Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1337 ggr
annaLi
0

Ännu en liten krabat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag kom våran andra guldhamster hem, han heter Soda´s Phish Food. Jätte söt och snäll.

Tanken är väl att han ska paras med min hona, hon är ljus (vet ej färgen).

Är det helt fel att blanda dom två färgerna 1 gång?

Skulle gärna vilja ha en kull bara för att ha få vara med om det, är inte meningen att jag ska starta uppfödning. Vid vilken ålder kan man para honom? han är född 26 januari och borde vara 2 månader nu.

Min hona är född 2 december 09 så hon blir 4 månader i april så detta blir ju i maj isåfall.

annaLi
0

just det jag vet inte om hon är satin eller ej. kan någon se det?

han är satin långhår iallafall

UlrikaD
0

Honan ser ut att vara créme och hanen ser väl svart bandad ut. Jag är inte hundra för min skärm är lite missvisande när det gäller färger. Det är inte rekommenderat att man blandar crémebaserat och svartbaserade färger dock.

Angående ålder så har din hona absolut inte åldern inne ännu. Minimum fem månader, så inte förräns i början på maj, tidigast kan du para henne.

UlrikaD
0

Kan tillägga att jag inte tycker någon av dem ser ut att vara satin.

Och jag älskar verkligen killens namn!! Phish Food, så jäkla gulligt.

[iurochskur]
0

Nej, honan har inte åldern inne. Hon kan paras först den 2 Maj. Det är rekomendation att honan bör vara minst 5 månader.

Söta hamstrar dock.

annaLi
0

Jag räknade helt fel på honans ålder det kon jag på efter att jag skrev detta så isåfall blir det inte förena i maj. I Edwards (som han få heta) står det svart bandad långhår satin. Så jag kan alltså ej para dessa två??

annaLi
0

Honom har jag stamtavla på men ej Bella ( som hon heter)

annaLi
0

kan någon förklara lite enkelt varför man inte ska blanda creme baserat med svartbaserat?

TildaH
0

Om jag fatta rätt, är inte själv så insatt ännu, är under "utbildning":

Det blir dåliga färger. Creme blir för mörk/oren o de svarta får inslag av ljust.

Men det är inte skadligt för hamstrarna utan är bara dåligt för utseendet. Finns ju dessutom så mkt hamstrar av de bägge färg varianterna så de är ju onödigt att förstöra.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

annaLi
0

okej tack

JaneDoe
0

Hej så det är du som har min kille Phish food är det jag som fött upp nämligen *S* Vi mailade ju lite tidigare idag där förklarade jag med varför man inte ska para dessa 2 färger.

Phisg food hade alla satin symptom som liten väldigt glänsig päls framförallt på magen, flera av hans sykon var satin med, men han var en "dålig" satin o min första kull så visst kan jag ha sett fel, men jag tror inte det, kanske bilden är missvisande? fast jag hller med när jag fick den bilden till min mail blev jag med osäker på om han verkligen är satin

Han har inte en reggad stamtavla utan bara en liten jag själv fixade ihop där jag skrev föräldrarna o syskonen helt enkelt

annaLi
0

Hej ja det är jag som har din lilla kille =)

Ja men den stamtavlan duger bra för mig, man får ju info om föräldrarna o uppväxten o de tycker jag är bra. Ja de kan ju vara så att fotot är missvisande, jag tycker han har lite glansig päls iallafall. Tack för en fin kille, fast vi inte har träffats =)

JaneDoe
0

hehe jag e bara glad att djuraffären faktist lämnade med pappren jag skickade, så jag vaölde rätt affär o lämna tilljag var noga med vart jag sålde dem, mina små bebisar

fick du med maten med? skickade nämnligen med små påsar med den föda de fick här hemma

jag blandar själv o mina har aldirg gillat vanliga gnagarbladningar

annaLi
0

jag frågade faktiskt vart han kom ifrån och då sa hon från privatuppfödning och sen så bad jag om att få lite info nedskrivet, som vad mamman o pappan heter o då sa hon att jag kunde få med den infon som du skrivit. annars vet jag inte om hon gett med den.

Nej jag fick inget Foder, men hade hemma o de äter han, men det var jätte bra att du skrev ner grönsaker och frukt osånt  som dom fått, så det har jag oxå gett och det gillade båda mina =) och även hur du gjort din egen, det måste väl egentligen bli billigast väl då man kan göra så mycket man själv vill?

JaneDoe
0

Ah okey det var synd får gå tillbax o prata med dem

det kom ju ev vitmagat i kullen o sa att just därför vad det oerhört viktigt att de skickade med info om kullem

men säljer normativis inte till djuraffärer

Jo jag blandar ca 40 liter åt gången så o det blir inte så dyrt

tror jag brukar lägga runt 550 kr då så det blir ju rätt billigt

annaLi
0

okej, ja de är de ju med tanke på hur lite dom behöver åt gången så de räcker ju länge.

JaneDoe
0

Jo precis

men det stå rju lite om vad jag brukar blanda i på pappret med

så du vet vad han är van vid

annaLi
0

Är det någon som kan avgöra om han är satin eller ej? När jag kollar honom i verkligheten så tycker jag inte att han är så glansig som man kan se på andra hamster bilder. Jag har pratat med uppfödaren och hon är själv lite osäker då det var hennes första kull.

Skulle vara kul o veta. För det bör ju synas på bild oxå.

annaLi
0

jag läste på hamsterföreningens hemsida att satinet inte brukar synas på svarta eller mörka hamstrar.

Englatassens
0

Du har så rätt! Jag har ofta har jättesvårt med just svarta å riktigt mörka soblar, att se om d verkligen e satin el inte… ett bra tips e att kolla på magen å under hakan om d glänser lite extra (precis som uppfödaren sa :)