Nya rekommendationer
Det har kommit på förslag en ny rekommendation från SHF att man inte ska fota hamsterbebisar innan de har öppnat ögonen.
I och med att man ser massa bilder härinne på bebisar långt innan dess så är jag lite nyfiken på vad ni tycker om rekommendationen?
Jag har ju själv fotat bebisar innan dess, men brukar hålla mig till två bilder innan för att kunna börja gissa färger. Men vet att många tar bilder dag för dag från början.
Undrar lite vad ni tycker och om det är en rekommendation ni kommer att följa? Lite intressant tycker jag.
Tycker att det är fel.
Kan man inte få bestämma själv om man ska få ta bilder på sina ungar eller ej?
Nej, det tycker jag inte.
Sa de varför?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Jag tycker ändå det är en ganska bra rekommendation, för tror det strässar mamma hamster av att man fotar bebisarna varje dag. Men sen är det ju upp till var och en hur man vill göra
.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

Finns att läsa inne på SHF, vill inte citera fel. Bättre att gå in och läsa själv.
Men anledningen var väl i huvudsak att de märkt att kullarna minskat ifall man varit där och stört för mycket. Vilket ju är helt logiskt egentligen. Honan behöver ju vara ifred så mycket som möjligt. Och att det kunde skada ögonen eventuellt.
Jag har endast fotat som #1 säger, fast runt 3 bilder har jag hållt mig till. Det är från och med dag 2-3 jag har tagit kort vad jag minns.. Tycker det låter lite löjligt med innan de öppnat ögonen, men kanske att dem skulle kunna rekomendera en viss ålder. :) Som t.ex 5 dagar eller liknande. :)
Men bestämmer dem sig för det så kommer jag följa rekomendationen.
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

#5 De har ju rekommenderat en ålder, efter de har öppnat ögonen. Så runt 14 dagar blir det väl då.
#6 Ja.. men det känns endå lite väl sent, tror folk bara kommer pilla mer, eftersom att tar man ett snabbt kort, kan man sedan lämna buren och titta på kortet på det man är så nyfiken på. Men om man inte får ta kort så kommer man säkert häcka över buren bara för att man ska hinna med att se allting.. Så jag tror det finns både positiva och negativa saker ang. detta. Men om det påverkar hälsan hos dem små så är det ju klart man följer rekomendationen. :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Sedan så när de är nyfödda så förstår inte jag vad det är att se öht? ;)
Visst att man kan vara nyfiken på antalet, men så tidigt kan man ju inte se varken färg eller typ tex.
Och det blir ju de färger det blir, oavsett om man fotar endast några dagar gamla eller väntar tills de kryper ur boet ;)
Tycker det verkar vettigt, när de är alldeles nakna, grisrosa och blinda verkar det bara onödigt att vara framme med kameran och störa mamman. Speciellt om man tar åtskilliga bilder med blixt, någon enstaka bild (utan blixt) kan väl däremot vara okej. Mest som minne av de smås uppväxt. (För själv tror jag inte andra är intresserade av att se 10 bilder på en hög nakna humlesmå bebisar som ser ut precis som alla andra i den åldern.) Men ja, man får väl avgöra lite själv.
Men som sagt har inget emot den nya rekommendationen tycker den verkar bra.
Jag tycker det är en ganska bra rekomendation, nu har jag inte fött upp några hamstrar, men förmodligen kollar man ju lite innan de öppnat ögonen för o ta bort eventuella döda ungar osv. Men som vissa skrivit är det ju inte så mkt att se, nakna små pinkisar är ju inte jätte söta om man säger så. Men förmodligen vill SHF att man inte ska ta kort med blixt framförallt och inte hålla på att fotta massa då man kanske stressar upp mamman osv.
Kommer följa denna tråd med stort intresse 
Tycker att ni verkar ha förstått tanken bakom de nya rekommendationerna 
Jag förstår tanken bakom detta. Men jag kommer om det är oki att fota dag 8-9 då jag kollar könen på dom små.
Tycker även jag att det är onödigt att ta en massa bilder i början. Visst en eller två bilder utan blixt kanske efter ~3 dagar är okej men sedan kan man nog gott vänta tills ögonen börjar öppna sig.
// Pabblo
Säger som #12.
Jag kommer kolla kön ikväll antagligen, de är nu 8 dagar idag, fotar gör jag senare då jag ser dem varje dag och kan ändå se antal och färg, det räcker för mig att skriva på tex ett forum vad det är, bilder kan ni få se sen när de börjar bli nåt att se.
Som uppfödare väljer man om man vill följa rek eller inte, jag anser att en seriös uppfödare följer en förenings rek till fullo 

#15 jag håller med dig om man har registrerat ett uppfödarnamn så borde man veta vad den föreningen står för och borde hålla med föreningens tänk och tycke för mig som regad uppf är det en självklarhet att följa föreningens rek.
Lite både och, jag förstår till fullo varför man rekommenderar att inte fota de första dagarna. Men samtidigt så tycker jag att det borde vara okej att ta två,tre bilder i samband med att man kollar könen. Men jag kommer då att följa alla rekomendationer som blir, man kan ju fota i minnet hihi
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag tycker att man kan fota då kullen är ca 3 dagar utan blixt om man inte stressar mamman. Det måste ju vara upp till var och en och om man vet med sig att man inte stressar mamman.
Egentligen är det ju ganska fåfängt och egoistiskt att fota dem öht, nu när man tänker efter.. det är ju bara för ens egna nyfikenhets skull man gör det. Så egentligen skulle man lugnt kunna hålla sig till de att de är ca 2 veckor. Blir kanske bara mer spännande då ;)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag tycker nog att det e en väldigt fånig regel om den nu kommer till verket.
Man kan ju pilla bland ungarna och stressa mamman utan att ta kort lika väl som man kan ta kort utan att stressa dem. Förstår inte alls vitsen. Visst att det inte är så mkt att se men då man har sin första kull så vill man se och dokumentera allt - utan att för den delen störa mamma hamster.
Nej, då kan man istället införa pill-förbud för ungar upp till en viss ålder. För får man pilla men inte fota? Det är inte begripligt riktigt. Eller är det pill-förbud idag på små bebisar? har inte riktigt stenkoll på det där.
Men jag tycker att det hela är hel knasigt. "Förbud" att inte fota en viss typ av djur - finns det någon art som det finns rekomendationer att inte fota bebisarna? Vad har det gett för resultat i sådana fall?
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
#19 Jag har i alla fall mina djur för min skull. Vems skull har du dina djur för menar du? :P
// Emmily
#20 Har du ens läst de rek som står på vårat eget forum ? Sen är det ingen regel, det är en rekommendation som vi räknar med att man följer som uppfödare och medlem hos oss, våran rek gäller redan.
#20#21 rekomendationen har ju att göra med att försöka förhindra just det här med pillandet, att inte uppmuntra till att fota och visa upp på forum innan en viss ålder etc. Tänk på att det inte är alla som kan avgöra om mamman blir stressad eller inte, det är ju för djurens skull å inget annat, visst att det kan kännas lite löjligt. Men jag tror att det kan vara bra på det långsiktiga sättet- mycket för dem som kanske inte har så mycket erfarenhet och inte är så bra på att iaktta och se om mamman Blir stressad. Många tänker kanske "ja men det verkar ju som att alla fotar sina barn när dom är så här små, då kan det ju inte göra nåt".
Det är ju en riktlinje, även om det låter lite töntigt, så kan det ju vara bra att sätta upp såna här små visare i en förening, att man hellre uppmuntrar till att visa respekt och ta det säkra före det osäkra :) en del hamstermammor kanske inte alls verkar stressade eller bry sig överhuvudtaget, men det vet man kanske inte alltid. Sen kan man ju undra om bäbisarnas ögon verkligen skulle kunna ta skada av t.ex. en blixt- innan dom öppnat ögonen, det har jag ingen aning om.. men tycker det låter intressant och helt klart "ifrågasättande." Men som sagt, jag är glad ändå att SHF tar upp såna här "smågrejer". För det ligger ju något bakom varje rekomendation eller hur :)
Å ja- jag har djuren för min egen skull, vilket också innebär att jag uppskattar allt som har med deras välbefinnande och fortsatta levnad att göra- därmed är jag bara glad om den förening man är medlem i tar sitt ansvar och kollar upp/går igenom sånt som man själv inte är så insatt i och sätter upp riktpinnar för både erfarna och mer oerfarna uppfödare. Just en sån här grej är ju helt klart ifrågasättings-bar, men man kanske måste tänka snäppet längre än sina egna nyfikna fingrar :-D
_

Tycker det är en bra rekommendation, men vill faktiskt inte störa! MEN i samband med att man kollar könen, tycker jag att man kan ta 1-2 bilder utan blixt… Som "minne" typ ^^
Inte riktat till någon:
Som uppfödare vill jag kika igenom så att det inte ligger en död bebis efter förlossningen och även antalet för att veta hur många som "trillar" bort vartefter. Det är viktigt anser jag att man är där och kikar till så man har allt dokumenterat.
Föreningen ville väl veta antal födda och antal överlevande i kullarna? Hur ska det gå till om jag som uppfödare inte kan kolla till kullen innan dom blivit 8-12 dagar?
Detta är själva pillandet jag skriver om.
Och jag är inte oseriös för att jag vill fortsätta kolla till mina kullar lite extra. Fotandet kan jag låta bli tills dom ska könskollas. Håller med om att det bör ske utan blixt.
Självklart tycker jag man ska kolla hur många de är på ett ungefär, så man kan hålla reda på hur många som ev trillar bort osv. Dessutom kan det ju vara bra att om en unge har trillat bort och mamman inte gjort något med denna, vill man ju kanske gärna ta bort den ungen istället för att det ska ligga där i 12 dagar om man inte ska få kika på ungarna. Så de där med att ej får kika kan man ju inte ha som en rekomendation tkr jag. Märker man att mamman stressar upp då får man kika med längre mellanrum kanske, verkar alla friska o krya så kan man ju vänta 1-3 dagar med att kolla igen.
**Kopierat direkt från SHF's forum:
Några rek som vi vill tillföra är:
* Inte fota innan ungarna har öppnat ögonen
* Inte pilla och röra i boet innan man kan kolla kön
* Låta honan vara ifred så mycket som möjligt**
Ingenstans står det väl ändå att man inte får kolla till kullen?
De flesta honor städar undan eventuellt döda ungar mm.
Alla gör det dock inte och då finns det risk för att en unge ligger och ruttnar i boet, självfallet är det inte direkt hälsosamt för övriga ungar och där behöver man ta bort denna.
Det som menats är allt detta fotande i tid och otid.
Många (säger inte alla nu) tar upp ungarna i handen och fotar dem gärna där, detta innan de ens hunnit bli några dagar gamla, hur hälsosamt är det? Många fotar sina ungar varje dag och plötsligt är mer än halva kullen borta och då kan man ju undra varför det blivit så. Visst kan det vara att honan skulle ha städat undan ungarna ändå eller att de skulle dö undan för undan men jag tror ju inte att det blir bättre av att mamman och ungar störs gång på gång under de första dygnen.
Lotta

hej alla
som jag skrev innan så jag som reggad uppf
i en förening så följer jag deras rekomendtationer annars tycker jag att man kanske ska tänka på om man ska va reggad uppf i just den förening.
Sen är det så att en hona som får sin första kull är stressad en helt ny sitution och den har pågått länge i 16 dygn sen helt plötsligt ska man trycka ut masa ungar som man sen inte vill lämna och då kommer den människan som hamstern litar på och ska ta bort henne från ungarna, honorna flyttar sig inte från ungarna om man inte stör dem eller om dom vill gå och äta en normal hona gör detta på natten och dem kort vi ser idag är mitt på ljusa dagen.
så att om man kanske vill kolla till kullen så kanske det räcker en snabbis och kolla i boet utan att peta och fota om man petar så är det om det ligger en döing där annars så kan man ju låta bli.
man behöver liksom inte ens peta vid 8-9 dagar för att kolla kön utan det är så nämligen att man ser det restan av hamsterns liv endå om ni inte visste det mån då vet ni.
// Per Lundin
Opossums Hamster och GerbilUppfödning
#28: Det är väl klart man vill kolla kön så man vet vad man har att sälja. Menar du att man ska gå på måfå?
Till alla: Kan svara för min hamsterhona och henns tider/dygnsrytm och hon är vaken på dagarna oftast en stund och sover sedan till tidigt på morgonen. Hon kommer alltid fram och vill att man ska prata med henne. Men min hona är också extremt sällskapssjuk. jag har inte tagit upp henne under dräktigheten och inte nu efter att ungarna kom. Detta för störa så lite som möjligt.
För att sammanfatta: Man känner sin hamster bäst själv förhoppningsvis och alla hamstrar är som vi människor levande individer och även helt olika.
Dock har jag inte fotat med blixt och då talar jag för mig. Kan hålla med om att det är rent dumdristigt att fota med blixt och peta på bebisarna när dom är så små och ta upp dom. Jag har absolut inte rört hamsterbebisarna och kommer inte göra det förrän dom är stora nog att gå ut och äta själva.
Detta ämne är ett hett ämne att diskutera för många och debatten kan fortsätta i oändlighet. Men det var i alla fall min åsikt i det hela…
Ha en bra dag iaf alla=)
#27 ah, bra att man fick läsa dem! Jag kommer att följa detta oavsett om det blir "av eller inte". Jag tycker det är en bra vägledning :) Jag kommer att titta i boet efter ev. döda ungar och enbart ta i dem när det är dags att kolla kön. Sen får de vara tills de att de öppnat ögonen.
_
Alla de nya rek finns på vårt forum, de som Lotta nämnde är inte det enda, läs gärna dem alla.
Sen måste jag förtydliga, detta är rekommendationer som redan gäller, det är alltså inte en fråga om de kommer att gälla eller inte, de finns där redan nu 
Dessa rek är ngt som guldhamstersektionen tog upp på ett möte.
Ja rekomendationerna beslutades det om på sensate guldhamstersektionsmötet.
De gäller alltså sedan de plublicerades på forumet.
Lotta
#27 Jag hade ingen koll alls på de rek. som ni vill tillföra mer än det som skrevs här i tråden. Var lite för trött igår kväll för att orka kolla upp det.
Självklart så har jag koll på rekomendationerna som gäller idag. Det jag reagerade på var att det var fånigt att man inte skulle få fota dem men pilla bäst man vill, men om man även skulle införa "pillförbud" så verkar det mer rimligt i mina öron också =) Men att få pilla utan o fota förstod jag inte alls.
// Emmily
Alla är välkomna att läsa dessa rek på vårt eget forum :
http://hamsterforeningen.se/shfsforum/index.php
Finns att läsa under guldhamster och sen guldhamstersektionen.
#33 Det är lätt att missa ibland, men bättre att läsa direkt från källan 

Har läst på SHFs forum och måste säga att alla defekter som tydligen ökat under 2009 inte bara kan bero på inavel, som jag tycker de vill få alla att tro. Inavel i sig ger inga defekter men det dubblar ju allt både negativt och positivt. Så bär föräldrarna defekter så är sannolikheten att det visar sig fortare vid inavel än vid utavel där det kanske "smyger" med i generationer.
Som uppfödare (och det är man så fort man tar en kull) har man ansvar och då är det ju otroligt viktigt att följa upp sina avkommor och även avelsdjur (även om man säljer dem vidare). Detta har inget med om man inavlar eller inte utan gäller så fort du tar en kull och att man vet vad man gör och vad man skall titta efter.
Öppenhet är också väldigt viktigt. Får man inte reda på att det t ex utvecklas en knyck så kan man inte som uppfödare heller göra något åt det.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
#35: På den punkten är jag fullt benägen att hålla med.
Att inavel i sig inte orsakar defekter, utan enbart fortare visar det som finns i generna.
På kaninsidan vet jag att det inte är ovanligt att uppfödare använder sig utav planerad inavel för att få reda på ifall det lurar defekter i linjerna, och i sådana fall snabbt kan ta dessa ur avel istället för att det som du säger "smyger" med i generationer.
Men som med all avel är det ju viktigt att veta vad man gör.
Lika så att följa upp avkommor och öppenhet.
Man behöver inte skämmas och dölja ifall det dyker upp defekter, utan det är otroligt viktigt att man är öppen med det.
#35 #36 Men någonstans borde ju defekterna komma ifrån? Vilket jag tycker är ganska troligt kommer från inavel.
// Pabblo
#37: Tja, personligen tror jag nog att det kan vara en kombination av lite av varje:
Icke planerad inavel, dålig koll på linjerna, att det sen "mörkats" att defekter uppstått osv.
Så jag tror inte att det enbart beror på inavel.
Men självklart kan dålig/icke planerad inavel ställa till det, men det gäller även dålig/icke planerad utavel.
ibland stökar det ju till det rejält de gånger man tar in nya djur i en linjeavlad linje.. planerad avel är A och O. Och ärlighet.
Annars kommer ingen nånvart och vem tjänar på det i långa loppet- ingen.
_
Jag tvingades svälja min stolthet och fick kontakta flertalet köpare samt söka via denna sajt för att få tag i en speciell linje. Jag fick veta att många svansknyck och en bröstdefekt fanns i en linje hos mig. Tyvärr hörde ingen av sig mera än 1 person…
Så jag är ett levande exempel på hur viktigt det är att tala öppet om defekter och varför. Hoppades kunna informera så många av mina köpare som möjligt.
Bra att det finns rekomendationer och jag kommer följa dessa då jag vill vara delaktig i SHF.
#40: Jag har fått göra samma sak.
För mig är öppenhet viktigt, utan det går det ju inte att veta att det finns i linjerna och på så sätt få bukt med detta problem.
#40 du säger det så bra, just det där med att tvingas svälja sin stolthet och ta tag i det, är nog inte alla som klarar av det. Men får man in sånt i sina linjer så är ju enda chansen att "rädda och bevara" linjen- att hitta källan! Gör man det så kan man ju utesluta vissa djur till en viss gräns iaf, bara man vet vart det kommer ifrån.. man blir ju jätte besviken både som uppfödare och köpare när det dyker upp såna saker. Men fan så mycket bättre att man säger som det är än att det ska spridas som en löpeld..
Skulle jag köpa en hamster av någon, och sen få höra att det finns ex. svanskcyk i linjen- skulle jag först bli jätte arg (för mig själv givetvis), men sen skulle jag bli glad över informationen. Oerhört glad.
Utan sån information står man där som en idiot och inte har en aning, avlar jag då vidare på den hamstern som kanske har världens finaste temperament osv, å SEN får veta att det finns knyckar.. DEN hjärtesorgen alltså
Mycket bättre att man får veta sånt Innan man själv tar en kull, för nånstans måst eman ju sätta stopp för det.
(det jag skrev att jag skulle bli arg- måste bara förtydliga lite, jag skulle bli arg på moderjord som uppfunnit det öht!) inte på någon enskild person så klart
_
#42: Det där med att man blir besviken, kan jag hålla med om.
Jag känner mig fortfarande besviken av att ha fått reda på att det bakom en av mina ligger knyck bak i linjen.
Men det är inte mycket att göra åt mer än att ta ställning till det.
#43 ja, det är bara att ta ställning till det å inte ge upp, man får hjälpas åt så mycket som bara går. Ärlighet varar längst. Å de gånger man själv blir drabbad av defekter på sina djur, får man tänka att "oavsett, så älskar jag dem som individer ändå.." så man inte glömmer varför man har dem öht. För att dom är söta, fina, goa, charmiga, personliga å helt sadistiska ;D
_

Puttar denna i och med att SHF har satt denna rekommendationen till stor del pga att de har sett stora bortfall i kullar på tidigt stadium. Ungar som dör alltså.
Och det är ju fortfarande många bebis-bilder som är upplagda så antingen så har man missat detta eller så har man läst men beslutat sig för att göra på sitt eget sätt i allafall.
Och har man missat så kan man läsa iallafall och bilda sig sin egen uppfattning om hur man vill göra med sina bebisar.
Jag säger som några av er andra, man kan ju vänta lite med kameran de första dagarna, och sen går det ju att ta utan blixt även om bilden inte blir lika tydlig. =)
Den som väntar på nått gott!
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
#45 Bra Ullrika. Har med sett att det fortsätter att fotas trots rekomendationen. Trist att se att det faller bort bebisar för att man inte kan ta detta till sig.

#47 Man kan ju aldrig tvinga folk till att göra någonting. Men jag tror att många inte vet om att den nya rekommendationen finns och då är det ju svårt att bilda sig sin egen uppfattning.
Vill bara att så många som möjligt läser och funderar lite iallafall. Ifall det kan ha något samband.
Jag kanske kopierar det ngn annan har skrivit men ändå…
Min fundering är: När man ändå dagligen försiktigt måste kolla så att det inte är ngr döda ungar, då kan det väl inte skada att ta EN bild, alltså utan blixt. Men absolut inte peta bort boet eller flytta ungarna utan bara rakt uppifrån i luften.
Eller kan det oxå vara skadligt? I sådana fall, på vilket sätt? Kan liksom inte se skillnaden med att se med ögonen/genom linsen.
Däremot tvivlar jag att t ex min kamera skulle kunna fota en bild under de förhållandena som är ngt att ha, blir nog bara mörkt/suddigt, så i slutändan är det nog lika enkelt att vänta tills ungarna är "redo".
Men jag vet inte, det är bara min fundering, är ju bara van hundvalpar o dessa kan man fota "hur man vill".
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
P.s Kanske skulle förtydliga mig själv: Jag menade att jag sett att en del tar ut bebisarna ur boet i en box redan när dom är ca 4-6 dagar gamla och DET påverkar givetvis kull och mamma. Det är stor skillnad på att ta en bild utan blixt när ungarna ligger i boet om man nu väljer att fortsätta fota trots rekomendation. Men att dessutom plocka ut dom är totalt onödigt tycker jag.
#49 förstår vad du menar, men det handlar nog mer om det här att man överhuvudtaget är å stör, kolla runt på vilken hamster hemsida som helst,, jätte många har pinkis bilder upplagda på sin hemsida så inte konstigt att man tycker / tror att det är okej, trodde jag också när jag först började.. alla "uppfödare" HAR ju bilder på nyfödda barn osv. Hur ska man då veta att det kanske inte är så bra..
Man måste inse att en hona kan bli uppjagad av att man är där å kollar hela tiden, det är skillnad på att kika in efter döda barn nån gång.. å att peta undan papper å fota, ta upp dem i handen och fota, lägga dem på en handduk och fota etc.. Vart ska man dra gränsen egentligen? Att de rekommenderar just fotande först vid 2 veckors ålder har ju att göra med att vägleda- minska antalet bortfallna ungar och förhoppningsvis så blir folk mindre benägna att "visa upp" små barn som knappt fått pigment.
Hur ska man annars sätta en rekommendation, tänk såhär- det är en vägledning! Iom denna rekomendation hoppas jag att alla som överhuvudtaget har hamsterbarn åtminstone tänker efter :)
Lite allmänt till alla sådär, inte bara till dig mnt :)
Jag har funderat massor på det här.. förstår allas tankesätt, men jag förstår ändå inte riktigt "problemet." Detta är enbart positivt tycker jag!!
Könkoll- visst. Ta någon bild då om man måste. Sen titta till barnen så dom inte ligger å dör en efter en- men kolla inte på ett "sånt sätt" så det är Du som orsakar att dom dör en efter en. Sen är det fritt fram att presentera sig själv för barnen- när de väl kan se dig
det är mina tankar kring det hela :)
_
#51 Inte tar då jag illa vid mig. Jag bara frågar, är som sagt bara van hundvalpar, där tiken VILL att man är med vid valpning o det är en självklarhet att man kollar dem direkt för att upptäcka ev. defekter.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#52 pööpa 
_