Stamtavla
Vilka ska stå med på en stamtavla och hur gör man en?
Måste man sälja med stamtavla för att vara uppfödare?
När man är medlem i SHF så får man "beställa" stamtavlor, då är man en reggad uppfödare ju ^^
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Men kan man inte göra sin egen?
#1, kostar det??
Man är inte reggad uppfödare bara för att man är medlem på SHF :) jag är medlem, men inte reggad uppfödare.
// Sofia
#2 klart du Jan göra din egen. Men då är det ju inte en "giltig" stamtavla, om man säger så..
// Sofia

Så man kan inte ställa ut då om man har gjort sin egen?
#3 Men jag menade om man reggar sig som uppfödare, jag är med medlem på SHF.
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
#6 Ah, dåså :)
// Sofia

Ingen som har svar till mina tidigare inlägg? ( Puttar tråden )
Du kan göra egna stamtavlor om du vill, det har inget att göra med huruvida man är en "riktigt" uppfödare eller inte.
Är man däremot med som medlem i SHF (finns fler föreningar också) så kan (måste) man registrera sina ungar i föreningens "databas", och därmed också få ut en stamtavla ifrån just den föreningen.
Fast även om du inte är registrerarad uppfödare i Hamsterföreningen kan du fortfarande registrera djuren, bara att de inte kan ha något uppfödarprefix framför namnet.
Bara du är medlem förstås.

Men kan man ställa ut hamstrarna med en hemmagjort stamtavla..?
Nej, inte så vitt jag vet. Men vill du ställa ut och gå med i en förening kan man bara omregga sin hamster.

Nej din hemmagjorda stamtavla kommer inte räknas som en riktig registrerad stamtavla men det innebär inte att du inte kan ställa ut för det. Det beror väl på i vilken förening du har tänkt ställa ut och i vilken klass.
Om du har tänkt ställa ut i standard klass så måste du vara medlem i föreningen och ha ett i föreningen registrerat djur. Du behöver exempelvis inte registrera ditt djur för att ställa ut i petklass men du kommer fortfarande behöva vara medlem i föreningen (vissa erbjuder dock en första test gång).
Vill du vara helt säker på vad som gäller så kan du alltid maila den förening som håller i utställningen och fråga men jag tror jag tolkat informationen rätt.