Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 6160 ggr
tjoffsa
0

avlivning kloroform och eter???

Var på stadsbiblioteket idag och hitta en bok om guldhamstrar. Iof rätt gammal men mycket stod väldigt vettigt. Bla stod det ganska djupgående om SHF typ vad det var och hur uställning går till osv. Sedan kom jag till sidan om avlivning och stod i stil med detta. "Om det inte går komma till veterinär kan man avliva hemma med hjälp av eter eller kloroform som finns att köpa på apoteket" och en liten snabb beskrivning på hur det skulle gå till..

Jag blev nästan lite paff. Har aldrig hört något om att man får (?) göra så, humant eller vad??? Låter lite B om jag får skriva vad jag tycker även om just de gör att djuret blir omtöcknad och somnar till.

Imasy
0

Jag tror inte det är tillåtet numera, och jag tror inte ens man kan köpa detta som privatperson längre heller.

Millie
0

Jag tror det är den boken som jag också har, den är från början av 80-talet har jag för mig, så nog inte så aktuellt längre.

tjoffsa
0

haha nä, verkligen inte speciellt aktuellt..tycker det lät lite rått på nå vis

Imasy
0

Jag läste i en gammal hundbok från början av 80/slutet av 70-talet att alla blandras valpar, eller sk "bastarder" som de kallades för då, gör man bäst i att avliva just för att det är en blandras.

Tur att det går framåt Obestämd

tjoffsa
0
Mexxie
0

#4 Lite OT men varför fick inte blandraser leva?

Klart inte du vet det men om någon har någon tanke kring detta skulle det vara intressant att få veta.

Imasy
0

Då ansågs inte blandraser vara något av värde för att de var just blandis.