Hamster iFokus

Hamster

Etikettoff-topic
Läst 4699 ggr
[iurochskur]
0

Allergi?

I två dagar har jag nu kliat mig tills jag blöder efter jag hanterat mina hamstrar. Ska gå till läkaren och utreda pälsallergi…håller tummarna för att det inte är mina pälsklingar som ställer till det.

Men fick rådet att låta dom flytta ut tillfälligt som ett första alternativ för att se om det upphör. Hur ska jag kunna leva utan mina älskade dvärgar…?Gråter

UlrikaD
0

Vad har du för underlag? Spån är ganska allergiframkallande.

Själv är jag superallergisk mot både hö, spån och allt annat som mina djur behöver. Här är det kortisonspruta varje år och allergitabletter och astma-spray dagligen som gäller.

Håller tummarna för att det inte är dvärgarna du är allergisk mot.

[iurochskur]
0

#1 jag slutade med spån för ca 6 månader sedan…hade annars misstänkt spånet i första hand.

Jag vill inte tro att det är mina små pälsbollar som orsakar detta, men ska i alla fall göra en läkarkoll med.

Tinwe
0

Nej vad hemskt! :( Allergi är verkligen något som inte borde finnas… :(:(

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

UlrikaD
0

Hoppas det är ok att jag frågar lite till, har levt med allergi i hela mitt liv.

Känner du av andra djur, eller är det bara hamstrarna? Du hade en gerbil också eller? Tänkte om det är pälsdjur i allmänhet eller om det är rasbundet?

Det viktigaste är ju att göra en läkarkontroll först och främst. Lättare allergier kan ju botas med allergitabletter utan större problem.

Det är ju när allergin är svårare som man får göra ett val om det är värt det eller inte.

[iurochskur]
0

#3 Känns trist att sånt finns…

Varför jag misstänker allergi mot dom är för att jag fått som små röda knott utslag och sen är jag flammig runt det området. Kliar hela tiden…

UlrikaD
0

Men inte när du tar i andra djur? För det där är ju de typiska allergi-tecknen.

Tinwe
0

#5 Du har inte ätit något ovanligt? :O
Tycker det vore så tragiskt om det är dem små som är orsaken :(

/Matilda

[iurochskur]
0

#6 Inte mot hund…men jag brukar känna av katt på samma sätt som jag reagerar nu. Men nu har jag ju inte träffat på katt på ett tag.

#7 Nej, inget ovanligt…har ingen känd mat allergi.

Zvintos
0

Allergi är ett sattyg. Rynkar på näsan

[iurochskur]
0

#9 Håller med!

Anna-Helga
0

Hm har inte du varit allergisk förut och lämnat bort alla djur? Men det kanske kommer och går lite…

[iurochskur]
0

Jag ska ev. få komma till jourhavande doktor, har inget Clarityn hemma och klådan har blivit värre. Suck…

BMEXX
0

Usch hoppas du inte är allergisk och om inte annat att det är lätt allergi som Ulrika pratade om.

// Pabblo

UlrikaD
0

#12 Du har ingen kvällsöppet apotek i närheten, här stänger vårat kl.22. Så du kan köpa lite clarityn så länge.

Men gerbilen då? För det är ju också ett smådjur, ifall du reagerar likadant på den.

Katt, häst och råttor är väl nästan det "vanligaste" att vara allergisk mot, sen kommer det andra bakom.

[iurochskur]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte om man ser på bilderna, men försökte fota underarmen.

[iurochskur]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och den andra.

[iurochskur]
0

#14 Tyvärr så har vi bara en affär i lilla Ramnäs och den stänger 7. Får se om min sambo kan vara gullig och åka till Surahammar och handla.

Zvintos
0

Ser ut som utslagen jag får vid kontakt med marsvin.

Isira
0

Kan vara exem, får lätt sånt när vintern kommer ocd det blir kallare och sen igen när det börjar bli varmare (vilket vill säga att nu är det som aktivast igen). Kom bara poff ett år… så har du "tur" är det något sånt och det behandlas lätt med salva :) Blir rött kliar som bara den och lite knottigt i huden på mig. Ska hålla tumamrna för att det inte är dina djur som orsakar det.

Geishas
0

Ja det ser ut som allergiska utslag.
Jag får sådana av alcogel och då hjälper en hydrokortison salva.
Finns på apotek.

Lotta

Nusse123
0

Hmm.. behöver inte vara hamstrarna, jag har själv varit med om mystiska uppdykande av klåda; två gånger till och medFörvånadSkrikandes

Det brukar se ut sådär i början, sen blir det mer som jättelika myggbett som kliar som tusan!

Vi vet fortfarande inte vad det är, och läkaren var inte till någon hjälp: han tog inga prover, ingenting. Han tipsade oss om tabletter mot klådan baraSkrikandes

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Helena1978
0

Hoppas det inte är allergi mot de små sötnosarna, men som sagt ser det tyvärr misstänkt ut.

Jag och syrran fick göra allergitest mot alltmöjligt, inklusive pälsdjur innan vi skaffade våra första hamstrar.

Ingen av oss hade pälsdjursallergi, men syrran hade mycket högre chans att bli pälsdjursallergiker så småningom. Tack och lov har hon inte utvecklat det än, och det var 18 år sedan vi testade oss.

Kommer dock i håg att ett av testen gav en allergisk reaktion, och det såg ut som på bilderna du tagit..

Roxie
0

Åh, hoppas på ett positivt svar!

// Sofia

Anna-Helga
0

Hur går det? Är du allergisk nu igen? :)

Schniigel
0

Usch jag lider verkligen med dig, fick reda på att jag var allergisk mot det mesta (djur, pollen, kvalster) för snart ett år sedan och det var verkligen en chock, har alltid haft någon form av djur hemma utom när jag var riktigt liten och hade astma… Det är ett tufft beslut att fatta men jag har valt att leva med allergin (och ta en massa mediciner) och ha kvar mina djur för dom har hjälpt mig så otroligt mycket psykiskt så jag lever hellre ett bra lite kortare liv än ett liv utan djur men ja som sagt var, det är svårt… hoppas att det löser sig! (:

moonbejb
0

Tips! Handskas med djuren bara 1 gång om dagen och tvätta händerna ordentligt efteråt. och städa buren ofta. Symptomen du beskriver får jag när jag klappar katter. Dessutom har jag eksem, men eksem dyker ju inte bara upp när man hanskas med djur utan de finns ju där hela tiden, tex under vinterhalvåret. Sov inte i samma rum som djuren. Även på naturapoteken finns det preparat som hjälper mot allergi, tex allergituggummi.

Schniigel
0

Jag har skaffat ett munskydd som jag ska ha när jag städar burarna och liknande (dock får jag andningsbesvär och inte eksem)

Tinwe
0

Du kanske bara har blivit överkänslig? Det kan man faktiskt bli och oftast så löser det ju sig! ;o

/Matilda

[iurochskur]
0

Nu så! Har precis varit iväg och kikat hos läkaren…hon gjorde ett pricktest vilket visade att jag inte är allergisk/överkänslig mot pälsdjur. wiiiiiieeeeeee!!

Eftersom jag idag kom på att jag använde en ny hudkräm som innehåller mera parfym så bör det vara den som retat huden. Men skönt att ha tagit test som bekräftat icke allergi.

BMEXX
0

Oh vad kul!

// Pabblo

[iurochskur]
0

Japp, jag svävar på moln…alla mina pälsklingar får jag ha kvar.

Tinwe
0

Härligt!!! Jag tänkte att det måste vrt nått annat alltså! :D Jag är med känslig mot lite mer parfymerade hudkrämer, även deoderanter ;/ Men skönt att det itne va dina små sötnosar! :D

/Matilda

[iurochskur]
0

Tack Tinwe!

Tinwe
0

#33 Nemas problemas, jag är så glad för din skull :D

/Matilda

Anna-Helga
0

Härligt att det löste sig denna gång!

Anna-Helga
0

Alltså förlåt, men i första inlägget skriver du att du kliar dig så du blöder efter att du hanterat dina hamstrar, så alltså måste du vara allergisk mot pälsdjur. Och i inlägg 29 kommer du plötsligt på att det är handkrämen… Smörjer du in dig med handkräm innan du hanterar djuren eller? Eftersom du sätter det i samband… Obestämd

Mvh Anna

Helena1978
0

Skönt att det inte var hamstrarna som var orsaken, själv är jag allergisk mot parfymerade tvättmedel och vissa hudlotions som är parfymerade.

MammaL
0

#36: Man kan inte alltid komma på småsaker som man tror är obetydliga utan poletten faller alltid en stund efter och nu löste det sig ju för hamstrarna och det är det som betyder något i slutändan. Nu har hon vart och gjort ett pricktest för säkerhets skull och det visade inget där. Och vadå allergisk igen,,,lite sarkastisk ton jag anar där.

Till Iurochskur: Jag är glad för din skull syrran…kunde inte vart bättre=)

Anna-Helga
0

#38 Mmm bra att det löste sig och hamstrarna slapp flytta runt massa… Skönt med Happy Endings! Cool

[iurochskur]
0

Och nu kan någon Medarbetare eller Sajtvärd låsa tråden!