Djuraffärer - funkar ibland..?
Hejhej. :) Har letat efter hamster i en evighet nu, och haft en hel del på "spår". Surt nog, så har aldrig transporter upp hit hittats (lite beklagan på allt också ;)), så det har aldrig blivit att jag fått ngn.
så nu har jag börjat tänka efter: kanske ska man ta från djuraffär? undrar alltså hur många som upplevt att deras hamster (som kmr från djuraffär) är svårare att få tama? fanns två för ett tag sen i en djuraffär, som verkade okej, förutom att de bråkade litegrann…
Ngn som vill tipsa?
Var bor du då? ;o
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Norrbotten. :/
Ojj ;/ Då förstår jag om det är jobbigt.
/Matilda
#3 Ja, en aning XP
Vad vill du ha för hamster då? :)

Jag har två dvärghamstrar: den ena från djuraffär och den andra från uppfödare. Den från uppfödare är klart tamare, tyvärr :/
Men det beror mycket på hamstern också, min första hamster var hur go som helst och han var från djuraffär

Om det inte finns " någon annan " väg så köp du från en djuraffär!=)
#5 Guldhamster :)
#6 Okej… tack för svaret. :)
#7 tkr du? För jag vill inte ha en helt "omöjlig" hamster… Kanske i alla fall… värt ett försök kanske? ;P
Köper du från en djuraffär är hamstrarna sällan tama alls.
Jag praktiserar på en djuraffär och det går inte att ta i hamstrarna för dom är alldeles vilda och så bits dom.
Det finns uppfödare längre upp i landet också, kolla in Svenska hamsterföreningens hemsida.
#10 okej, det ska jag göra. :)

Hitta du nåt?
#12 eh… inte hittills. :) finns ju exentrions i västerbotten, men tyvärr har jag envisa föräldrar som inte tkr det är värt att åka ngn längre sträcka för en "råtta". :/ och exentrions ligger lite för långt in i västerbotten… elr ngt sånt… :/

Okej ; tråkigt :(
#14 ja, inte så kul…
ingen som verkligen har en possitiv upplevelse av hamster från djuraffären?
Vet att hon ska leverera hamstrar neröver, men det beror ju på åt vilket håll du bor.

#15 jodå, som jag skrev i #6 så var min första (dvärg)hamster från en djuraffär och han var hur go som helst
Gå till några djuraffärer och berätta för personalen att du kan vara intresserad att köpa ifall de visar att de åtminstone kan hantera hamstrarna. Du kanske har tur och hittar en som är lite tam.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

vart i norrbotten bor du?
//Anja
#17 såg det, glömde skriva det bara. :)
#18 har fått sticka ner handen och prova hålla dem - kom fram och nosade men sen sprang dom undan när man skulle ta upp dem.. ochsådär…
#19 Piteå.
#20 Jag har släktingar där:D Kanske vi kan ta med en hamster dit någon gång? :) Jag bor i Umeå.
#21 jasså? kul! :D Usch, nu ger du mig hopp! X'D Nåde dig om du dödar det! ;)
#22 Haha, vi kan ju fundera på det;) Om en liten hamster kommer hit och vi ska till Bosse och Lena, som de heter, så går det ju:D
#23 Åh, hade ju varit underbart! :D
#24 Ja:D Ska prata med mamma om den iden:)
#Ja snälla gör det. :)
Min första hamster Molly kom från en djuraffär och hon blev världens mysigaste, tamaste och underbarste hamster jag ägt och hon fick 2 underbara kullar så jag ser inget fel med att köpa från djuraffär så länge djuret ser ut att må bra och det är en affär man litar på 

jag har köpt 2 hamstrar från djurafär i pite. Ena var jättesnäll från början men hade skabb. Den andra jag köpte dog av nån underlid anledning bara efter 2 veckor. hamsrarna kan ju va snälla men jag gillar inte sjukdommar dom kan bära på.
Hoppas du får hem en hamster från Ume =)
Jag måste med säga att jag har vart med om positiva upplevelser genom djuraffär. Min första guldhamster Pixey var hur tam som helst, hon låg och sov i min famn när jag tittade på TV och hon bet mig aldrig, hon var inte heller sprallig. Men tyvärr är det sällan att det blir så bra ;/
/Matilda
#26 Hon säger att det är okej, men vi kommer nog inte åka förän i sommar… Vi får se om vi får ihop det:)
Jag har haft 4 hamstrar från zoo affär, varav en finns här nu…alla har varit helt underbara,har fått några tjuvnyp ibörjan när dom testar vem man är och inte är riktigt säkra på vem man är, när dom sen har bott in sej, så har jag aldrig blivit biten eller ens naffsad på av nån av dom.
Det du ska tänka på om du köper en, är att inte stirra dej blind på en viss färg ,utan fråga om du får sticka in handen till hamstrarna och ta den som kommer fram till dej och nosar och verkar gilla dej ,mycket viktigt med kemin mellan ägare och djur och jag antar att det är mera viktigt då djuret kommer från zoo och inte fått så mycket mänsklig kontakt….Lycka till….
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
jag har bara köpt i djuraffär och fått tre snälla, tama och underbare hamstrar och en som bits och är väldigt skygg.

Har skickat Pm till dig.
Min guldis är från djuraffär!
Han var runt ett när jag fick hem honom!
Det tog runt 2 månader sen var han som en hund :)
Det var ändå en av dom sämsta djuraffärerna någonsin!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jag har haft två guldar från djuraffär, och båda blev otrolig tama (lika tama som de från uppfödare). Den ena var rätt rädd för händer i början, men trots det bet hon aldrig trots att jag var totalt ovan vid att hantera smådjur.
Man får vara beredd på lite jobb om man köper från djuraffär, och har man tur kanske de kommer från föräldrar med dåliga temperament och aldrig blir riktigt tama. Om du köper från djuraffär så kolla så att djuraffären verkar vettig och ta inte inte första bästa.
Min kille är från djuraffär (djurmagasinet i Luleå).
Han är extremt tam, inte kelig (för mkt energi) men totalt orädd. Har haft honom i 3v nu. Han kommer till öppningen i buren o klättrar ut på handen direkt man öppnar. Sitter man på golvet så klättrar han upp längs ryggen upp på axeln. Sitter man på sängen m fötterna på golvet så försöker han klättra upp längs byxbenet.
Han gör det inte för att vara kelig utan för att han vill kolla vad som finns på andra ställen, men jag är nöjd m de faktum att han är totalt orädd o litar på att jag inte gör honom ngt (har tidigare haft smådjur som sprungit in o gömt sig i huset så fort man kommit in i rummet, inte skoj).
Så han (och hans 4 syskon verkade ha samma temperament) har då varit en dröm från den dagen han kom hem från affären.
Om man ska se det negativa så är han helt fel exteriört, jätte liten, dålig päls & färg. Men det är saker som inte spelar ngn roll då han bara är min älskling, inget avelsdjur.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Min kille är från djuraffär med och är jätte snäll o tam, han gick att lyfta och gosa med på en gång. Det du kan göra är att fråga på djuraffären om dem kan öppna buren så du kan sticka in handen och se hur hamstern reagerar. Det gjorde jag på min kille och han kom nyfiket fram och nosa på mig. Jag har haft han 2-3 veckor nu och han är en liten galnining med massa energi han ska alltid utforska och klättra runt. Men han är jätte gosig med när han är lite trött då lägger han sig på armen och sover :)
Jag köpte min i Göteborg men ja tycker du sa kolla djuraffärer i närheten och göra som jag sa fråga om du får sticka in handen eller testa o hålla den.
#27 litar tyvärr inte särskilt mkt på ngn djuraffär… ;)
#30 okej, men vi får väl se hur det blir då… ;)
#33 okej, ska kolla om ngn sekund. ;P
Kul att många ändå verkar ha åtminstone en possitiv historia om hamster från djuraffär, även om det då finns många som aldrig blir riktigt tama.
Har hittat några hamstrar här i Piteå - ska kolla om de finns kvar. Hon som skrev annonsen verkade väldigt seriös och brydd så det verkade bra… :D
#37 Du fick i alla fall sticka ner handen.
Var nästan tvungen att skratta när jag skulle välja. Jag stoppade direkt ner handen för att kolla hur de verkade i temperament. Då skyndade tjejen sig att säga: Man ska nog vara lite försiktig med att stoppa ner handen.
Hon var nog oroad att jag inte skulle köpa ngn om jag blev biten. Men jag tvivlar att de ngnsin var ngn direkt "fara för mitt liv" för hamstrarna var då bara nyfikna, inte alls elaka.
--------------
Måste säga att alla är så snälla här! Har fått en massa tips från alla som skrivit, plus ett tips på uppfödare hyfsat nära men som åker förbi då och då, en som ska skicka upp hamstrar hit, och så en om en blocket annons. :) Helt otroligt vad schyssta folk är här! <3 tack så mkt!
Hej har du köpt någon hamster? :)
den bästa hamstern jag träffat kom från djuraffär. hur mysig som helst och kelig. Hon kom från en djuraffär där de knappt vågar lyfta hamstrarna med en kattlådespade.
alla hamstrar jag träffat från djuraffärer har varit mycket bra. har bara träffat en som varit "elak", han var en enstöring.
Mvh
Mig

Om du ids vänta till sommarlovet så har jag en kull hamsterungar
föräldrarna är helt underbara, och också från uppfödning.
Jag bor i västerbotten men kan komma till piteå, vi är där ganska ofta.
Verkar som att jag hittat min hamster tillslut! Han är inte leveransklar riktigt än, men jag har tingat honom. :D Han finns här i Piteå, och verkar superfin. :) Är jätteglad! X)
tack så mkt för alla svaren på frågan, och på alla dessa "tips" på uppfödare i närheten. Ska komma ihåg alltihop, för förhoppningsvis ska jag fortsätta med hamstrar långt senare också. ;)
#44 Härligt! Lycka till sen då! ;D
/Matilda
#45 Tack tack. X)

Ja hoppas att du får det bra med din lille/lilla "hamsterplutt" 
#47 tack så mkt! :)

Ja, så bra :) Lycka till med din nya plutt ;P
lycka till!
Mvh
Mig
Vad bra:) Lycka till:D
#49 #50 #51 Tack tack! :D
#44 Såg precis den annonsen (antar att det är den i alla fall)
Verkade himla söta
--------------
#15 Min förra guldhamster kom från en djuraffär, hon var från början tam och klättra up på min arm på direkten och hon var jättego!

Hamstrarna från djuraffärer kommer från uppfödare. ??
#55 Tror inte det, oftast är det väll någon ägare som ska ha parat två hamstrar och sen sålt de…
#55 Nej, djuraffärshamstrar är oftast från grossister. Ibland från privatpersoner och ibland föder djuraffärer upp själv, men de kommer sällan från uppfödare.
Värd på Choklad iFokus

#57. Okej
Jag har hört att nån sagt att de kom från uppfödare så jag undrar 

#58 Finns ju en del uppfödare som säljer till djuraffärer. Inte hela kullar då utan några stycken.
Men merparten verkar skaffa sina hamstrar från Imazoo iallafall i Göteborgs-området.
#53 Ja, han är söt i alla fall. ;)
#55 Tvivlar på att särskilt många av hamstrarna kmr från uppfödare. :/

#60 Det finns faktiskt en hel del reggade uppfödare (och även oreggade) som säljer till djuraffärer.
Men de brukar ha någon eller några djuraffärer som de säljer till som de litar på. De djuraffärer skickar då också med stamtavla till de ungarna de säljer.
Min kommer garanterat från grossist. Precis som råttorna den affären sålde.
Såg ut som om både hamstrar o råttor var körda genom en kopiator, extremt lika (blir väl se efter noggrann avel, host).
Valde min kille av den enkla anledning att när huset lyftes upp så började han genast promenera runt o undersöka vad som hände, den andra låg mest o studerade i boet. Men till utseendet, extremt lika.
--------------
#60 Ska du ha den som det står: Normalfärgad panda: Zorro. Tingad!
Fattar dock inte vad hon menar med panda, de är nog ett eget namn på teckningen, borde heta bandad eller är det en skp, eller inte tusan vet jag, men söt de är han oavsett
--------------

Vad roligt att det löste sig! Lycka till!
#63 Japp, det är han. :) Fattar inte heller vad hon menar med panda, menmen…
#64 Tack tack. 
Jag har inte orkat läsa hela tråden, så det kanske ha löst sig? :) Men min första guldhamster Mimmi - från djuraffär - klättrade upp i handen på mig det första hon gjorde och bet mig aldrig. =)
#66 japp, det har löst sig. :) Vill ändå höra om hamstrar från djuraffärer så det var kul att höra. :D
Hehe, min hamster jag hade för flera år sen var också från djuraffär - och jag döpte den till Mimmi. ;) och den var guldhamster. läskigt… ;)

Omg! Min första hamster hette också Mimmi, och hon var en guldhamster och hon var köpt på zoo! O_____o

Zoo=djuraffär ;D
Jag köpte mina 2 första dvärghamstrar i djuraffär, den 3:e födde jag upp själv! :)
Men dom va faktist riktigt trevliga och mysiga och jag tycker inte alls att det var svårt att få dom tama men jag har aldrig köpt från en uppfödare helle så jag vet inte om det är bättre.
Jag tycker att det går bra att köpa hamster från djuraffär.
Nu läste jag inte hela tråden heller så du kanske redan har köpt nu… :P
#65 Du får lägga upp bilder när han kommit hem. Här finns jätte många duktiga som kan hjälpa o berätta exakt vad färgen heter
--------------
#68 läskigt! XP kanske är Mimmi ett sånt där typiskt "första hamster"namn? ;)
#70 japp, nu har jag hittat en. :) Ändå bra att veta, har en kompis som funderar på att köpa dvärghamster också… ;)
#71 Japp, får göra det. :D Nu är det ju inte lång tid kvar innan jag får hem honom… :)
#72 - Lycka till med din lilla krabat! :)
Idag kom han hem till mig! <3 han är supersöt!! Tycker han har väldigt stora öron som liksom står rakt upp, men det är så gulligt!
först klättrade han runt i buren och nosade innan han satte sig mitt i matskålen och började äta. sen gick han och la sig i ett hörn, och sen har han fått vara ifred… men han verkar trivas. :) ska lägga upp bilder om några dar när han är ordentligt hemmastadd. ;)
Va kul …lycka till…
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
#75 tack. :D
#74 GRATTIS!
Blir spännande m bilder, han var ju sååå liten på hennes annons bild. O så får vi höra exakt namn för färgen (min gissning är antingen nf bandad el kan de vara nf ds bandad? ) Spännande!
--------------

Grattis!
Så kul :)
Har du tittat inne på hamsterförningens hemsida vart uppfödare finns? http://hamsterforeningen.se/ någon bör ju finnas även där uppe :) Och ska man köpa hamster från ett zoobutik så tror jag det är bättre ta en unge, ju äldre den är ju mer ohanterad är den då de inte tar större tid på sig att pyssla med dom.

#79 men hon har ju fått hem en hamster nu ;)
#74 - Vad kul :) Som jag skrev innan lycka till :)

grattis =D hoppas det går bra:)
80, Jag tänkte om fler leta efter hamster så kan man ju titta där ang uppfödare :)
74, grattis och vad heter han?
ser fram mot se lite bilder
#77 tack! :D Han verkar vara rätt så hemmastadd nu så ska försöka få lite "normala" bilder imorrn. fast han rör sig så mkt… ;) Hon skrev nf bnd på papperet, så jag antar det är ngt sånt. (?)
#78 tack. :)
#83 tacktack. :)
#84 hoppas jag också. ;)
#85 Hehe, tack. :) Han heter Zorro. :)
Kul, lycka till med hamstern 
#87 tacktack. :)