Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 5095 ggr
cceel
1

Satin?

Vad är satin förnågot?

Ursäkta om jag skriver i fel grupp eller om det redan finns en sån här tråd.

Ville bara veta då jag sett att det står att vissa hamstrar är satin…

Odette
1

Det finns information om de olika färgerna och hårlagen på Svenska hamsterföreningens hemsida- http://www.hamsterforeningen.se/

Satin är ett anlag som gör att pälsen glänser, det är en mycket fin effekt på iaf de flesta färger tycker jag :) en satin hamster ska aldrig paras med en annan satin hamster då det kan ge hårlösa ungar. Det är viktigt att tänka på om man tänkt ta en kull på sin hamster och är osäker på om den är satin eller ej.. Man parar alltid satin med en icke satin så blir hälften av avkomman satin, och andra hälften av ungarna icke satin.
En hamster kan alltså vara långhårig eller korthårig. Sen finns det också rex (lockig päls och krulliga morrhår) och satin som sagt. Man ska heller inte para rex + rex.
Hoppas det gav lite klarhet iaf :)
Men som sagt, gå gärna in å läs lite på SHF's hemsida, man kan hitta mycket intressant där Glad

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[MissDiss]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satin är ett hårlag som gör att färgen på hamstern inte är "matt" utan glansig. Pälsen blir oftast mjukare och tunnare då vad jag har upptäckt själv.

Det är dominant vilket betyder att i en parning måste ena föräldern vara satin för att ungarna ska kunna bli det.

Hamstern på bilden är offwhite satin korthår (kommer en bild på en icke satin i samma färg.)

[MissDiss]
1

Här är samma färg som inte är satin :)
Hoppas du ser skillnaden :)

Odette
0

#3 hmm, kanske inte den bästa bilden? Lite väl mycket blixt, tror det blir svårt att se att den inte är satin.. Obestämd

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[MissDiss]
0

#4 Kom på det efter att jag la upp den :O

Zvintos
0

Nu är det här visserligen två olika pälstyper, men ändå.
Till vänster är alltså en offwhite bö satin korthår och till höger är en offwhite icke satin långhår.

cceel
0

Ok tack alla :) Söta små hamstrar också är det era egna eller? :)

Har bara haft dvärg hamstrar innan så vet inte så mycket om guldhamstrar men det är intressant att lära sig! :)

Zvintos
1

#7: Dem på bild i mitt inlägg är mina egna, ja. =)

Englatassens
0

Å så blir satin djur mörkare i färgen… här vår Jezzabell, rost satin (när hon va bebis) som blänker bra trots d starka ljuset (speglar sig i kranen ;)

cceel
0

#8 ok jättesöta :)

#9 Jättesöt också :P:)