Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2029 ggr
Mexxie
0

Vad är Yami för färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Behöver hjälp med att färgbestämma lille Yami.

Skickar med en bild här.

Detta är inte min bild eller min hamster, men jag har fått tillstånd att lägga upp den.

Nusse123
0

Svart skulle jag tro :)

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Mexxie
0

Någon annan som vågar gissa?

Silversvart, kan han vara det?

[iurochskur]
0

Eller silversvart, svårt att säga om man inte vet färgerna på föräldrarna.

Nusse123
0

Jo, silversvart kan det vara också. Men jag tänkte liksom att eftersom choklad hanar kan bli väldigt ljusa under sådär, så kanske svarta hanar också blir det… :P

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Tinwe
0

Svart eller silversvart skulle jag tippa på .. inte så bra på de svarta varianterna.. men det är ju fullt möjligt att han är silversvart tror jag :P

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Mexxie
0

Silversvart säger ni,… hmm..

MammaL
0

Silversvart…

EternalWinter
0

Skulle också gissa på silversvart faktiskt

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

[iurochskur]
0

Nå, vad är mamman och pappan till honom för färg?

Mexxie
0

#9 Det vet jag inte. Djuraffär.

Geishas
0

Jag skulle gissa på att hamstern är svart, då man inte vet den genetiska bakgrunden så kan bara en testparning svara på om den är silversvart eller inte.

Det är ju då viktigt att man inte parar med en silvervariat för att få ett korrekt svar. En Normalfärgad är det bästa att göra en testparning med.

Lotta

BMEXX
0

Hmm min såg ungefär likadan ut när han var yngre.. men nu har en massa grå päls över hela kroppen så jag har sagt att han är silversvart, men kanske han inte är de då..

finns det ingen skillnad som man kan se på dem utan att behöva göra en parning?

// Pabblo

Geishas
0

Nej man kan inte se skillnad på en heterozygot silversvart och en svart, en silversvart har grå underfärg men det har tyvärr även de flesta svarta med.

Lotta

Odette
0

#13 huh, så i såna fall kan man heller inte avgöra med bara ögat om en hamster är choklad.. eller silverchoklad?

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Geishas
0

Precis

UlrikaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fast jag hade ju en kull med både choklad och silverchoklad i, och de ser ju inte likadana ut.

Choklad mitten till höger och silverchoklad längst ner till vänster i bild.

Geishas
0

Fast rent teoretiskt skulle båda kunna vara choklad (en sämre och en bättre) eller båda silverchoklad.

Lotta

BMEXX
0

Hmm så onödigt kompliserat det ska vara;P äh jag säger att min är silversvart!

// Pabblo

UlrikaD
0

#17 Där ser man, det hade jag ärligt talat ingen aning om.

Jag frågde runt om just detta när denna kullen var aktuell och det fick jag aldrig höra. Då är det parning som gäller för att veta säkert då?

Man lär sig helt klart något nytt varje dag.Skrattande

Odette
0

#19 nä jag har tänkt på samma sätt som du, att man skulle kunna se det med ögat. Därför jag hajade till. Men.. ja.. då vet man de iaf Glad

Fast det kanske inte alltid är så viktigt att man anger det så länge man har det i åtanke själv, alltså att man skriver choklad/silverchoklad hetl enkelt? För i såna fall äre ju ganska konstigt att Svenska Hamsterföreningen tar emot registrering av kullar- där folk reggar dem som choklad + silverchoklad. Då kanske shf skulle maila å säga.. nähä, det vet du inte än för du har inte kollat det genetiskt än.. ;) Förstår ni hur jag tänker? Annars finns det ju huuuur många som helst som är reggade som nåt de kanske inte är .. eller ja, man kanske borde regga alla som EV. kan bära på silver, som en silvervariant? Hmm, får kanske ta upp frågan på shf's forum eller söka lite gamla trådar…

_

Geishas
0

Man kan regga dem som svart, choklad osv tills motsatsen bevisats, under kommentarer när man reggar in dem kan man skriva att hamstern kan vara en silvervariant då ena föräldern är en silvervariant.

Lotta

Odette
0

#21 okej, tack för svaret! Nu vet jag inte om jag är helt trög, men om man reggar en kull där ena föräldern är en silvervariant- behöver man då ens skriva nåt i kommentar fältet öht? För man ser ju då om ena föräldern är det å kan tänka ut det själv att barnen ev. också kan va det.

Eller är det mer ett förtydligande så att säga?

Petitesser kanske. Men jag vill iaf fylla i mina stamtavlor korrekt..

_

Carjos
0

#16 Skulle också kunna vara så att den ena chokladen även är umb och därav ser lite mörkare ut Glad

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Odette
0

#23 fast jag som inte har någon umb .. mina choklad bäbisar skiljde sig nyansmässigt.. Men då har det alltså Ingenting att göra med om dom är silverchoklad eller ej, utan bara olika nyanser av just Choklad. Vad ögat ser alltså.

Så om man ska veta hundra om en svart eller choklad (exempelvis) är en silvervariant så bör man para med vanlig Normalfärgad som jag förstått det.

_

Carjos
0

Nej det har inget med silver att göra, de kan skilja nyansmässigt iaf. och även hårlaget spelar roll.

Ja precis för att vara säker på om det är en silverchoklad/svart (i heterozygot form då) så är det testparning som gäller med en icke silvervariant.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Odette
0

#23 okidoki, i think i got it Flört

_