Kan någon ge tips på hona?
Hej!
Jag ska para min hamster Muffin och då undrar jag vilken hona jag ska hålla utkik efter att köpa för jag har verkligen ingen aning om vad som blir bra och inte bra..
Jag vill ju självklart att det blir bra med färgerna (vilka färger det blir spelar ingen roll), jag menar att jag vill inte para honom med en färgvariant som inte är bra att para med.. :(
Så det skulle vara mycket tacksamt om ni berättade lite för mig hur det blir om man korsar de olika färgvarianterna med min hane :) Och vilken färgvariant som skulle passa bäst att para med just Muffin, vad anser ni? Jag lägger in en bild så får ni se honom.
Mvh!
Söt kille du har där!
Han är ju en normalfärgad bandad, så en enfärgad hona passar fint. Eftersom han är en så kallad neutral färg, viltfärgad kan du para med vilken färg du själv tycker är fin.
Kanske en fin rost hona?
Honan bör inte vara bandad eftersom han är det. Tycker också att han ser dubbelt bandad ut.
Okej, Hur blir ungarna om jag parar honom med en rost hona?
Tack för ditt svar!
Blir inte det Rost, bandad och Umb? Olika variationer av det.
Vad det blir i kullen beror helt på vad honan och hanen har bakåt.
Men om man enbart går på mammans och pappans färg: Rost och Normalfärgat med eller utan band.
Umborous kan bara komma om ena föräldern är det.
okej :) Såg på google på bilder. De ser fina ut :) Vilka skulle ni rekomendera mer? För jag tror det blir svårt att hitta rost i djuraffärerna.. För sist jag var där ( i Lördags ) såg jag vildfärgadede, 3 vita ( 2 st med röda ögon och en med svarta ), en gråbiege (lite vitt i med) . Så de var de som fanns..
Rost, svart, normalfärgad, silvergrå, creme, caramel, kolla i guldhamster färger artikeln här på hif så får du en ide om vad som finns.
#6 Köp från en uppfödare, så får du den färg du vill ha, och då vet du ju vilka färger som finns bakåt:) Söt kille du har:)
Okej…tyckte pappan var umb också.
Det bästa är om du hittar en hona hos en uppfödare. Brukar vara att rekomendera det.
#9 Då hade han varit mörkare i färgen.
Har sett den artikeln :) Men det beror ju helt på vad djuraffärerna har att erbjuda!
Hur ser caramel/creme ut när dom säljs i affär?Kan man se skillnad på lång/korthår?
Jag har parat guldhamstrar en gång tidigare men nu vill jag gå in mer på vad färgerna heter o.sv
Jag är medlem på www.zoonen.com
Ni kan se på albumet som heter : Totte, Lakriz & ungarna på min profil (heter detsamma där som här)
Skickar länk också, om den skulle funka. Annars gå in på www.zoonen.com och sedan sök på miirah
#12 Du som inte är säker är rekomdenderad att prata med en uppfödare. Då kan det inte bli fel kön, färg, päls eller dylikt.
Det är svårt att hitta en uppfödare i Östergötlands län, och i Linköping dessutom. Jag har varit inne på Svenska hamserföreningens hemsida och kollat på uppfödareregister men jag vet inte om jag hittade något rikigt.. Finns det någon uppfödare här kanske? :)
(Tack sniff) :) Muffin är riktigt söt och VÄRLDENS snällaste hamster <3
*14 jag har ju redan tipsat dig på zoonen jag har en kull snart med reggade föräldrar + att det är utställning nästa helg o en del uppfödare ska dit o kan då säkert hjälpa til med leveranser osv
#14 Transport brukar gå att ordna runt om i landet.
Ja absolut, det är jättebra men jag är gärna öppen för fler förslag vet du :D
Alltid bra att veta så många ställen som möjligt där det går att få tag på hamster.
Okej.. Ja men man kan ju bara hoppas på det bästa när det gäller transporten :)
#17 Jag har en kull på gång framöver också.
Okej, Kanon! Har du bilder eller något så man kan se föräldrarna? :)
#20 Du kan kika in på min hemsida, håller på att bygga upp den just nu men http://tindratussens.weebly.com/planerade.html
Jag såg på dina hamstrar, väldigt fina : )
Men vilka är det du ska para framöver?

Om du ska tinga en bebis-hona så tänk på att honan måste vara minst 5 månader gammal innan parning.
Så letar du efter en hamsterhona som inte är född ännu så kan du para om ungefär ett halvår.
#22 Står under Kullar - Planerade
UlrikaD.. Muffin är nu 11 månader och blir 1 år i April..
Jag är lite rädd isåfall att jag inte kommer kunna använda han i avel då han är ganska gammal om man måste para efter ca 5-6 månader då honan är mogen för det.
Så nu uppstår ännu ett problem :( Vad ska jag göra tycker ni?
MissDiss okej, jag kanske missade, jag kollar igen, Tack :)

#25 Det var därför jag skrev som jag gjorde. Jag vet ju inte ifall du är intresserad av att para honom nu snart, eller om du planerar om ett halvår.
Det är ju helt upp till dig. Vissa hanar orkar para långt upp i åldrarna. Men om en hane börjar bli lite gammal och grå så kan det vara för stor påfrestning på honom.
#14 I Östergötland är det ingen särskild brist på uppfödare, finns 2 stycken i Motala, http://www.be-bopz.se/ och http://www.123minsida.se/macahans/25021542 samt en i Norrköping, http://sabinashamstrar.zoomin.se/. Så du borde nog kunna hitta en hamster. 
UlrikaD, jag hade tänkt att para honom snart nu.. men som sagt nu så har jag nog ändrat mig lite ang att köpa en liten hona från affären. Då är det ju bättre jag letar upp en uppfödare som har någon lite äldre hona till salu :)
Southdakota, Länkarna fungerar inte.. Men hittade du dem på Svenska Hamsterföreningen?
#28 Nu funkar de väl? Hände något knasigt innan.
De finns med på Hamsterföreningens sida, ja.
Ja jag kollade upp dem som fanns i Östergötlands län..
Har skickat mail till en av dom och ringde sedan till en annan men fick inget svar.
Funderar på att lägga ut köpes annons om att jag söker en vuxen guldhamster hona :)

Fast just vuxen behöver hon ju inte vara heller. Det kan ju vara bra att lära känna sin hamster innan man parar henne. Så du vet hur hon beter sig när hon mår bra eller dåligt. Det gör att man lättare kan hjälpa till ifall någonting skulle gå fel.
Så du kan ju leta efter nån runt 3-4 mån så har du en stund på dig. Ett annat alternativ är att leta efter någon som är under 1 år men har fött en kull redan.
Okej.. ja jag ska fundera lite på det där :)

Hon är silvergrå. Hur gammal är hon?
Hon är 2 månader ca. Men jag ska inte para henne förns hon är 4-5 månader :)

#35 Minimum är 5 mån. Kom hon från uppfödare nu eller köpte du någon annanstan?
I affär :) okej då blir det 5 månader
#33. Hm, jag är dålig på att se skillnad på silvergrå heterozygot och silvergrå homozygot, men jag tycker hon ser ut att vara silvergrå homozygot. Om hon är homozygot kan det bara bli silverbaserade ungar och det lär då bara bli silvergråa ungar med eller utan band (om inte pappan är homozygot bandad, då blir det bara banade ungar, hihi :P)
Sen kan det ju såklart dyka upp andra färger om föräldrarna bär på samma anlag för en viss färg. Skulle hon vara silvergrå heterozygot kan det bli normalfärgad också.

#38 jaha, jag trodde den var heterozygot…
Men jag kan absolut ingenting om sånt här så vi kör på din gissning
Men Tinwë kan väl sånt, eller? För hon är ju expert på silvergrått
#39 Hahaha expert är jag då inte x) Men jag skulle nog med chansat på homozygot… Fast tycker hennes hätta är mörk alltså ;o
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

#40 Hehe, jo, i gämnfört med mig så är du det
Okej… då säger vi homozygot

Jag skulle vilja se nån mer bild, på bilden du visar tycker jag faktist hon ser heterozygot ut, hon har inte den där klara fina fägen som homozygoter brukar få.

#43 Du hamnade emellan mig.
Nu nar jag kollar fran en annan dator tycker jag inte heller hon har den klara homozygota fargen. Ni far ursakta, kan inte skriva de sista bokstaverna i alfabetet fran den har datorn.
Håller med #46 :P
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
#45 Såg det 
Säger klart en heterozygot, då hon är för "gulaktig" för att vara en homozygot som är mer rena och silvriga i färgen. Heterozygota kan vara ljusa och ha dålig svärta, men den gulaktigare nyansen brukar avslöja dem.
En bild på min Gandalf som jag hade för några år sedan, som du kan jämföra med, den sämsta svärt jag sett på en sg.. men det han förlorat i färg tog han igen i temperamentet.
#9… du kan ju ha rätt i och med att bandet går så långt fram så man ej kan se om han har ngra månar el inte… har sett många umbar genom åren som e alldeles för ljusa så d e månarna man ska kika efter…

Det är inte lättare att se när hon blir äldre. Man ser det direkt när de är bebisar.
Om du jämför de bilderna folk har lagt upp, (jag inräknad) så ser du ganska tydligt skillnaden. Hon är för mig en klockren hetero.

Fast vi ser ju såklart gärna mer bilder på tjejen ändå.
Håller med ulrika, vi vill se massa bilder, hon är ju så gullig
Ska jag leka hamsterpolis så får hon inte ha saltsten, men de kanske är ngt annat, lite osäker då min skärm gillar att luras
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#55 De får i sig den mängd salt de behöver via maten :)
Djuraffärer är inte så speciellt utbildade har vi kommit underfund med. :(
Aha okey, djuraffärer tror man ju att man kan lita på.. men tydligen inte :(
Vad söt! 
För att få större bilder, direkt i inlägget - så laddar du upp bilden precis som dju gjort nu, sparar inlägget. Sen klickar du upp bilden- kopierar och redigerar ditt inlägg, så kan du klistra in bilden i inlägget. Spara igen. Klart :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Men då plockar jag bort den direkt! Tack för du sa till !