Hanens ålder - er åsikt
Hur gammal tycker ni hanen ska vara för att paras? ( Dvärghamster )

Jag vet inte själv, men om någon svarar så skriv gärna på robbe också, på ett ställe har jag sätt att den skulle vara 8 månader, och på ett annat ställe 3 månader…
// Dodat :)
Hanen kan paras från att den är ca 3-4 månader. Men det är inte säkert att han vet hur man ska göra i så tidig ålder.
Har inte du uppfödning? Då borde du väl veta såna här basic-saker.
// Sofia

Det här måste väl ändå vara den sjunde eller åttonde tråden med samma fråga.
Vad var det för fel på svaren du fick i de trådarna? Vill du ha svar från fler personer, putta då upp en tråd istället för att skriva en ny om samma sak.
Bara ett tips.
Jag hittar inte de andra trådarna.
Jag ville ha vad NI TYCKER. " Hanens ålder - ER ÅSIKT " Er åsik bad jag om,
har sett flera såna här trådar.
Men min Neo blev pappa när han var 2 månader. han visste hur han skulle göra.

2 månader bara?? då är man ju fortfarande bara barnet ju..när blir en hamsterhane könsmogen?

#6 En hamster kan ju bli könsmogen vid 4 veckors ålder. Det är ju därför man delar honorna och hanarna då.
#6 Hamstrar tänker inte i samma banor som vi.
Dom blir ju egentligen "vuxna" när de är 4 veckor.
Jag tycker inte åldern på hanen spelar någon roll, sålänge han är könsmogen och vet hur man gör.
#8 Jag håller med dig!

men dom har ju inte växt färdigt ändå..visst en 13 årig pojke blir ju med könsmogen då men kanske inte vuxen eller "avels mogen" aja..
Egentligen skulle det inte vara dumt att vänta även på en hane så han hinner växa på sig, det är ju lite så med honor oxå, det kan vara bra ibland att låta både hona och hane växa på sig så man ser hur de utvecklas, ser man det ur avelssynpunkt så kan det vara bra att vänta ut en hane för att se om olika defekter dyker upp, likaså med honor egentligen.
En grej med rek på honans ålder på 5-8 mån, många tar redan vid 5 mån ålder, inget fel egentligen, men det är ju aldrig fel att vänta just för att se om det dyker upp ngt.
Sry nu pratatde jag guldhamster….ops !
Men att säga att en hamster är "vuxen " innan 5 mån ålder är lite fel tycker jag, de är ju juniorer upp till 5 mån tex.
#11 De har inget fel på avelsfunktionen innan 5 månader.
#12 ibland kan vissa saker dröja innan de uppkommer. Så som svansknyck tex. Har en hona här hemma som jag inte märkte det på förrän hon var 6-7 månader. De växer ju fortfarande när de är 5 månader.
// Sofia
#12 Läs mitt inlägg på en mening ordentligt.
Jag skrev inget om att det inte uppkommer sjukdomar innan, right? Jag skrev att de inte har något fel på avelsfunktionen innan.
#12 precis som roxxie å be-bopz säger så kan det ju va bra att vänta även med hanen så har man iaf en möjlighet att avgöra om han är bra i avel öht.
Förstår inte varför alla ska ha så bråttom, eller jo det förstår jag - man är ju längten å otålig ;D men i långa loppet så, vänta gärna en extra månad oavsett art, oavsett kön. Det skadar absolut inte- Har jag någon defekt på mina djur vill jag gärna veta det innan jag tar kull på dem….
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#15 Svansknyck är på guldar.
Vad kan det finnas för sjukdomar som upptäcks senare på dvärgar då?
#16 sätt ihop dem när du tycker de har en lämplig ålder du. du får avgöra själv va du tycker är lämpligt, är inte insatt i dvärgar det vet du.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#16 Dvärghamstrar kan också få svansknyck.
Dvärgar kan få diabetes bla, det kan vara mycket bra att kolla innan man börjar att avla.
Man kan använda en hane innan 5 mån ålder, men egentligen vore det inte dumt att vänta in dem oxå tills de var minst 5 mån oxå, men ännu bättre kanske att vänta och se om det blir några defekter, det var bara en fundering.
Ta en hane tex som är över året och inte har uppvisat ngt än, jättebra juh ! 
#19 håller med, har man för bråttom kan man få otrevliga bakslag å tillslut kanske man har en linje med något helt oönskat, som man inte kan avla vidare på.. händer en sån sak så vill då Jag veta att jag gjort allt för att försöka undvika det- exempelvis en så enkel sak som att inte sätta ungar efter dom så fort det är "tillåtet"- Det drabbar bara en själv i slutändan.
_

de flersa djur kan få svansknyck. Det är inte releterad till en speciell ras eller art.
Har själv fått det i en kull jag hade av gerbiler. Det var inte roligt lägga ner den linjen helt. Även då inte föräldrarna till synes hade det så bar dom det ändå.
varför då inte vänta så länge så att man precis hinner ta en eller två kullar? då är man ju nästan helt säker.
Mvh
Mig
#22 Jag hade inte kunnat vänta.
Beror lite på vilken art det är tycker jag, men väntar man ett tag med att para hanen kan man ju utesluta olika sjukdomar som kan uppkomma, och på så vis avla på friska djur.
Förutom diabetes kan ju Fatty eye dyka upp, beroende på art. Har för mig att just vintervita varit utsatta för fatty eye.
Fatty eye finns på både campbells och vintervita, likaså diabetes, nu minns inte jag rikitgt alls som sagts men är lite osäker på om diabetesen är lite utbredd på vintervita.
Fy vad trist att de båda sjukdomarna skall drabba båda arterna.
Är diabetes lika vanligt hos båda arterna?
Den är nog inte lika vanlig på vintervita, tror jag alltså.