Extra viktigt..
Har ni något " extra viktigt " som man bör tänka på när man avlar?
Skulle gärna vela veta det, så man blir lite kunnigare
Sen undrar jag hur man får en sån där extratext som står under sin kommentar varje gång man kommenterar

Jag är ju inte så bra på avel men jag vet att man inte ska para vitmagad med vitmagad, och att det är väldigt viktigt
Tror jag iaf
"Extratexten" får man bara om man är Medarbetare eller har ifokus+

Men dvärghamstrar kan man väll parav vitmagad med vitmagad?
vitmagad finns bara hos guld vad jag vet.
// Sofia

men dvärghamsrars mage kan la vara vitmagade? xD
#4 Alla vintervita har vit mage. Den genen finns bara hos guld.

#4 men det tillhör liksom färgen då
På guldar kan men få med eller utan vit mage
På campbells ska man inte para två vittecknade djur med varandra, har man vintervita skall man inte para två pearl, rätta mig om jag har fel.
Geishas kan säkert förklara vad som gäller för dvärghamstrar, är själv inte så jätteinsatt i avel med dvärghamstrar.
Visst kan jag förklara men det finns en uppsjö att tänka på.
För säkerhets skull ska man inte para två vittecknade campbells med varandra.
Man bör tänka på att inte blanda färgerna hej vilt utan hålla sig till samma typ, tex vilttecknat med vilttecknat, enfärgat med enfärgat.
Men sen beror det ju på vad man vill uppnå med sin avel, vill man få fram en specifik färg ja då kanske man måste blanda hej vilt.
Champagne är en sådan färg tex.
Det viktigaste när man avlar är att man inte tar kullar för tätt och att man inte upprepar samma kombination en massa gånger då det inte tillför ngt i slutändan.
Campbells bör man diabetestesta innan avel då denna art tyvärr är rätt hårt behäftad med diatetes men detta tycker jag inte är en orsak att inte avla på arten, det finns fria djur med.
Campbells finns även i teckningen vitmagad och det hör till vitteckningen (det är en collared/mottled/broken utan övriga fläckar utan enbart en nedblekt mage.
Campbells i övrigt har inte vita magar utan naturvita magar kan man säga.
Vintervita finns det väl inga direkta rätt eller fel så att säga.
Två pearl med varandra resulterar i en mindra kull till antalet då 25% av fostren tillbakabildas i magen. Det finns dem som förespråkar pearl pearl avel men personligen så tycker jag att det är viktigare att behålla färgen och tippingen före den vita teckningen så en välplanerad balans mellan dessa två är att föredra.
Det är bättre ni ställer frågor om specifika saker istället för att jag ska skriva om allt, det blir en mindre bok om bara avels strategi i så fall…
Lotta
En sak som jag personligen tycker är viktigt (är inte hamster uppfödare, men hund
) är att man ska vara lite kritisk mot sina egna djur.
Vad kan just mitt djur tillföra till sin ras? Alltså att man inte para bara för att man vill ha ungar. Detta kanske iofs inte är lika "viktigt" inom hamster avel som hund avel men ändå ngt som jag tycker att man ska fundera lite på.
Har ens djur stora fel, är det så smart att avla vidare på denna individ, även om man själv gillar den? (som min kille t ex, dålig pälskvalitet, färg, strl o utan stam. Absolut inget avelsmaterial, men ändå en underbar hamster)
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

#9 Oj, vad jag tycker att ditt inlägg är bra. Någonting som är så vanligt nuförtiden vilket djurslag det än gäller.
Jag har en hona och en hane nu parar jag! Spelar ingen roll hur djuret ser ut, temperament eller någonting, bara att det är en av varje kön.

Men hamstrarna måste väl inte ha stamtavla för att kunna avlas på? ;O
Nej det måste dem inte ha men man bör känna till hamsterns bakgrund vad gäller så väl som färger, hälsobild, släktskap mm.
För mig som hunduppfödare är det ALLTID en självklarhet att man är skritisk till vilka djur som ska gå i avel, håller just mitt djur måttet, vad tillför den, vilka brister har djuret och vilka förtjänster, sen väger man dessa mot varandra och om man väljer att para sitt djur så letar man reda på en partner som har blivit lika noga utvalt, förhoppningsvis motsvarar dessa två varandra med.
Lotta
Jag kom att tänka på ett bra "ordspråk" som jag hört flera gånger.
Man ska endast göra kombinationer som man själv skulle kunna tänkta sig att köpa en valp ifrån om ngn annan hade kullen.
Det är ett ganska bra riktmärke
--------------
Ja precis, själv behåller jag alltid ngt från mina kullar, det är ju det som är själva grejen, man gör kombinationer som man vill föra sina linjer vidare på.
Sen blir det kanske inte alltid som man tänkt sig men det är en bra grundtanke, för varför ta en kull om man inte har intresse av att gå vidare med kombinationen själv?
Lotta
Hade jag avlat så finns det några saker jag tycker är viktigt. Frisk hamster som fäderdjur, stam och även visad på utställning vara medlem i Svenska Hamsterföreningen. För att bli en bra avlare ta reda på fakta och allt som rör just seriös avel. Ha burar redo för man ska dela könen vid viss ålder på ungarna, anonnsera att man väntar kull o visa att man finns för folk. Se till att få bra köpare o ha även krav på dom.
#15 Menar du att du tycker att man måste ha ställt ut sina hamstrar för att avla på dem? Vill bara vara säker på att jag inte missuppfattar. :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Jag tycker en hamster ska ha blivit utställd innan den avlas på. För då får någon/några andra kolla på hamstern och man får ett utlåtande, om den lämpar sig för avel eller inte. Man blir ju lätt hemmablind om man bara ser sina egna djur.
Ska man avla fram utställningsdjur så bör ju föräldrarna vara utställda med bra poäng, Ck eller Cert enligt mig. Ska man bara avla på temperament så spelar det ju ingen roll om hamter har lång nos eller dålig pälskvalité.
#17 Okeej, men tänkte det att du har ju använt t.ex Svea i avel, han var väl inte utställd eller reggad..?
Jag själv vill bli uppfödare, men jag ska nog inte satsa på utställningsdjur, utan mer på temperament…
/Matilda
#18 Swea är reggad i SHF. Han har aldrig blivit utställd för att han har varit mjällig i pälsen dom gångerna jag tänkt ta med honom. Därför har det aldrig blivit av och nu är han död.
16, Ne det menar jag inte men om man vill kanske visa sin fina avel o göra lite "reklam" även bland andra uppfödare. Sen får man ett annat omdöme om det är en bra avelshamster eller inte. Som 17 skriver, det är inte bara en söt o snäll hamster utan får ett omdöme och man kan tillföre något bra i aveln.
Jag har aldig avlat på icke-renrasig-oreggade djur det är sån jag är, anser att man ska tillföre bra inte bara för att få fram något.

Personligen tycker jag inte att en hamster behöver vara utställd för att avlas på.
Kan man inte se själv ifall hamstern är bra typad, bra storlek osv och värd att användas i aveln så kanske man ska vänta med avel helt och hållet istället.
Sen är det ju upp till den som köper bebisarna och vill ha dem till utställning att själv bedöma ifall de tycker att föräldrarna är fina nog, eller att bebisarna blivit fina nog.
Två championföräldrar betyder inte automatiskt champion-bebisar. Det tycker jag kan vara värt att komma ihåg.
Jag sätter enbart ihop kombinationer som jag själv vill behålla bebis ifrån. Hur tror ni hampisarna blev så många….

Jag vill avla på mina djur för att släkten ska -fortsätta-vidare! Tycker det är så underbara hamstrar/ som inte har någon sjukdom och då är det ju roligt att forstätta öka på dem:)
21, Nja att köperna ska veta vad dom köper jag hade inte en aning om att det fanns hamster förening samt hamster med stam, det var ren tur att jag fick så trevlig hamster. Nu är det inget större fel på zoohamster men jag gynnar hellre bra avel är avel man inte vet ett skatt om :) Ut o visa er mer uppfödare så ni syns lite 

#23, kolla gärna på min hemsida! KLICKA HÄR! :D
#21: "Två championföräldrar betyder inte automatiskt champion-bebisar. Det tycker jag kan vara värt att komma ihåg."
Det skriver jag under på.
En kaninuppfödare sade förut att en utställningskanin och en avelskanin ofta är två helt skilda kaniner.
En utställningsmässigt "ful" kanin kan ge champion-ungar bara den kombineras med rätt partner.
Vilket är något som jag alltid brukar ha i bakhuvudet både inom kaninaveln och hamsteraveln, att utseendet inte är allt utan att mer än så måste "klaffa".

#25 Visst är det så. Är exakt samma inom chinchilla-aveln.
Håller med Ulrika här :)
Men om jag talar för mig själv så anledningen till parningen mellan Baloo (som då är egenuppfödd eller hur man nu ska kalla det) är att han har det mest underbara temperament jag någonsin sett. Lika lik sin mor, sen Tinwë då för att hon visade sig ha ett jättefint temperament, sen gillar jag hennes huvud, men jag är ingen domare, jag vet inte allting.. Man lär sig så länge man lever, sen har jag ingen jätteseriös avel som ger utställningsdjur, jag vill ägna mig åt bra temperament först och främst..
Äh :P Tänker inte dra upp en gigantisk diskussion… :) Vill lixom inte bli påhoppad för att jag parat en hamster med stamtavla med en som varken är reggad eller har stamtavla.. Jag kan regga Baloo om jag vill och "vips" så blir han en hamster värd att avla på, men inte innan?.. Jag tror han ger jättemysiga ungar, speciellt tsm med Tinwë. :)
#19 Okej, men han var ju från zoo (vad jag minns) och hans ungar blev ju jättefina! :) Så det är bara det jag menar.. Vila i Frid Swea. :(
/Matilda

Men vissa zoo-hamstrar är det ju faktist inget fel på, alla hamstrar kommer ju från djuraffären i början?? Man kunde ju lixom inte bara plocka upp en hamster i naturen ;P xD

#28 Om alla hamstrar kommer från djuraffären i början, var fick då de sina hamstrar ifrån?
Det fanns nog uppfödare innan det fanns zoo-affärer faktiskt.
Grejen med Zoohamster är väl att du har ingen aning om det finns sjukdomar bakåt. Du vet heller inte om det finns en massa inavel eller om denns förfäder hade bra temprament.
Men annars så är det inte alls viktigt tycker jag om hamstern är skitsnygg eller ej. Så länge den har underbart temprament. Vem vill ha en jätte fin hamster som verkar ha en skruv lös?
// Pabblo

#29, Ja men var kommer dem hamstrarna ifrån?? Jo, naturen?? Där kan de ju också haft sjukdommar..
#30, hehe " skruv lös " ;)
De flesta sjukdomar kommer väl från vår inavel/massavel
// Pabblo

#31 Du menar att alla uppfödare har köpt sina första hamstrar från zoo-affären och börjat avla på? Eller missförstår jag dig?

#33, ja det tror jag faktist, vart annars kommer dem ifrån, och vilka "första" uppfödare, vart fick dem sina djur ifrån? ( inte djuraffären då men..) :P

Hemuppfödare har funnits väldigt mycket längre än zoo-affärer.
De flesta djurarter uppstår ju faktiskt av att man tar djur som lever i frihet och parar fram en domesticerad version många år senare. Men det är ju väldigt, väldigt långt tillbaka.
Om man kollar i stamtavla på en guldhamster t.ex så kan jag hitta enbart uppfödare hela vägen bakåt, forskar man sedan vidare från den hamstern som ligger längst bak och söker ännu längre bakåt då hittar man fler uppfödare och i slutändan så hittar man djur från utlandet i många fall.
Sen finns det naturligtvis zoo-djur i en del stamtavlor någonstans också där den uppfödaren valt att använda det i sin avel.
Men hamstrar stammar INTE från zoo-affärer från början.

Blev dubbelt.
Intressant diskussion… men kan det inte varit så att hamstern var "labb-djur" från början, kom hit till svergie och folk insåg att detta kunde man faktiskt ha som sällskap också.
// Pabblo

Jo nr #37 , det är sant.
Okej… alla ni men det var nog rätt ni sa ändå…………..

#37 Ingen aning, men med tanke på att guldhamstern är solitär, större, samt äter mer än möss så tror jag att det vore olönsamt i längden som labbdjur. Men jag vet faktiskt inte.
Vet faktiskt inte heller.. men tänkte på när de först hittade hamstern. Inte tänkte de väl att de här ska bli ett fint sällskapsdjur till mina barn.
// Pabblo

Det står i en hamsterbur att det var en som hittade den och ja:P
Alla Guldhamstrar härstammar från 3st individer i grunden kan man säga, några fåtal vilda individer har sedan parats in i den mkt hårt inavlade stammen som idag är våra sällskapsdjur och visst har man haft dessa i labb, det är så den spreds runt om i världen.
Det finns massor med information om just detta om man bara söker lite på internet.
Lotta
De ni inte nämnt spec mkt är det faktum att vissa affärer faktiskt säljer ungar från uppfödare och faktiskt är så pass seriösa att de skickar med all info. Så bor man på rätt ställe och har tur så kan man få en hamster med full stam trots inköp från affär.
Eller så kan man ha otur (eller det är fel ord då man alltid kan välja om man vill eller inte vill köpa ett djur) och köpa från en sådan affär som jag köpt från. Det är ingen avel jag stödjer men jag erkänner, jag ville ha en hamster och såg ingen annan lösning. Hade jag engagerat mig hade det kanske gått att lösa på ngt vettigare sätt, men jag nöjde mig med de enklaste alternativet. Men då fick jag den hamster jag fick.
--------------