Bitbeteende
Jag undrar lite över hur en hamster kan bita och varför.
Igår bet Electronica mig (liten flicka på ca 5 veckor). Hon satt där och jag tänkte försöka få henne att gå upp i handen (hon hade redan varit ute och lekt tidigare och hon var inte alls aggressiv då) men hon verkade inte ha lust, utan gick fram och bet mig. Det först betet var mer som en nafsing, men sen tog hon tag (ungefär som jag skulle bita i ett äpple eller främmande mat för att kolla konsistensen innan jag biter ner).
Det blev att litet sår, men hon verkade mer nyfiken än arg eller rädd. Jag tror hon bet eftersom att jag nyss ätit och kanske hade dressing på handen. Eller så kanske hon trodde mitt finger var mat och ville testa. Jag har försökt ta upp henne förut innan hon ville, men det enda hon gjorde då var att gå därifrån, eller snabbt accepterat att nu skulle hon upp, så jag tror verkligen inte det var av rädsla.
Vad tror ni? Har jag rätt?
Och vad för andra slags bitande finns det, annars än av rädsla, ilska(om det är mot andra hamstrar?) och nyfikenhet? Hur ser man skillnaden?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
En arg eller aggressiv hamster går mer som mot attack mot handen. Liksom kastar sig mot och hugger.
Biter dem för att smaka så är det oftast lite sniff och slick innan de biter.
Och så kan de ju bita/nafsa för att visa att de inte vill, tex bli fasthållna osv.
// Sofia
vi har en hona o tror det är dagen innan löp ganska så arg går till atack mot handen. Vi har gjort som så att hon går i en låda för att få springa lite i hamsterhagen o slippa bett, kel för hon i hagen.

en moster till mig hade en hamster och han var rent av ilsken..skulle lufta buren till en annan och attackerade mitt finger som va mot gallret. Gjort ont som fn och blödde floder!! Hemska hamster altså..undrar varför han va så..hennes son däremot hunde hantera den.
Ojj! :O Men då måste du luktat något tror jag.. Hon har aldrig, aldrig bitit mig eller min kille. Men det du säger om att hon först nafsade lite på dig, så gör hennes pappa när han blir irriterad när man väcker honom på morgonen, men han biter aldrig, han lixom bara "håller" i fingret. Kan väl vara som att den lilla naffsningen var en varning eller nått. Jamena, hamstrarna säger ju ifrån precis som oss människor. Nästa gång hon nafsar lite på dig, så blås lite på henne. :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Ja å iom att hon är så pass liten också, och är hanterad från början och haft en bra uppväxt, van vid människor och allt- så var det förmodligen god/spännande doft samt nyfikenhet. Barn testar gränser. Liksom; "vad händer om jag skulle bita lite hårdare.. hmm.. " å sen "oj, det där fick jag nog inte göra"
Det är nog bara att som Tinwe säger , tillrätta visa henne lite om hon skulle visa såna tendenser igen- blås lite på henne eller snärta till henne försiktigt på nosen. visa att Nej, det där är inget acceptabelt beteende.
Råttungar brukar ju ha en period när de kan testa konsistensen i fingrar hehe, de biter absolut inte hårt. Mer att de sätter dit tänderna och "känner efter" hur det känns.. Men det har alltid varit lätt att träna bort, jag brukar bli arg på dom om dom nafsar för hårt- trycker tillbaka fingret MOT dom, in i munnen! så får dom se själv hur trevligt det är med ett stort finger i käften ;-D
Så det är nog ingen fara, hon är en bäbis som inte vet bättre :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Ni har nog rätt, hon testade nog bara vad fingret var för något. Kan vara att hon inte tyckte att fingret hade något där att göra, men då hade hon nog huggit istället.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#6 Precis :) När dem är små så "bråkar" dem ju ofta med varann som syskon, så det kan ju vara det som kickade in lite med.. :P Electronica var nämligen ganska aktiv inom just det.. Haha, hon var lite av en brottare :D Men hoppas du trivs med henne lika mycket för det … :)
/Matilda
#7 Hehe, hon är inte direkt mitt första husdjur som haft attityd. Och jag älskade även de bråkigaste. Min första katt bet mig den första den gjorde när jag fick den, men jag älskade den snart ändå. Men jag tvivlar på att Electronica kommer att bli besvärlig. Hon har varit väldigt trevlig hittills.
Jessica Jones (2015-)
#8 Härligt! Jag tyckte hon verkade lovande.. hade behållt henne själv om hon inte var bandad och om jag inte hade fallit så för syrran Calypso…
hahahaa 
/Matilda
Electronica hade en tejpbit fast på tasen som jag blev tvungen att ta bort (hon håller på och biter på tejen som fäster kartongerna i lekhagen). Blev tvungen att hålla fast henne ordentlig för första gången och det tyckte hon inte om. Men bet gjorde hon inte. Försökte bara komma iväg. Var sen lite nervös, men annars lugn. Hon springer omkring som vanligt i lekhagen nu. Så jag tror definitivt det bara var ett provbet förut.
Men jag är orolig över tejpen. Hon kan ju försöka svälja tejpen. Jag ska försöka tejpa om snart och se till att det blir svårare att bita. Undrar ifall jag bör köpa sån där grå tejp, men den kan ju lätt repa upp sig.
Jessica Jones (2015-)
#10 Du menar silvertejp? :)
Härligt att det bara hände en gång då att hon bet till lite :) Nja, att bli helt fasthållen gillar dem inte.. xD Det är ju så mycket roligare att springa… hahaha :D
/Matilda
Tejp är ju ingen hit nej..
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag tvättar alltid mina händer innan hamsterhantering o imellan med så de inte ska känna så mycket lukt. Sen är renlighet ganska viktigt med så de inte blir sjuka.
#13 Precis :) Det gör jag med. :)
/Matilda