död i kull?
när man nyss får en kull är de många små hamstrar som dör efter dom har födds?
ja vissa kan göra det. verkar vanligt här inne på forumet.
Mvh
Mig
Det handlar väl inte om att det är vanligt just bland sajtens medlemmar, utan det beror väl på andra orsaker?
I stora kullar är det relativt vanligt med lite bortfall, dvs att någon dör.
I stora kullar är det vanligt att mamman reducerar antalet bebisar. Sen kan det vara så att en eller flera bebisar är sjuka (genetiskt) och då rensar mamman bort dom.
Det är som NinniH skriver ganska vanligt.

men hur många iúngar brukar komma ur mamman?
Hur mångar ungar kommer de i kullen?
Jag har haft två kullar, 11 kom i den första och då tog mamma hamster bort en unge efter endast någon dag. I den andra kom det 10 och alla klarade sig.
Ungar som inte mår bra brukar mamma hamster ta bort, utsätts mamma hamster för stress så kan det hända att hon har ihjäl hela kullen. Men det är väldigt vanligt att någon liten unge trillar av pinn så att säga…
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

när får jag börja ta på ungarna eller titta på dom?
Jag brukar låta de vara tills de är ca 2 v, då jag städar första gången. men jag har alltid kollat in i boet minst en gång om dagen för att se så det inte ligger nån död unge där, men i övrigt brukar jag låta dem vara ifred.

Okeej tack så mycket.
jag ska få en kull efter sommaren
#2 jo det beror ju på andra osaker, men tänkte så att hon förstår att det händer även er mycket kunniga uppfödare :-)
Mvh
Mig
#9 kul :-)
Mvh
Mig
Jo, fast om ungarna dör i en kull har ju inget att göra med hur duktig man är eller hur länge man har fött upp.

:) vad tror ni om Choklad Bandad satin.
Och silvergrå