Om alla ungar dör
Jag har ingen hamster (än åtminstånde, kanske ska införskaffa) men jag är väldigt nyfiken på avel när det gäller hamstrar ändå. Jag har läst rätt mycket om hamstrar (eftersom jag kanske ska skaffa ett par dvärghamstrar) och då passade jag på att kika in lite på avel och genetik forumet. Där läste jag att en hona inte ska ta mer än 2 kullar och då undrar jag, om alla ungar dör efter födslen/under födslen/i magen, får hon bara paras en gång till då(om vi säger att det är hennes första kull)? För anledningen till att hon bara ska paras en enda gång är väl att det sliter på honan? Vill bara se om jag har fattat rätt.
Jag hittade inget inlägg om detta men om det redan finns ett ber jag hemskt mycket om ursäkt!
// lajmm
Jag ber om ursäkt om jag är lite trög, men det skadar ju aldrig att fråga!

Du har förstått precis rätt. Det är för att det sliter på honan. Så det spelar ingen roll ifall hon får en överlevande kull eller om hon föder bebisar som sen dör.
Man måste ändå vänta lika länga med att para om henne igen som om hon haft kull, och det räknas också då som om hon haft en kull.
Sen kan man ju fundera lite på varför alla ungarna dog om man vågar chansa igen.
Jag har en hona hemma som inte kunde föda ut sina bebisar själv, jag fick hjälpa till och då var bebisarna redan döda. Jag väntade i 5 mån och chansade och para om henne igen. Då fick hon tre bebisar varav två dog ganska direkt. Alltså bara en överlevande bebis på två kullar. Då var någonting inte riktigt som det skulle där.
Åh tack för svaret! Ville bara kolla att jag förstått rätt, för vem vet någon gång i framtiden kanske jag får lust att avla, och då är det ju viktigt att veta så mycket som möjligt :)
#2 . Hur hjälpte du honan föda ungarna?

#4 Det var en bebis som satt fast och blockerade vägen för alla de andra. Hade fastnat vid frambenen. Honan höll på att försvinna för mig så det fanns ingen chans att hinna till veterinär tyvärr. Så jag fick lirka runt bebisen och dra ut den, sen kom alla de andra döda efteråt av sig självt. Hamsterbebisar är jäkligt små att försöka få tag i kan jag säga.
#5 :o läskigt!

#6 Ja, tyvärr så går det ju inte alltid som planerat. Men Pärlan, som tjejen heter lever ju och mår bra fortfarande och det är ju huvudsaken.
#7 Så bra! :)
Men vad läskigt .. ;o