Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1180 ggr
Akima
0

Dvärghamster uppfödare!

Hejhej!

Jag söker just nu dvärhamster uppfödare nere i Skåne som har just av hårlaget rex?

Har sökt på internet som en "idiot" och inte hittat något =S!!

Tacksam för snabbt svar =)

Mexxie
0

Kan vara för att det inte finns några dvärghamstrar i rex-sort. Det finns bara på guldhamstrar.

Akima
0

Jasså?

Konstigt att Svenska Hamsterföreningen drar upp det som hårlag hos dvärghamstrar? 

Vet du någon som har Wavy då?

[iurochskur]
0

Det finns denna variant, men inte i Sverige vad jag vet. Maila SHF och fråga om det så får du allra säkrast ett bra svar.

Mexxie
0

Wavy?

Har jag inte heller hört talas om. Vart hittar du det?

Mexxie
0

Jaså!!!
Du menar Campbells!
Haha jag kan inget om campbells tyvärr. Jag avlar på vintervita.

Akima
0

Tack för svar =) Hoppas på fler!!

Jag gillar att ha djur med lite unika hårlag, speciellt rex och teddy ligger mig varmt om hjärtat!

Har själv just en långhårig guldhamster och har nu snöat in på dvärghamstrar(igen!). Därav letar jag efter lite unika hårlag hos dem =)

Men är det någon stor skillnad på campbells och vintervita?

[iurochskur]
0

#6 Min egna åsikt:

Vintervita är lättare att få tama då dom inte är så revirhävdande som campbells och dom skriker hellre än bits. Blir snabbt handtama.

Campbells är riktigt fina med många färgvarianter. Mera revirhävdande än vintervita och dom campbells jag stött på har gärna bitit när man ska plocka upp dom. Det finns dock undantag. Kräver mera tid att få handtama än vintervit.

Detta är enbart min erfarenhet och åsikt kring dessa två arter.

Minitassen
0

Håller med #7..

Carjos
0

Rex kan vara svårt att få tag i och de brukar inte vara speciellt fina på campbells tyvärr väldig tunnpälsade. Se malätna ut. Så det är väl ingen som direkt fortsatt att avla på dem.

Wavy är mest vågiga som små, pälsen raknar med ålder och ser sedan bara lite längre ut än på en vanlig kh(iaf de som jag haft). Om det finns i Sverige numera vet jag tyvärr inte men lyssna hos dem som föder upp.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Akima
0

Joo att vintervita är lugnare det har jag märkt =) Om dom kommer från bra ställen!

Har två st som inte riktigt verkar så jättebra. Bråkar med allt och alla även mig…Så dom åker tillbaka till säljare och sen handlas det aldrig mer hos den!

Okeej då förstår jag. Då kanske det är bättre att skita i hårlag hos dvärghamstrar?

Har ju ändå en långhårig guldis och han är det underbaraste som finns <3

Tack iaf för alla svar =) Ni har hjälpt mig jättemycket!

Geishas
0

Idag finns det inga registrerade rex eller wavy i Sverige och vad jag vet så finns det inga planer idag på import av dessa varianter heller.

Tycker dock att cmapbells har ett felaktigt rykte att bitas, ja om man stoppar ner fingrarna i boet så bits dem många gånger medans jag inte anser att de är mer bitiga än några andra hamstrar i övrigt förutom vissa individer då.

Lotta