Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 4110 ggr
[TeamGuldhamster]
0

Hamstervadd?

Hej!

Jag undrar om någon vet,är det farligt med hamstervadd?

Jag är inne på min sjätte hamster tror jag och INGEN av mina hamstrar har dött av hamstervadd.

Men vad har du för åsikt?

Kom gärna med svar!!

Annisch
0

De ska inte ha vadd.

Det kan fastna kring benen och stoppa blodet, sedan kan väl hamstern stoppa det i kindpåsarna?.. :/

rätta om jag har fel.

En kompis till mig hade en dvärghamster (hon gav både bomull och vadd till henne) som helt plötsligt började halta och fick ett uppsvullet ben, kort därefter dog hon.. :/ Hon ignorerade mig när jag sagt till henne att det var farligt, och jag tkte det var för synd att lilltjejen dog, förmodligen pga det.

Vet inte om dvärgar är mer känsliga än guldar mott vadd/bomull.(?)

[TeamGuldhamster]
0

#1Jag vet inte men jag har haft 3 dvärgar och två guldisar med Miloe som jag har nu och ingen har dött av det.Men jag kanske ska sluta med vadd men vad kan man ha istället som hamstern kan bygga bo utav?Snälla svara för jag vill veta om det är farligt!

Cindy S
0

Många har berättat att det är farligt och jag har valt att tro dem, eftersom många har själva haft dålig erfarenheter med strypta hamstrar, brytna ben och hamstrar som kvävts på det. De har istället rekommenderat toapapper, som dessutom är billigare.

Better safe than sorry.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[NinniVivvi]
0

#2 Man kan riva hushållspapper. Glad

Annisch
1

Ja vanligt toapapper/hushållspapper är ju jättebra, klart billigare också :)

[TeamGuldhamster]
0

#3#,#4 & #5 Jag ska testa med toapapper då…=)

TildaH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis som andra skrivit, varför chansa då det är "bevisat" att flera hamstrar dött från skador av vadden.

Här sover Caine i sitt mysiga toapapps boSkrattande Vi byter allt bo 1gång/vecka

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Mexxie
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Riv toapapper - mina älskar det!
Såhär kan de göra med papper :)

Anfa
0

Använder också papper, då jag har hört här att det är farligt. Brukar även använda… det kanske låter lite konstigt, men om mamma klipper pappas hår, så brukar min hamster använda det och boa med x) Haha, han älskar det Glad

Mexxie
0

#9 Haha, gillar dom det? :D

Jag har hört att man kan bädda med hundhår också, det ska jag testa :D

Annisch
0

Har också hört det här med ex. hundhår, men har inte vågat testa det på mina.

Är det säkert att det går, och att de inte får i sig någonting "dåligt" från det?

Charlie2006
0

Jag använder toapapper och när jag borstar min långhåriga katt så brukar hamstrarna få det att boa med och dom älskar det Glad.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[TeamGuldhamster]
0

Jag har bytt till toapappaer nu=)

Superstars
0

Absolut inget vadd. Säger som TeamGuldh byt till toapapper.Glad

Annisch
0

#12 : okej, och det funkar bra? :) Inga risker med det? ;')

Cindy S
0

#15 Kanske hellre använda så ofärgat som möjligt? Fast de vita papprerna är väl färgade också.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annisch
0

#16 Jag tänkte mer på katthåren/hundhår, om det finns någr risker med det ;) ?

Finns det ens färgat toalettpapper(helfärgat)? Eller du kanske menar tidningpapper och det är väl färgat.. Mina får inte det så ofta dock ;)

Cindy S
0

#17 Aha.

Med färgade menade jag de som inte är vita, som har mönster och sånt. Finns nog helfärgat också. De som har pengamönster kanske, hehe.

Jessica Jones (2015-)

Annisch
0

#18 okej då förstår jag. Mina får bara vitt toalett/hushållspapper iaf. ;)

Vet du nånting om hundpäls, är det OK att ge utan att behöva oroa sig för något? x')

Zvintos
0

#19: Hundpäls har jag för mig ska vara OK.
Vet att det funnits en diskussion om det tidigare, men kommer inte ihåg om det var här eller på SHFs forum.
Testade förut att ge kaninpäls till en hona, men hon var inte särskilt intresserad utav det.

TildaH
0

Våra hundars päls skulle jag då inte våga, är jätte långt o starkt, dvs. samma risker som med vadden. Men en hund som bara har vanlig ull kanske fungerar bra..?

Gällande toapapp så använder vi svanen märkt, borde ju vara braTungan ute

--------------

Zvintos
0

#21: Ja, det beror nog lite på längden på pälsen.
En långhårig kanske det inte är så smart att ge ifrån.
Men kortare päls torde inte vara någon fara.

91Marran
0

hår borde väll vara en liten smittorisk? kanske inte stor men den borde ju finnas.

Mvh
Mig

Annisch
0

#20, #21, #22 Okej, mja asså min hund är ju en japansk spets, dvs rätt lång päls.. Men man kanske skulle kunna testa "underullen", då den inte alls är lite lång och tjocka strån från henne. Tror jag ska testa nångång senare, och se vad de tycker :) Men inget jag kmr ge lixom hela tiden iallfall.. tack för hjälpen :)

#23 Jo alltså så tänkte ju jag också.. Att hamstern samlar det i munnen/kinderna och att det händer något sånt.

Ska testa iallfall en gång med "ullen", hehe, tack för hjälpen :)

Cindy S
0

Tvätta håret innan det ges till hamstern. Kan ju knappast skada.

Jessica Jones (2015-)

Annisch
0

#25 Japp, ska göra det :)

TildaH
0

#24 Jag tvivlar att de är någon fara med spets ull, den är ju himla mjuk.

---------
Att jag inte tänkte på att plocka lite hår av renarna, deras päls är ihålig o går sönder direkt man drar, men de luktar ju iofs…Obestämd

--------------

Annisch
0

#27 Jo den är ju det.., ;)