Svansknyck?
Hej! Vad är svansknyck? Hur ser det ut och hur påverkar det hamstern?
Har precis köpt en guldhamsterhona som har lite mysko svans… :-/
Svansknyck är i princip vad det låter som. ;P
Svansen kan vara krokig, ha en liten böj, vara sne, vara för "kotig" m.m..
Jag har två hamstrar här hemma som har svansknyck, så dessa får inte ingå i avel eftersom det nedärvs.
// Sofia

Okej, bra att veta :D Då är det nog det hon har… Jaja, hon verkar inte lida av det ;)
Svanssen lixom är böjd och pekar rakt upp, samtidigt som den ligger tätt mot kroppen.
Tack för ditt snabba svar 
Inga problem!
Du kan ju alltid lägga upp en bild :)
// Sofia

Ja, problemet är bara att hon har päls ööööverallt(fluffig och halvlång), till och med svansen har mycket hår :P Det syns inte, bara känns… Jag kan försöka ta en bild nån gång men som sagt, helt lönlöst :P
Du få ställa henne i motvind;)
// Pabblo

svansknyck kan vara svårt att känna om det sitter långt in.
det kan kännas som en knöl eller som mellanrummet mellan
två ringar(tex mellanrummet mellan vigsel å förlovningsringen)
är brottet så hårt att svansen står rakt upp kan det vara en förlossningsskada eller brutet från nåt fall där hon landat rakt på rumpan å brutit lilla svansen.
När ser man om de har svansknyck…när de är små eller….efter några månader!?
Är orolig över att jag måste söka ny ba kh hane nu. Fick Just reda på att Don Rosas pappa har krokig svans…de upptäckte detta när Don Rosa var 7 veckor!
De hade inte sett det tidigare när de kollade Don Rosas pappas svans. Något svansknyck vill man ju inte avla på.
Min ena tjej här hemma märkte jag det inte på förrän hon nästan var ett halvår. Tur att det inte var tänkt att hon skulle ha några kullar.
// Sofia