Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1629 ggr
Nusse123
0

Färgfråga när det gäller uppfödning

Hejsan!

Jag har då börjat planera inför min framtida hamsteruppfödning, trots att det är väldigt lång tid kvar tills jag har tid och plats och ork för en uppfödning ;P

Men det är ju alltid bra att planera i förväg :)

Jag har precis kommit på namnet på uppfödningen: Nangijala´s :D

Men frågan jag har nu är:

Blir det konstigt om man föder upp både svartbaserat (choklad, svart och dove hade jag tänkt) och lite cremebaserat (creme och caramel bara)? Eller går det bra?

Jag förstår ju att det är upp till mig om jag vill det eller inte, men jag tänkte hur ni tänkte om det!? XD

(hade inte tänkt blanda dom såklart :))

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

BMEXX
0

Det funkar väl men blanda dem bara inte;P

// Pabblo

Nusse123
0

#1 nej självklart hade jag inte tänkt blanda dom…:)

Kanske borde jag ha skrivit det med en gång:/

Mvh Maja

Nusse123
0

Sådär nu har jag skrivit till det :D

Mvh Maja

91Marran
0

tänk om man varit blind och startat hamsteruppfödning. det hade nog sett ukl ut att se dem ungarna.

Mvh
Mig

Nusse123
0

#4 haha, jaa. Fast hur kom du att tänka på det? XD

Mvh Maja

91Marran
0

#5 vet inte. typ att hon skrev att man inte ska blanda de färgerna och då kom jag på att vem är så korkad att den gör det och så vipps, så fick jag en sådan sjuk tanke.

Mvh
Mig

UlrikaD
0

Du kan ju föda upp hur många färgvarianter du vill. Det är ju bara tiden och platsen som sätter stopp.

Föder man upp en färgvariant så kanske det räcker med en hane och två honor i början. Föder man upp två färgvarianter så kanske det blir två hanar och fyra honor osv.

Sen om man behåller någon unge ur varje kull för att avla vidare på så behöver man ju en ny obesläktad hamster för att para den och föder man då upp flera linjer samtidigt så blir det fler och fler hamstrar dubbelt så fort om man säger så.

BMEXX
0

Men men förstod att hon visste det redan men kom inte på något annat skriva:)

// Pabblo

Nusse123
0

#6 hihihi, ja XD

Mvh Maja

Nusse123
0

#7 ja, precisObestämd

Såhär tänker jag: Första kullen parar jag en rost hane med en creme hona. Då får jag caramle, och något mer kanske??

Då kan jag använda rosten till de svartbaserade ocksåSkrattande

Hehe, här planerar manTungan ute

Mvh Maja

Norahamster
0

Hej jag har tänkt föda upp hamstrar. Men har ingen aning när det gäller vilka färger de "får" vara och om man kan blanda lång och korthåriga.

Har ni några tips? eller kanske en bra hemsida?

kaniniz1
0

#11 Kolla på svenska hamsterföreningens hemsida där hittar du otroligt mkt bra fakta. Och där finns ett forum du kan gå in kolla, jag vet att det finns en tråd på forumet där det står om färger, vilka du kan para med vad osv…

91Marran
0

#11 blanda hellst inte långhår och korthår.

Mvh
Mig

Nusse123
0

#11 Finns en jättebra artikel där jag lärde mig mycket tryck här

När det gäller kh och lh ska de inte blandas, finns det också en tråd om det, men den kan jag inte hittaObestämd

Mvh Maja

Nusse123
0

#11 Här står det om LH och KH.

Men det finns ju uppfödare till och med som korsar LH och KH och det har blivit bra ändå, så det beror ju på om man vill sattsa på perfekt LH päls.

Mvh Maja

Tinwe
0

Jag har samma problem! Ska testa fört att h en svart kull och se vart jag väljer.. Men något jag allting kommer ha är silvergrått! :) Och det kan man ju para med både creme varianter och svarta varianter ;D

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Nusse123
0

#16 ja, jag ska också ha lite silvervarianter tror jagSkrattande

Mvh Maja

Tinwe
0

#17 Härligt! :D hahaha ;D Jag har en kull med silvergrått i nu :D:D hihi ;D Dem är så vackra tycker jag! ;D
Men gör som jag då? Testa på båda och sen välj? :) Ärligt talat tror jag att jag kommer välja creme, men svart är så lockande! :)

/Matilda

Nusse123
0

#18 ja, jag tror jag ska testa.

Men antagligen blir det svart för mig i slutändan eftersom jag inte fattar något om sobel, mink, b.ö sobel m.m.Tungan ute Det ända jag är intresserad av för tillfället är faktiskt creme och caramell och det blir kanske inte så kul att bara få sånt hela tidenFlört

När det gäller svartbaserat gillar jag allt möjligt.

Vill ha en massa kullar med t ex: choklad, silverchoklad, choklad skp och skp/vit, dove skp och skp/vit, svart, silversvart, svart dom. spot… Ja, jag kan rabla upp kombinationer hela nattenTungan uteSkrattande

Och jaaa, jag älskar silvergrått, så otroligt finaKyss Attans att du sa så, nu kommer jag ligga och drömma om silvergrått hela natten <333

Mvh Maja

UlrikaD
0

#19 Fast med gult så är du inne i en till ny färgkategori som du inte ska blanda med créme.Flört

Nusse123
0

#20 ja, det vet jag… bara tycker att skp är så fintTungan uteObestämd

Mvh Maja

UlrikaD
0

#21 Håller med!

Tinwe
0

#19 Håller med dig, men jag förstår sobel och silversobel, fast har inte gett mig in på mink för dras inte lika mycket till den färgen som jag gör med silversobel och sobel :) Men svart och choklad (även silvervarianter) dom. spot är så vackert! Gosh, det blir svårt alltså! :P Sen älskar jag både bandat och d.s … usch xD Detta är farligt alltså! ;O

/Matilda

Nusse123
0

#23 Hehe, du behöver inte välja ju… kan ju välja alltihopTungan ute

Mvh Maja

Tinwe
0

#23 Hahaha! Det roliga är att jag har en Sg bandad och en svart/silversvart d.s … Så jag har mina favvofärger + ba och d.s <3 hahaha ;D Näe, men kanske att bandat faller bort senare, kommer inte behålla den bandade bebben jag fick nu. Om jag ska hålla på med svartbaserat så blir det def. med d.s! Det är så snyggt tycker jag. :)
Men å andra sidan så älskar jag verkligen silversobel, vit och offwhite!

Why oh why? xD

/Matilda

UlrikaD
0

#23 Men du, om du gillar silvervarianter. Har du inte fallit för silvermink ännu då? Sååååå vackra!Kyss

Norahamster
0

Tack för alla tips :) Jag ska nog börja med att hålla mej till svart, så att inget blir fel. Eller finns det flera sorters svart?

Och min hona är svart men är hon LH eller KH?

Hennes temperament är i alla fall underbart, hoppas att det går i arv Skrattande

Nusse123
0

#26 åh, en sån har jag aldrig settObestämd Tror jagTungan ute

Bild?

Mvh Maja

UlrikaD
0

#28 Har ju fött upp någon sådan, ska se ifall jag hittar.

Nusse123
0

#29 okej, kul att se nya färgerSkrattande

Mvh Maja

Tinwe
0

#26 Har faktiskt inte sett någon.. Men ska kolla på SHFs hemsida dårå! ;D Eller om du får upp en bild här :D

/Matilda

UlrikaD
0

Hittar inte min just nu men här på Annas sida finns en bild om man scrollar neråt.

http://annashamstrar.zoomin.se/index/59086.html

Nusse123
0

#32 nejmen så fiinKyss Men bilden på chokladen var lite konstig, har vanliga choklader gråvit 'underfärg'? Jag trodde det var sådär silverchoklader ser ut typ… eller har jag missuppfattat allt helt?Obestämd Söt var den iaf Kyss

Mvh Maja

UlrikaD
0

Just den långa hanpälsen på choklader kan blekna ordentligt.

Nusse123
0

#34 okej, så då hade jag inte helt fel iafOskyldig

Mvh Maja

Tinwe
0

#32 Nämen åh den va ju söt jue!!!! :D

/Matilda