Samla låda 130L
Jag tänkte skaffa mig en samla låda från IKEA och göra iordning till min framtida guldis, och ifall jag skaffar ett par vintervita i sommar blir det en låda till dem med (om nu inte någon har något att säga om storleken, jag vet t.ex. inte hur mycket yta två dvärgar behöver, eller hur mycket 3 stycken behöver).
Hur bör jag fixa locket? Jag funderar på att hitta något bra nät och limma/skruva dit det på locket (ifall jag skär upp "mitten" av locket).
Har ni några tips? Jag är inte så bra på att snickra och har nog inte rätt slags verktyg, så att göra något utav det redan existerande samla-locket låtter bättre än att göra en egen träram, men det kanske är en dålig idé?
Jag undrar också ifall det går att sätta ihop två vuxna dvärgar(hört att det är dåligt), eller några vuxna och en bebis.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Det här är måtten
Bredd: 79 cm
Djup: 57 cm
Höjd: 42 cm
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
det går att sätta ihop två vuxna dvärghamstrar, men det är svårare.
Mvh
Mig
Det enklaste är att bara köpa nät, som man sen klipper till och viker under kanterna.
På så sätt kan man dra undan det om man vill, men det går inte att lyfta rätt upp = hamstrarna kan inte smita på det viset.
Tror det blir mycket enklare än att hålla på att försöka limma fast nätet på locket.

Annars kan man skära upp ett stort hål i mitten. Alltså så stort att det är kanske 10cm kvar av själva locket runt om. Sen fäster man fyrkantsnät med häftpistol.
Då behöver man inte krångla med att lyfta nätet hela tiden utan det är bara att lyfta på locket.
Fyrkantsnät lät bra. Var kan man köpa det? Få se ifall någon jag känner har en häftpistol.
Annars blir det väl nät som jag viker runt kanten.
Jessica Jones (2015-)

Fyrkantsnät kan man köpa på Granngården. Eller på byggvaruhus. Jag köpte dessutom en jättebillig häftpistol på Biltema för typ 60kr nånting. Funkar hur bra som helst.
Skulle kycklig/hönsnät gå lika bra?
Jessica Jones (2015-)

Kan ni skicka länk till Samlalådan?

Hönsnät är otroligt vasst och mjukt. Väldigt lätt att djur skadar sig på det.
Här är lådan http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80102976
Ifall hönsnätet är 42cm upp och jag inte använder höga nivåer så att de kan nå upp borde det väl gå?
Jessica Jones (2015-)

Du menar med hönsnät? Jag hade personligen aldrig tagit hönsnät innanför min dörr. Du kan skära dig själv på det om inte annat. Dessutom är det såpass mjukt så du det buktar gärna in och ner i lådan. Lätt hänt att nån får tag i det iallafall.
Har du en katt eller annat djur som skulle hoppa upp på lådan då rasar nätet direkt.
Lika bra att ta något annat då (ifall en hund sniffar på locket och skär sig).
Jessica Jones (2015-)

Ja, det kan mycket väl hända.
Fyrkantsnät är inte dyrt om det är det du tänker på. Köpte väl en 5m rulle på granngråden sist för 65kr.
Låter bra. Jag frågade pappa ifall han kunde hjälpa till med projektet, och han vill visst såga upp den lilla gallerhamsterburen vi har och sätta på locket på något sätt. Vi får se hur det går :D Jag är lite skeptisk, men han brukar ju vara bra på att fixa saker…
Jessica Jones (2015-)