Undulatfrö?
Hejsan. :) snart ska jag då få hem min "första" hamster, så jag har en liten matfråga jag skulle behöva svar på. Som jag har fattat det ska man gärna blanda lite och sådär, hörde också om att man kan blanda in frön… undulatfrön, om jag inte fattat fel? eller var det ngt annt? kan man ge andra nötter/frön? :)
Det har du helt rätt i att dom ska ha undulatfrön, man brukar säga om det är dvärgar så ska dom ha hälften undulatfrön och hälften av basblandningen om det är en guld så ska den ha 1/4 del undulatblandning och resten basfoder
.
Du kan ge oskalade jordnötter som godis vilket brukar uppskatas hos mina (brukar hitta det bland fågelmaten), även osaltade rostade jordnötter och såna nötter man har på jul (ej mandel dock) :), liten mäng funkar bra ex som godis :).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Jamen vad bra. :) Då blir det frön också. :) Tack för svaret!
Tack jag undrade det också och nu har jag fått svar :)
undrar en annan sak också. ;)
Om man ska ha en fjärdedels frön… alltså, hur mkt mat ska de egentligen ha? om man räknar till helheten elr vad man ska säga… har totalt glömt bort det… :/
#4 Jag fyller hela deras skål (2-3 msk basfoder) + ½ msk undulat blandning till mina guldar. Men dom ska ha tillgång till det hela tiden, så fyll på så mycket så att den har kvar till nästa utfodring :). Ofta tar dom ju med allt till deras sov ställe och då tar det ju slut med än gång, men kanske 2-3 msk per gång ;).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

Vad är undulatfrön? Hur ser dom ut? Kan man köpa dom på djuraffärer?
#6 Det är sånt man ger till undulater, finns i djuraffären och mataffären att köpa. Ser ut som små frön (olika frön är det).
//Frida

#6 Det är pyttesmå frön som är gulaktiga/orange och dom finns nog i alla djuraffärer :) Om du söker på Google på ''Undulatblandning'' så är den första en bra bild :)

#7 och #8 okej tack
#5 okej, tack för svaret. :)
Tänkte "peta in" en annan fråga om det går bra. :)
Om man ska ge dem tex. köttfärs, ska den väl inte vara rå? känns ju lite konstigt om den skulle vara det… Är det likadant med pasta och ris elr så?
Köttfärs ges rå :) Alt lätt stekt. Inga kryddor eller salt får tillsättas för det tål inte en hamstermage.
Pasta och ris ska kokas innan det ges.

Man kan ju också koka köttfärsen…har jag läst någonstans XD
okej. :) hur mkt är en lämplig mängd att ge då, om man pratar köttfärs?
En tesked en gång i veckan ungefär :)
okej, då vet jag. :)
Mina gillar dock inte rå köttfärs (?)…
man kan ju ge kanariefön också och andra sådanna färdiga fågelblandningar.
Mvh
Mig