Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2177 ggr
Charlie2006
0

Varför mig..

Jag känner mig ganska nere nu. Först var det min ena guldhamster jag inte kunde ta i för det börja klia och fick utslag, började för ca 3-4 veckor sedan. För en vecka sedan började det när jag tog på min andra guldhamster, och igår började det så med mina robbar Rynkar på näsan.

Tror det är allergi och jag har ingen aning vad jag ska ta mig till, dom är mina gosiga älsklingar. Känns inte roligt nu för kan inte ta i dom alls utan det börjar klia efter ca ½ minut, något sånt.

Någon som vet vad man ska göra (ex. någon som har allergi och vad gör ni/du åt det?

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Mexxie
0

Ta medicin? :D
Jag vet inte. Hör på www.allergi.ifokus.se.

Zvintos
0

Jag är allergisk, men inte emot just hamstrar (eller kaniner).
Djuren jag är allergisk emot har jag inget direkt intresse i, så för mig undviker jag helt enkelt dessa så gott jag kan.
Men jag säger som #1, att hör inne på allergi och se om du kanske kan få några tips därinne.

nikolean
0

Min mamma är jätte allergisk mot alla pälsdjur men hon tål min guldis.

Jag kommer ihåg att jag sett en reklam om en medicin som ska funka om man är allergisk.

Det du kan göra är att gå till din vårdcentral och höra eller gå till apoteket och fråga om dem vet någon medicin som kan lindra besvären.

Ha inte hamstrarna i samma rum som du sover i, det gör allergi oftast värre.

BMEXX
0

Kolla med en läkare och gör test?

Hoppas att det inte dom du är allergisk mot!

// Pabblo

Charlie2006
0

Jo jag får nog göra det ta tester, men vet inte om det finns test för specifikt hamster? för är inte allergisk mott gerbilen eller mössen här hemma.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Nusse123
0

Ja, precis som många sagt: testa dig. Ta medicin…

Det är allt du kan göra för tillfälletObestämd Hoppas att det inte är hamstrarna, utan en ny handkräm typ Oskyldig!

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Schniigel
0

Jag är allergisk mot både hund och hamster (har både och)

Det är jobbigt men jag har löst det så att jag har ett speciellt hamsterrum, anväder bara lådor som inte "släpper ut" lika mycket , har bytat till Toa-Lätt och det har hjälpt men jag måste fortfarande ta Bricanyl när jag har varit med dom förlänge… nu yttrar min allergi iofs inte med utslag utan det är mest anningen som försämras, det börjar även klia inuti kroppen och jag känner mig allmänt inflamerad men tar jag mina mediciner så går det över efter en stund.

Karizma
0

Låter som du har allergi, just gnagare är många allergiska för och alla är olika även om din mamma tål dom o inte andra d´jur o tvärtom kan man inte gå rent på vad den andre tål. Jag tycker du ska göra pricktest, lycka till :)

Tinwe
0

Åh.. :( Låter riktigt jobbigt! :( Men kan det inte bara vara så att du blivit överkänslig..?

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Charlie2006
0

#9 Tycker ju mäst synd om mina hamstrar då jag som sagt inte kan ta i dom och det innebär inget kell Rynkar på näsan. Bara snabbt ut från buren till golvet så att dom får röra på sig.

Ingen aning, är allergisk (nyser ellerfall och får lite riniga ögon när jag gör rent) mott damm (delvis spån då) för att jag troligen har djuren i mitt rum, hamstern vet jag inte då allergin bara blir när jag tar i dom. Men ska åka till vetten med dom och kolla igenom dom så att dom inte har något i skinet/under huden som gör så att det kliar på mig, kan ju vara något så änkelt som det.

Min hemsida

//Frida

Tinwe
0

#10 Ja, vi får hoppas att det är något annat! :(

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

UlrikaD
0

Testa med clarityn först och se om det hjälper. Finns receptfritt på apotek. Blir du bättre då så är det ju någon sorts form av allergi. Då får du bena ut vad det är du är allergisk mot.

Själv är jag galet allergisk mot hö som tyvärr mina chillor måste ha för att må bra. Käkar massa migränmedicin för att klara det och det funkar.

Karizma
0

finns andra billiga receptfria allergimedel, jag kommer tyvärr inte på den som funka bra för våran son :P men den var lika bra som den dyra receptfria tabletterna. Här på apoteket. Men tycker du ska pricktesta dig iaf.

Min son fick bara kli på händerna om en hund slicka på handen inte kli eller rinniga ögon. Så det är jätte olika men kan vara alergisk mot päls saliv mm detta kan vara deras saliv då de tvättat sig? men vet ju aldrig. Sen kan du ha på dig vantar för att se om det hjälper :)

Schniigel
0

Tavegyl (stavning?) är en av dom :)

Charlie2006
0

Tack för era tips ;). Ska börja med att testa ett receptfrit allergimedel om inte det funkar, åka in till vetten och testa om dom har något under huden (ändå om jag inte tror det). Annars sen efter det får man väll åka och prick testa sig.

Min hemsida

//Frida

Karizma
0

15, ja det är lite konstigt att du får det på händerna. Har du gossat med dom i ansiktet tänkte om du får prickar då med?

Charlie2006
0

#16 Nja har inte hållit på med dom i ansiktet nu det senaste, pga att jag inte vill få prickar i ansiktet Flört. Fast det konstiga är att igår när jag gjorde rent så kliade det när jag tog i spånet och då hamstern hade varit lite kletig så fick han bada en snabbis efter det så kunde jag ta i han och det började inte klia. Ska testa med att bara ha i toalätt om det är spånet så ja då vet jag problemet ;). Vet ju att jag är allergisk mott spån innan men har bara nysit av det då.

Min hemsida

//Frida

nikolean
0

Ring till vårdcentralen och be att få göra ett pricktest, du kan ju även fråga om du kan få göra för hamster specifikt. Min lillebror gjorde pricktest när han var mindre för katt, hund, häst mm och då kom det fram att han var mest allergisk mot katt och mindre mot hund. Det är de bästa du kan göra då vet du också säkert om du är allergisk mot dem. Ring och berätta för vårdcentralen i alla fall.

Zvintos
0

Vad jag vet går det inte att testa mot just hamster.
Däremot katt, hund, häst och fåglar är djuren jag vet man kan testa emot.
Sen såklart hö, kvalster, damm, pollen odyl.
Jag har gjort både pricktest och tagit blodprov, och inget utav dem kunde man testa för just hamster.

Jag kan också få så att det kliar på händerna utav spån (och hö!).
Därför brukade jag använda handskar när jag gjorde rent åt kaninerna.
Däremot kände jag faktiskt aldrig av det när jag gosade med kaninerna.
Men min spån-allergi kanske är lindrigare än din är.

Schniigel
0

#19 Jag har testat mot hund, katt och hamster så det går tydligen :)

Vill bara förvarna att det är många mediciner som man inte får ta innan för att de förstör resultaten. Dom sa till exermpel till mig att jag inte fick ta atsmamediciner eller hudsalvor så det lät jag bli men tog mina antidepp som vantligt men tydligen så förstör de också resultaten.