Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 27445 ggr
melia
28

Biten, stelkrampspruta?

Hej

Jag blev biten av min dotters dvärghamster nu ikväll, som två nålstick med lite blod.

Någon som vet om det är någon fara om man behöver ta stelkrampssprutan? (är 33 år)

Ringde sjukvårdsrådgivningen och hon sa att eftersom jag är så "gammal" o inte tagit sprutan sen jag gick ut ur skolan så behövde jag ta en spruta inom ett dygn!? Problemet är bara att jag ammar och man får inte ta vaccin när man ammar!

Så nu undrar jag om det verkligen är nån fara att bli biten av hamster? Det är en gammal hamster på 2 år o 3 månader.. om det nu skulle ha nån betydelse :)

Minitassen
0

Man behöver väll inte ta spruta för att man är biten av en HAMSTER? ;)

melia
0

Nej jag tyckte också det… men hon sa att jag behövde ta inom ett dygn.. kanske annat för dom som fortfarande har fullt skydd, dom som inte är så "gamla" som jag…?

melia
0

Läste nu att man har skydd mot stelkramp 20 år efter sista sprutan, vilket betyder att jag inte har något sånt skydd längre.. men kan man få stelkramp av en hamster verkligen?

BMEXX
0

Ingen aning du men vet att syrran var tvungen att ta spruta pga att vår hund råkade bita henne av misstag. Men det är ju kanske inte samma sak.

// Pabblo

Roxie
0

OM det nu skulle vara så att du får stelkramp så kommer du märka det väldigt snart. Skulle du känna av minsta lilla "stelhet" i fingret/handen/armen, så åk in direkt.

Tvätta bara rent med alsolsprit, så tror jag inte det är nån fara.
Lycka till!

// Sofia

melia
0

#5 Hm… okej, vet ärligt talat inte ens vad stelkramp är för sjukdom :) men jag blir alltså stel där jag blev biten, det var i lillfingret… hon hoppa upp å högg å hängde sig i fingret på mig när jag ställde ner vattenskålen! Förvånad

Jag skulle ringa i morrn igen ang sprutan så få se vad dom säger då… kanske är nån annan jag får prata med som vet mer.

J*kla hamster! ska aldrig mer hjälpa henne mata!Skrikandes får hon sköta själv i fortsättningen! Cool

Minitassen
0

#6 Hamstern kan ha känt nån annan lukt från dig P:

Cindy S
0

Någon chans att det skulle gå att avvänja ditt barn på en gång? Ifall det går för barnet att klara av att vara utan bröstmjölk så borde du nog tänka på din egen hälsa och ta sprutan. Ifall det skulle skada barnet, ja då blir det ju ett svårt val…

Men stelkramp kan ju leda till döden.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Imasy
0

jag blev riktigt illa biten av en katt i höstas, och trots att jag tvättade såret osv så slutade det med att jag fick åka till sjukhuset och skära upp hela fingret.

Jag blev inlagd för jag var rädd att jag fått blodförgiftning och är dessutom gravid. Jag är snart 29 år och trots detta var det inget tal om stelkrampsspruta.

För 1 eller 2 år sedan blev jag också illa kattbiten, och då sa läkarna att den sprutan jag fick när jag gick i skolan, tror det var i 6:an, den skulle räcka tills jag är runt 40.

Men när jag blev biten i höstas så kan jag säga att den katten kom ifrån ett vanvårdshem och där fanns det nog mer än bara en basilusk om jag säger så.

När jag blev biten för 1-2 år sedan sa de att hade det varit en utekatt som bitit mig hade de lagt in mig, men då det var min egen katt som bara är inne slapp jag inläggning då de anses vara "renare".

Hade jag blivit biten av en hamster nu så hade jag tvättat såret och hållt ett öga på det.

Roxie
0

Som sagt. Skulle man få stelkramp så kommer det nästan direkt, absolut inom ett dygn. Man blir stel (i detta fall handen), och gör man inte något åt det, så går det vidare i kroppen.

Men sålänge du inte känner något, så är det definitivt ingen fara.

// Sofia

melia
0

#8 Han är tre veckor bara så att sluta amma är inte aktuellt alls..

melia
0

Hm.. okej tack för era svar! få se vad dom säger i morrn hur jag gör.

Karizma
0

Min dotter har blivit biten flera gg av sin hona, ingen spruta har behövs. Jag tor inte dom har såna bakterier i munnen då de är gnagare. så ta det lugnt är väl mitt tips :) Läs på ang stelkramp antar man får feber o att det svulnar samt ser fult ut.

Minitassen
0

#13 Hur gammal är din dotter?

Royalz
0

Jag har blivit biten ca 5ggr så det blött väldigt mycket, och jag har inte tagit någon stelkrampsspruta. Jag har inte ens tvättat såret utan bara spolat av med vatten och satt på ett plåser.

[iurochskur]
0

Jag var tungen att ta stelkrampsprutan för ca 7 mån när jag blev biten, jag är 30 år. Förstår att det är en knepig sits när man ammar…

Cindy S
0

#13 Så hon hade inte tagit sin stelkrampsspruta än?

För er som är lite äldre och behöver en stelkrampsspruta, det kanske är bra att ta så fort ni kan, eftersom jag läste att många som påtar i trädgården får stelkramp om de skär sig. Jag tror att det hade något med bakterierna som finns i jorden att göra. Så det kan nog vara lätt hänt att man skär sig på vad som helst och råkar få i sig fel slags bakterier.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

melia
0

Jag blev tvungen att ta den, stelkrampsprutan man fick som liten räcker bara 20 år så jag hade inget skydd längre! därför behövde jag ta den, barn behöver inte ta sprutan för dom har ju redan skyddet om dom är vaccinerade!