Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 8522 ggr
Zannnna
0

Luktar hamstrar?

Hej! Jag funderar på att skaffa en hamster och undrar om de luktar lika mycket, mindre eller mer än vad möss gör?

Zvintos
0

Har inte möss, så det kan jag inte jämföra med.
Däremot vet jag att hamstrarna i sig knappt luktar något.
Sandskålarna kan lukta om man inte rengör tillräckligt ofta.
Men sköter man bara det tycker inte jag att det luktar något. =)

Annisch
0

Hamstern luktar nästan inget, bara hamster ;3

Men som ovan sa: Sandbaden kan ju lukta lite. Man får byta sanden och rengöra ofta. Annars tycker int jag heller det luktar nått. ;)

Charlie2006
1

Dom luktar inget i jämförelse vad möss gör. Den ända lukten jag känner ifrån mina djur kommer just från musen och inget från hamstrarna (har 5 hamstrar och 1 mus) Flört.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

AnnaCDSG
0

Jag vet inte hur mycket möss luktar, men mina hamstrar (hanar allihop) luktar så gott som ingenting. Det är bara kisset som luktar men har man en sandlåda som dom kissar i så är det ju lätt att ta bort kisset varje dag.

Vissa honor luktar lite speciellt när dom brunstar var fjärde dag (har jag läst nånstans), men jag har aldrig haft en hona själv så jag vet inte hur mycket lukt det blir.

EternalWinter
0

Hamstrar luktar ingeting jämfört med möss! som med många andra djur gäller de bara att hålla rent i buren och sanbadet =)

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

EternalWinter
0

Oj, sa samma sak som #3 :P

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

[GeeGee]
0

Hanar luktar i alla fall ingenting. Som de andra sa så är det enda som luktar deras urin. En smart idé är att ha en toalett med "lock" på, alltså inte helt öppen, för då stannar mycket av lukten kvar där. Vill man sedan inte att det ska lukta något alls så får man städa toan ofta. Inte mer med det.

Men det är ju inte så att det luktar urin om man kommer in i det rummet som hamstern är i, det är mer om man sitter hukad över buren och toan.

Royalz
0

Mina guldhamstrar luktar inget, men därimot min kines och mina roborovski luktar inget vidare. Svårt att förklara men jag luktar gärna inte på dom.

[MissDiss]
0

Möss är nog den gnagaren som luktar mest skulle jag gissa på. Har ca. 20 hamstrar och har haft 3 möss, och hamstrarna är liksom ingenting emot mössen. Mushonorna luktar i och för sig inget, men guldhamster honorn brunstar ju, och har man flera honor som brunstar samtidigt är det en ganska äcklig lukt. Haha. Dock inte värre än möss. Så vill du ha en så gått som helt doftfri hamster så satsa på en hane.

Och som de ovan sagt, städa toan ofta så slipper du den lilla  lukten som kan märkas. Flört

[iurochskur]
0

Robbar luktar har jag märkt.

Charlie2006
0

Mina/min robb tjejer luktar inget alls, men hanarna har en popcorn lukt som inte jag tycker om.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[iurochskur]
0

#11 Jag har mina två robbar i par och det luktar järnaktigt och lite äckligt. Luktar ju inte speciellt gott.

Charlie2006
0

#12 Konstigt inga av mina honor jag har/haft har luktat bara hanarna jag haft.

Min hemsida

//Frida

[iurochskur]
0

#13 Det är en hane och hona. Kan vara hanen som luktar.

Royalz
0

Det är mina 2 roborovski honor som luktar illa.

[iurochskur]
0

#15 Håller med dig om att lukten är svår att beskriva, men obehagligt doftar dom…hihi.

Mina vintervita däremot luktar gott.

Zannnna
0

Okej, vad bra, då blir det kanske en guldhamstershane så småningom=). Jag har några frågor till här. Väljer de att kissa i sandlådan själva eller är det något man måste lära dem? Och brukar de ofta kissa/bajsa i handen? och går det att få dem rumsrena?

Cindy S
0

#0 Jag använde toa-lätt som Bottenmaterial och nu remiss (båda är papperspellets grejer) och de luktar mer än själva hamsterna (remiss mer än toa-lätt) och torrfodret luktar också. Bajs och kiss och hamster luktar nästan ingenting i jämförelse, av vad jag märkt. Så så länge du inte tycker vanlig gnagarblanding luktar för starkt kommer nog du inte tycka att hamstrar luktar för starkt.

Jag hade två hanmöss för ett bar tag sen (har honguldhamster nu) och de luktade mycket mer, av vad jag kommer ihåg. Men det kan ha att göra med att de levde i spån(som man igentligen bara ska ha till hästar, ej gnagare tror jag) och jag var ung och därmed slarvig med burstädningen, så det kan delvis vara därför mössen luktar mer.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Zannnna
0

Jag hade fyra hanmöss för inte så länge sedan och de luktade fruktansvärt, så fort jag gjorde rent i buren så spred de sin lukt på allt. Nu har jag bara fyra mushonor och de luktar, men det är inte så farligt som innan. Så om hamstern eller materialet luktar lite gör det inget så länge det håller sig på en låg nivå.

Odette
0

Hamstrar luktar Mindre än möss enligt mig! en hamster luktar inte i sig- bara kisset som kan lukta (och ev. honor under brunst men det är lindrigt motför möss..) har man en toalett till hamstern är det lätt städat som tusan å det uppstår aldrig någon riktig doft.
Möss tycker jag luktar otrevligt, både djuren i sig å buren.. trist men sant. Annars hade jag lugnt avlat på möss bara för dom är så jäkla snygga!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Mexxie
0

Vintervita luktar jättegott!
Jag brukar ta upp Puff och bara sätta näsan på honom och sniffa, haha. Han luktar popcorn, jättegott faktiskt :3

Odette
0

#21 haha, å råttornas doft älskar jag också.. en del råtthonor har en tendens att lukta väldigt sött. Jag hade en super fin siamese hona som doftade .. svagt parfym faktiskt. Hon sniffade jag på heeela tiden haha.
Men jag älskar rått-doft oavsett om det är en hormonell hane jag luktar på eller en sötare-doftande hona.. brukar kila över till en kompis här i stan som har ett helt gäng med råttor… bara för att sniffa. Saknar deras doft :/

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_