju inte direkt en 4v gammal bebis som precis har flyttat ifrån mamman ändå, så jag förstår inte riktigt när du säger att du ska sätta ihop dem nu snart. Han är ju bara bebis….

Minitassen
0

_"- En fråga, måste hanen vara "heeelt tam/ganska tam" för att paras? Ska ju tama upp honom mer men men? "   - För er som verkat missat att jag skrev DET
_

Odette
0

vad har vi missat? Glad

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_